۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۲۳
کد خبر: ۸۳۱۰۷
amalkard dolat 11neshast 2 (20)

نشست آزاداندیشی با موضوع «بررسی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم» با حضور فعالان دانشجویی در تالار آمفی تئاتر دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، جلسه دوم این نشست از سلسله نشست‌های آزاداندیشی با موضوع بررسی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم، دوشنبه، 11 اردیبهشت‌ماه با حضور سجاد صدیقی، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبائی و امیرحسین رفعتی، دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشجویی این دانشگاه به عنوان منتقد و داوود احمدی، دانشجوی کارشناسی ‌ارشد علوم سیاسی و مجتبی روانمهر، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد به عنوان موافق برگزار شد.


در ابتدای این مناظره رفعتی با اشاره به فساد‌های صورت گرفته درباره پرونده کرسنت، گفت: یکی از بزرگترین فساد‌های دولت حاکم، کرسنت است، یعنی قرارداد فروش بیست‌و‌پنج ساله گاز ایران به ‌امارات که با شرایطی نامناسب این فروش صورت گرفته بود و بعد توسط سازمان بازرسی در دولت احمدی نژاد لغو شد.



 رفعتی:‌ بزرگترین رقیب روحانی عملکرد او است



وی در همین رابطه افزود: اما با روی کار آمدن دولت روحانی و با مسئولیت گرفتن همان اشخاص، ‌امارات دوباره شکایت کرد و ایران محکوم شد و آقای زنگنه گفته بودند که به‌زودی در مورد کرسنت، شفاف‌سازی می‌کنیم اما انگار هنوز این به‌زودی فرا نرسیده است. ضمن‌آنکه قرارداد کرسنت فقط در مرحله اول چهارده هزار میلیارد تومان روی دست ایران ضرر گذاشته است.


رفعتی با اشاره به کاهش مقبولیت دولت روحانی، گفت: در هیچ دوره‌ای مانند این دوره عدم اطمینان برای انتخاب شدن در دور دوم وجود نداشته است و آقای روحانی امروز طبق نظر‌سنجی‌ها 40 درصد رأی منفی دارد و این وضعیت به گونه‌ای است که مصطفی معین، بزرگترین رقیب روحانی را عملکرد او می‌داند.



روانمهر: در دولت قبل به خاطر قطع گاز به امارات 30 میلیارد دلار جریمه شدیم



در ادامه روانمهر به عنوان مدافع دولت درباه قرارداد کرسنت، گفت: گازی که در کرسنت معامله شد، گاز خاصی است که هر کسی نمی‌خرد و تنها خریدار آن همان مشتری اماراتی است و به خاطر قطع صادرات ما 30 میلیارد دلار جریمه شدیم، آیا کسانی که این کار را کرده‌اند به خاطر کشور بوده است؟


وی افزود: اگر قرارداد خوب نبود باید تغییر می‌دادیم نه اینکه کسی که خودش الان در زندان است به صورت یک طرفه، دستور لغو این قرارداد را می‌داد.


روانمهر درباره وضعیت دولت در سال 92، گفت: روحانی در بدترین وضعیت دولت را تحویل گرفت، طوری که او در حالت تورم رکودی سر کار آمد و الان هم تورم کاهش یافته و هم رکود از بین رفته است. ضمن‌آنکه در طول تاریخ ایران، عملکرد اقتصادی احمدی‌نژاد بی‌سابقه بوده است.


وی درباره وضعیت آشفته اقتصاد در زمان احمدی‌نژاد، اظهار کرد: یادمان رفته است مردم برای خرید سکه و ارز صف می‌کشیدند؟ ولی اکنون آرامش وجود دارد. دوران طلایی درآمد نفت در زمان احمدی‌نژاد بود و الان بگویید که چه کردید با آن همه درآمد؟ دولت پاکدستان آقای احمدی‌نژاد از فاسد‌ترین دولت‌های نظام بوده است.



احمدی: مسکن مهر را داخل بیابان ساخته‌اند



در ادامه احمدی از موافقان درباره وضعیت اقتصادی دولت روحانی، بیان کرد: مشکل شما با احمدی‌نژاد نه برنامه‌های او، بلکه بقایی و مشایی است. صبح تا شب است که دارید دولت روحانی را می‌کوبید در حالی که دولت را با رشد منفی تحویل دادید و الان رشد مثبت داریم، آیا شما با این‌ها مشکل دارید؟ داخل بیابان رفته‌اید مسکن ساخته‌اید و بعد آقای نیکزاد می‌گوید ما مسکن ساختیم و شما امکانات را به آن برسانید.


 

صدقی: پرونده کرسنت هفت کارتن سند دارد



صدیقی منتقد دولت ضمن اشاره به لزوم رعایت ادب درباره پرونده کرسنت، گفت: در بحث کرسنت آقای اژه‌ای گفتند، این پرونده هفت کارتن سند دارد که قاضی هنوز زیر بار آن‌ها است پس بالاخره قضیه مشخص می‌شود اما نکته ای که برای همه مشخص شده این است که ما به این علت محکوم شدیم که شاخصان متهم به فساد امضاء‌کننده قرارداد کرسنت، دوباره در مسند قرار گرفته‌اند. دلیل ما برای لغو این بود که امضا کنندگان این قرارداد فاسد بودند و طرف اماراتی با استناد به حضور همین افراد ما را محکوم کرد.


وی ضمن بیان نقاط ضعف دولت در حوزه اقتصاد، گفت: اینکه دولت چه تحویل می‌گیرد و چه می‌دهد مهم است اما نمی‌شود همه چیز را به تحویل گرفتن بازگرداند. در حوزه اشتغال آمار ما این است که دولت با زیر 10 درصد بیکاری را تحویل گرفت و الان بیش از 12 درصد است و آمار تحصیل‌کردگان بیکار نزدیک به 40 درصد شده است.


صدیقی درباره ورشکستگی بانک‌ها، اظهار کرد: بدهی دولت به بانک‌ها رو به افزایش است و ثمره‌ این میزان بدهی این می‌شود که نماد بانک ملت در بورس وقتی باز می‌شود، سقوط می‌کند به این دلیل که بانک ضررده شده است. الان بانک مسکن و تجارت ورشکسته شده‌اند. حرف ما این نیست که دولت در شرایط بدی تحویل داده شده است اما حرف ما این است که شما در ابتدا شعارهایی می‌دادید که امروز خلاف آن عمل می‌کنید.


وی با اشاره به تناقضات دولت، افزود: دولت می‌گوید خزانه خالی است، اگر راست می‌گویید پس این همه افزایش نقدینگی از کجا به وجود آمده است؟


 



روانمهر: تورم اولین اولویت مردم بود که دولت در کنترل آن خوب عمل کرده است



احمدی موافق دولت، درباره ادعای زیاد شدن نقدینگی، گفت: ادعای دوستان این است که نقدینگی زیاد شده اما چگونه ممکن است نقدینگی زیاد شود و تورم پایین بیاید؟


روانمهر درباره علل و عوامل افزایش نقدینگی، بیان کرد: دو راه برای افزایش نقدینگی وجود دارد، راه اول افزایش ضریب فزآینده است که با رشد مبادلات انجام می‌شود و راه دوم چاپ پول است. علت ورشکستگی بانک مسکن آن همه پولی بود که به مسکن مهر اختصاص داده است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه 200 هزار میلیارد تومان از نقدینگی در اقتصاد بوده است و محاسبه نمی‌شد و در دولت روحانی حساب شده است. ضمن‌آنکه در سال 92 که نظرسنجی شد، تورم اولین اولویت مردم بود و امروز پنجمین اولویت آن است و این نشان می‌دهد که دولت روحانی خوب عمل کرده است.


 



رفعتی: نقدینگی امروز ما از ابتدای خلقت تا انتهای دولت یازدهم بی‌سابقه بوده است



در ادامه صدیقی با اشاره به سخنرانی وزیر اقتصاد درباره بدهی‌های دولت، گفت: آقای طیب‌نیا می‌گویند، بدهی دولت 700 هزار میلیارد تومان در انتهای سال 95 بوده و این رشد بدهی غیر‌طبیعی است.


رفعتی با اشاره به آسیب‌های قرارداد کرسنت، افزود: دولت ترکیه از ما چهار هزار میلیارد تومان با توجه به قرداد کرسنت خسارت گرفته است و به این دلیل که مطرح کرده‌اند که شما گاز را به ما گران فروخته‌اید.


وی با اشاره به آمارسازی‌های دولت در زمینه اقتصاد، گفت: دولت برای اشتغال در اوایل فروردین مدعی شد سالی 750 هزار شغل ایجاد کرده است ولی بعد به علت‌هایی این آمار را کاهش داد و آن را چهارصد هزار نفر اعلام کرد، چراکه دولت از این آمارسازی‌ها زیاد انجام می‌دهد.


رفعتی درباره خطر‌های افزایش نقدینگی، گفت: نقدینگی امروز ما از ابتدای خلقت حضرت آدم تا انتهای دولت یازدهم بی‌سابقه بوده است و آقای طهماسب مظاهری در این مورد می‌گویند به زودی این نقدینگی فشار شکننده‌ای بر کالا وارد خواهد کرد.


 



صدیقی: در جواب فقط نباید بگوییم تقصیر دولت قبل بوده است


صدیقی در بحث نقدینگی، افزود: در بحث نقدینگی پیمان احسانی، معاون پولی بانک مرکزی این آمار را داده است حالا دوستان می‌گویند، تو اینجا نشسته‌ای و اقتصاد نمی‌دانی، چه ربطی دارد؟ مسئله مهم این است که این افزایش نقدینگی در شرایطی که دولت ادعای خالی بودن خزانه را دارد، چگونه ممکن است؟ ما در جواب که فقط نباید بگوییم، تقصیر دولت قبل بوده است. هزینه جاری دولت در سال 92 نسبت به 95 افزایش چند برابری داشته است.


 



روانمهر: خیلی از وعده‌های کاندیداهای امسال نادرست است


روانمهر درباره علت افزایش بودجه جاری دولت، بیان کرد: قسمتی از این افزایش طبیعی است چراکه حقوق‌ها افزایش داشته و از طرف دیگر ما ادعای تورم صفر که نداشته‌ایم پس دوباره افزایش قسمتی از آن هم باز طبیعی است.


صدیقی در جواب افزود: شما همه این موارد را حساب کنید از تورم تا افزایش حقوق کارمندان، باز هم بیش از 60 هزار میلیارد افزایش غیرطبیعی وجود دارد.



روانمهر با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته علیه روحانی، گفت: همه ما ته دلمان می‌دانیم که اوضاع بهتر شده است چراکه وضع وحشتناک کشور در زمان احمدی‌نژاد را می‌دیدیم اما شما به این دلیل که از انتخابات سال 94 ضرر کرده‌اید، می‌خواهید تمام ناراحتی خود را در این انتخابات جبران کنید و فضا را منفی نشان دهید.


وی درباره وعده‌های نامزده‌های انتخابات، بیان کرد: خیلی از وعده‌های کاندیداهای امسال نادرست است، ما در کشور سه میلیون مسکن خالی داریم و حالا به خاطر اینکه سود حامیان آن‌ها در ساخت مسکن است شعار ساخت مسکن سر می‌دهید.


روانمهر با اشاره به طیف دلواپسان، گفت: دوستانی وجود دارند که از شادی مردم ناراحت می‌شوند، وقتی مردم از برجام خوشحال‌اند، آن‌ها ناراحت‌اند. وقتی روحانی رأی آورد، آن‌ها ناراحت شدند و الان هم ببینید اوضاع که خوب شده باز هم ناراحت هستند. اگر تقسیم‌بندی باید صورت بگیرد نه چهار درصد و 96 درصد بلکه تقسیم بندی دلواپسان و مردم است. خواهش می‌کنم از شما اگر این را درک کرده‌اید بیایید به حسن روحانی رأی دهید.


در ادامه احمدی درباره نقدینگی، خاطرنشان کرد: دوستان نقدینگی چه ربطی به خزانه دارد؟ نقدینگی پول دست جامعه است و خزانه پول دست دولت، به همین دلیل نقدینگی با پول دست مردم متفاوت است و شما می‌گویید، نقدینگی تورم شدید ایجاد می‌کند پس چرا فعلا ایجاد نکرده است؟


 



صدیقی: میانگین سنی دولت فعلی عدد 63 سال را نشان می‌دهد


در جواب صدیقی گفت: بالاخره دولت یا پول چاپ کرده و یا درآمد داشته که به جامعه تزریق کرده است و از طرفی وقتی که خود دوستان می‌گویند ما در شرایط رکود هستیم و درآمدی نیست پس از چه راهی افزایش داده است؟


وی با اشاره به کهولت سن هیئت دولت، افزود: میانگین بازنشتگی در کشور 60 سال است اما میانگین سنی دولت فعلی عدد 63 سال را نشان می‌دهد. دولتی که خسته و بی‌حال است باید پول هزینه کند تا کارش جلو رود به همین دلیل هزینه‌های جاری زیاد شده است.


صدیقی درباره اشتغال، گفت: در بحث اشتغال ما افزایش بیکاری داشته‌ایم، نقدینگی چند برابر شده و در شرایطی که دولت ادعا می‌کند، پول ندارم هزینه‌های جاری زیاد شده است.


وی با اشاره به کارخانه‌های ورشکسته شده، بیان کرد: در بحث تولید 10 کارخانه فولاد ورشکسته تحویل داده‌ایم، کارخانه آساک دماوند، داروگر، کاشی توس، تولی‌پرس، روغن قو، روغن جهان و بسیاری از کارخانه‌های دیگر از این جمله‌اند بعد هرساله آقای روحانی می‌آید، می‌گوید از رکود عبور کردیم. اگر این اسمش دروغ نباشد، بی صداقتی است پس رشد اقتصادی محدود کنونی تنها از افزایش درآمد‌های نفتی است.



صدیقی درباره وعده‌های عمل نشده دولت، گفت: آقای روحانی بعد از تشکیل هیئت دولت می‌گوید، کاری می‌کنیم مردم دوماهه احساس کنند، بیکاری کاهش یافته است. بحث ما این نیست که اوضاع خوب بوده است یا نه اما شما قول داده‌اید با توجه به علمی که داشتید، مردم به وعده‌های آقای روحانی رأی داده‌اند نه اینکه بگویید، مردم از یک عده خسته بوده‌اند و به روحانی رأی داده‌اند.



روانمهر: روحانی کشور را از چاله بیرون آورده است


روانمهر در جواب، گفت: تنها صنعتی که در کشور ما از رکود خارج نشد، مسکن است و فولاد هم به همین علت در رکود رفته است و حرف ما این نیست که همه چیز خوب شده است بلکه می‌گوییم درحال بهبود است.


وی با اشاره به تأکید کاندیداها بر صنعت پتروشیمی، گفت: درباره پتروشیمی باید گفت که این صنعت سرمایه‌بر‌ترین صنعت و از طرفی کمترین شغل را ایجاد می‌کند با این حال شما چگونه دنبال گسترش وسیع این صنعت هستید؟ فکر نمی‌کنید علت آن رانتی است که بر اقتصاد حاکم شده است؟


درباره صادرات باید گفت که تراز منفی صادرات-واردات در دولت احمدی‌نژاد بی‌سابقه بوده و کشور ما در نهایت وابستگی به خارج به سر می‌برده است. شما به جای اینکه به یک نقطه نقد کنید، برآیند کلی اقتصاد را ببینید که رو به رشد است. ما نمی‌گوییم که روحانی بهترین کارنامه را داشته است اما او کشور را از چاله درآورده است.


 


رفعتی: آمارسازی و دستاوردسازی یکی از کار‌های دولت یازدهم است


در جواب رفعتی گفت: آمار صادرات غیر‌نفتی که منتشر شد، دکتر شاکری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی اینطور گفتند که دستکاری در آمار غیرقابل پذیرش است و در این دولت از مرداد‌ماه صادرات گاز جزء آمار صادرات غیر‌نفتی قرار داده شده است در حالی که افزایش صادرات آن ربطی به صادرات غیر نفتی ندارد و آمارسازی و دستاوردسازی یکی از کار‌های دولت است.


وی درباره عدم شفاف‌ سازی دولت نسبت به اموال وزرا، بیان کرد: آقای قاضی‌زاده‌هاشمی و نعمت‌زاده هنوز لیست اموال خود را اعلام نکرده‌اند، چرا شما هنوز هیچ مطالبه‌ای از این کار نکرده‌اید؟



رفعتی با اشاره به درآمد‌های نفتی احمدی‌نژاد، گفت: درباره قیمت نفت در دوره احمدی‌نژاد باید گفت که کلاً چند ساعت قیمت نفت 140 دلار شد و میانگین قیمت نفت در دولت قبل 74 دلار بوده است و در دولت روحانی میانگین قیمت نفت 75 دلار است. گفتن قسمتی از واقعیت یعنی دروغ وقتی شما می‌آیید در آمار دادن تنها قیمت چند دقیقه را می‌دهید، همین می‌شود.


گزارش تصویری: 


عکس: شقایق صفی‌خانی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار