۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۰۰
کد خبر: ۸۳۵۵۴
Showraye Pak (27)

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در دانشگاه علامه طباطبائی، در جمع دانشجویان دانشگاه علامه گفت: متاسفانه مجلس در قبال شورای شهر به صورت نامطلوبی عمل کرد و نتیجه تصمیماتش این شد که شورای 31 نفره تهران به 21 نفر کاهش یافت که این ظلمی آشکار به مردم تهران است.


به گزارش عطنا، محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نشست «شورای پاک» که روز یکشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم ارتباطات دانشکده علامه طباطبائی در سالن شهید همت این دانشکده برگزار شد، گفت: چندی پیش با این سوال مواجه شدم که شما چرا برای حضور در شورای شهر ثبت‌نام می‌کنید و انگیزه‌تان از حضور چیست؟ امروز نیز برای پاسخ به این سوال به دانشگاه علامه طباطبائی آمده‌ام.


وی افزود: دانشگاه علامه مادر تمام دانشگاه‌هایی است که با محوریت علوم انسانی شکل گرفته است، ولی دانشجویان علوم انسانی همیشه این چالش را داشته‌اند که جایگاه عملیاتی این رشته‌ها در تصمیم‌گیری و راهبری در سطح جامعه کجاست؟


حق‌شناس ادامه داد: اگر کشورها را بر اساس جمعیت آنها فهرست کنید، حدود 70 کشور از تهران کوچکترند و این نشان‌دهنده این است که اگر تهران می‌خواست یک کشور شود، می‌توانست در میان صد کشور اول دنیا از لحاظ جمعیتی قرار بگیرد.


وی با بیان اینکه ما با تهران به عنوان پدیده «ابرشهر» مواجه هستیم بیان کرد: در این قاعده گفتمانی به عنوان شهروند، وارد فعالیتی شدم که بتوانم توجه شهروندانی که مهمترین و کوچکترین هسته تشکیل‌دهنده این ابر شهر هستند را جلب کنم.


عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی دال مرکزی این گفتمان را نگاه شهروند‌محور خواند و تصریح کرد: نقطه آغاز تمام تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌ها شهروندان هستند و در این بین چرخه‌ای شکل گیرد که دوباره به شهروندان بر می‌گردد.


وی خاطرنشان کرد: اولین پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این شهروند چه رابطه‌ای با شهر دارد؟ اگر بخواهیم بین شهروند و شهر به عنوان مبدأ و مقصد این گفتمان رابطه برقرار کنیم، دو ایستگاه مرکزی خواهیم داشت که در وهله اول عبارتند از شورای شهر به عنوان یک ساختار قانونی که وظیفه‌اش تقنین، نظارت و انتخاب مدیر شهری است و مسئولیت اداره کلان این شهر را نیز بر عهده دارد.


حق‌‌شناس نهاد میانجی بعدی را مدیریت شهری شهرداری خواند و اظهار کرد: این دو نهاد درکنار شهروندان تلاش می‌کنند تا اهداف مورد نیاز برای شکل‌دهی به یک شهر مطلوب را فراهم کنند.


وی اضافه کرد: شهروند مد نظر در این گفتمان، شهروندی است که مهمترین شاخصش خردگرا بودن است که منافع جمعی را بر منافع فردی ترجیح می‌دهد و باید بتواند متناسب با حقوق و تکلفی که برایش تعیین شده حرکت کند.


حق‌شناس با اشاره به اینکه این شهروند از دو سو مورد توجه قرار می‌گیرد، اذعان کرد: نخست اینکه باید دید این شهروند دارای چه حقوقی در این شهر بوده و دوم اینکه دارای چه وظایف و تکالیفی است.



شهروند به هیچ وجه نمی‌تواند عنصری منفعل باشد



این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه این شهروند به هیچ وجه نمی‌تواند عنصری منفعل باشد، بیان کرد: این شهروند نسبت به محیط خود واکنش مناسبی دارد و شهروند خوب شهروند مرده و منزوی نیست؛ در این بین ما سعی کردیم تمام این ویژگی‌ها را با یک کلمه سه حرفی «پاک» ترکیب کنیم و شهروند پاکی را ایجاد کنیم که با محور عقلانیت تلاش کرده و برای رسیدن به مطلوب خود از هیچ حرکت و تلاشی فروگذار نمی‌کند.


وی با اشاره به اینکه این شهروند دارای حقوقی است که باید توسط دیگر شهرودان و نهاد‌های جامعه مدنی و حاکمیت و شهرداری‌ها تامین شود، اظهار کرد: نقطه آغاز در این چرخه، رأی است و رأی پاک نیز رأیی مبتنی بر عقلانتیت و دور شدن از قبیله‌گرایی و رسیدن به شایسته‌سالاری و انتخاب بهینه است.


حق‌شناس ادامه داد: فرد با رأی دادن، حق خود را برای اداره شهر به مجموعه‌ای تصمیم‌ساز واگذار می‌کند ولی باید گفت که تصمیم سازی در قبال 12 میلیون نفر به 20 نفر واگذار شده است و این نشان‌دهنده اهمیت جایگاه این کرسی است.


عضو هیئت مدیره انجمن ایرانی روابط بین‌الملل، تصریح کرد: با وجود مشکلاتی که شهر تهران در 12 سال اخیر داشته است، مانند ناکارآمدی‌ها و معضلاتی مانند پلاسکو، املاک نجومی و غیره، نیازمند این هستیم که بتوانیم این مجموعه را با مهمترین شاخص‌‌های مد نظر انطباق دهیم که یکی از این شاخص‌ها و شرط‌های لازم، «پاکدستی» است.



نیازمند حضور انسان‌های شجاع هستیم



وی با بیان اینکه شجاعت شاخص دوم در این بین است، افزود: ما باید انسان‌های شجاعی داشته باشیم که از تهدید نهراسند و از قلم زدن‌های خود سر باز نزنند.


حق‌شناس تصریح کرد: عنصر «هوشمندی»، عنصری است که توان راهبردی را به فرد اعطا می‌کند و فهم دقیق مسائل را در این دوران پیچیده به او می‌دهد.


عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، حجم نقدینگی یک سال گردش مالی شهرداری را 40 هزار میلیارد خواند و عنوان کرد: علام شده است که شهرداری تهران 60 هزار میلیارد تومان بدهکار است و بیشش از 55 هزار پرسنل دارد ولی باید به این نکته اشاره کرد که تنها افرادی می‌توانند به مسائل این شهر ورود کنند که ذهن پیچیده و فعالی داشته، جامع‌نگر بوده و حاکمیت و مردم را نیز به خوبی بشناسند.


وی اضافه کرد: گام بعدی در این فرآیند، انتخاب مدیر شهری کارآمد است که بتواند شهر را با کمترین هزینه اداره کند و دغدغه اش اداره شهر باشد، نه اینکه در یک دوره 12 ساله، سه بار کاندیدای ریاست جمهوری شود.


محمدجواد حق‌شناس خاطرنشان کرد: ما کسی را که بعد از انتخاب شدن به رأی مردم پشت پا بزند و از انجام وظایفش شانه خالی کند، بر نمی‌تابیم و فرقی هم نمی‌کند از چه جناحی باشد.


وی در باره پاسخگو بودن شهردار، گفت: شهردار باید پاسخگو باشد و نباید در قبال پاسخ‌های شورای شهر، قلدرمآبانه رفتار کند و از پاسخ سرباز بزند زیرا شهردار زیر نظر شورا است و شورای قدرتمند، شورایی ناظر است که توان استیضاح را نیز دارد.



چرا شهردار را استیضاح نکردید؟



این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما به شورای شهر این نقد را داریم که چرا در برابر اتفاق‌هایی که در این شهر افتاد، شهردار را استیضاح نکرد، گفت: شهر پاک در همه ابعاد پاک است، ما در چند وقت اخیر به حدی دچار آلودگی بوده‌ایم که 17 روز تعطیلی داشته‌ایم که باعث شده بسیار از فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی به دلیل هوای آلوده تعطیل شود.


وی با بیان اینکه سه ساعت از وقت افراد در ترافیک سپری می شود، گفت: تلف شدن وقت انسان‌های تاثیر گذار برزگترین عامل نابودی سرمایه است.


حق شناس افزود: سالانه 1500 نفر در تهران کشته می شوند که این اتفاق در مادر کشورهای‌ جهان اسلام اتفاق می‌افتد و اکثر این افراد با سلاح سرد کشته می شوند؛ در کنار این مسئله روان‌پریشی زیادی در جامعه نیز وجود دارد که مردم در همه زندگی خود با تنش روبه‌رو هستند.


وی امنیت، رفاه، آسایش و آرامش را عناصر کلیدی دال گفتمانی شهروند خواند و تصریح کرد: شهروند، شورا، شهرداری و شهر پاک با رای پاک مردم ایجاد می شود.


عضو هیئت مدیره انجمن ایرانی روابط بین‌الملل در ادامه گفت: متاسفانه قانون در خصوص شورا با بیست سال توقف اجرا شد و به همین دلیل نهاد شورا نیز نسبت به نهادهای دیگر با نوعی عقب‌افتادگی تاریخی روبرو شد و همین امر عاملی شد تا شورای شهر گاهی به صورت نپخته عمل کند.



ساختار قانونی شورا؛ مشکل اصلی شورای شهر



حق‌شناس با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی این مشکلات، ساختار قانونی شوراست تاکید کرد: این ساختار نیاز به بازنگری دارد و این نیز وظیفه مجلس است که آن را اصلاح کند.


وی ادامه داد: متاسفانه مجلس در قبال شورای شهر به صورت نامطلوبی عمل کرد و نتیجه تصمیماتش این شد که شورای 31 نفره تهران به 21 نفر کاهش یافت که این ظلمی آشکار به مردم تهران است، زیرا در سایر شهر‌ها به ازای هر پنج هزار نفر یک کرسی وجود دارد، در حالی که در تهران این رقم به یک کرسی در برابر هر 600 هزار نفر می‌رسد.


این رونامه نگار خاطرنشان کرد: چرا شورای نگهبان که یکی از مهمترین اصولش، اصل عدم تبعیض است، آن را رعایت نکرده و چنین فرق بزرگی را بین شهر تهران با این همه جمعیت با سایر شهرها قرار داده است.


وی درباره چرایی کاهش تعداد اعضای شورای شهر، عنوان کرد: دلیل اصلی کاهش اعضای شورا این است که کنترل کردن آنها افراد کمتر بسیار راحت‌تر است و هرچه مجموعه‌ای برزگتر باشد، کنترل آن دشوارتر می‌شود.


محمدجواد حق‌شناس اضافه کرد: اگر به جای اینکه تعداد 21 نفر را برای تهران انتخاب کنیم به هر منطقه تعداد 7 تا 12 نفر را اختصاص می‌دادیم، مردم آشنایی بیشتری با نمایندگان خود پیدا می‌کردند و در کنار آن نیز شورای منطقه شکل می‌گرفت و در نهایت از مجموع اینها می‌توانستیم پارلمان شهری را شکل بدهیم.



ما نیاز به پارلمانی شهری هستیم که دارای دیوان محاسبات باشد



وی با بیان اینکه ما نیاز به پارلمانی شهری هستیم که دارای دیوان محاسبات باشد اظهار کرد: خیلی از نقل و انتقالات مالی در شهرداری تهران در قالب پول نیست که این امر درعصر حجر اتفاق می‌افتاد که داد و ستد غیر پولی بود.


عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: ما باید در قبال تمام مسائل نگاه جامع‌نگر داشته باشیم که اولین قدم نیز می‌تواند اصلاح ساختار قانون شورا باشد.


وی در پایان با طرح این سوال که چرا ما در تهران با این همه حجم طلاق مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: دلیل این امر به سندروم شهرهای بزرگ بر می‌گردد، زیرا فساد در شهرهای بزرگ بیشتر و ساختارها نامناسب است که به نوبه خود تاثیری مخربی بر خانواده به عنوان واحدهای جامعه می‌گذارد و آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار