۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۱:۰۲
کد خبر: ۸۲۸۷۰
barresi karname hoghooghi rouhani (27)

سلسله مناظره‌های دانشجویی با موضوع «بررسی کارنامه دولت حسن روحانی» روز شنبه، 9 اردیبهشت‌ماه در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، این مناظره میان سیدنوید کلهرودی، دبیر انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، روزنامه‌نگار در حوزه سیاست داخلی و خارجی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به عنوان مدافع و سیدمسعود آهنچی، عضو هیئت تحریریه نشریه جریان و دبیر سابق انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان منتقد برگزار شد.


در ابتدای این مناظره سیدنوید کلهرودی درباره دولت دهم و نهم، اظهار کرد: به اعتقاد من در هشت سال گذشته، ایران، دولتی به معنای درست و دقیق خود نداشت و تمام ساختار‌هایی که یک دولت را شکل می‌دهند از بین رفته بود.


وی افزود: اگر‌چه میان آرمان و آن‌چه مطلوب است تفاوت‌هایی وجود دارد اما زمانی که اصلاح‌طلبان متوجه شدند که امکان رسیدن به آرمان‌هایشان وجود ندارد، تصمیم گرفتند به دولتی مطلوب دست پیدا کنند.


کلهرودی باتوجه به اتفاقات سال 88، دو راه را پیش روی اصلاح‌طلبان، دگر‌اندیشان و منتقدان دلسوز جمهوری اسلامی دانست و ادامه داد: نخستین راه، خروج از حاکمیت است، مانند آن‌چه در اوایل دهه 80 تحت عنوان گذار از نظام، گذار از خاتمی و مورادی از این قبیل مطرح شد که این گذار، تبعاتی را با خود به همراه داشت که آن افرادی که خود را درون نظام تعریف می‌کردند، آن را نمی‌پذیرفتند.



کلهرودی: در هشت ساله گذشته کشور به حالت اضطرار اداره می‌شد



وی دومین راه را «بازگشت به قدرت» خواند و گفت: این بازگشت، الزاماتی داشت که حمایت از دولت حسن روحانی نیز در راستای همان الزامات است که در پنج حوزه و زمینه قرار دارد.


دبیر انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی خوارزمی نخستین مورد الزامات بازگشت به قدرت را «ایستادگی بر مواضع خود» خواند و ادامه داد: «مرزبندی مشخص با جریان‌های معاند نظام»، «تأکید بر رهبری آقای خاتمی، مسئله‌ای که او قبلاً نمی‌پذیرفت»، «تأکید بر تمام اصول قانون اساسی، بدین معنی که همان‌قدر که اصل ولایت فقیه باید محترم شمرده شود، اصول «نه» به تفتیش عقاید، «نه» به ورود به حریم خصوصی مردم، آزادی تجمعات قانونی و مواردی از این قبیل نیز باید مورد قبول واقع شود» و «حرکت پروژه‌محور و نه پروسه‌محور» از دیگر الزامات آن است.


وی با اشاره به شرایطی که حسن روحانی دولت را تحویل گرفت، خاطرنشان کرد: ایران بر اساس درآمد حاصل از نفت و مالیات اداره می‌شود و دولت آقای هاشمی 123 میلیارد دلار، دولت آقای خاتمی 206 میلیارد دلار، دولت آقای احمدی نژاد 579 میلیارد دلار و دولت آقای روحانی 175 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت که این نشان‌دهنده خیلی مسائل و تفاوت‌ها است.


کلهرودی ادامه داد: نقد‌هایی اساسی به دولت روحانی وارد است اما نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد که روند کلی که او آغاز کرده، تعقل را به کشور بازگردانده است و این در حالی است که در هشت سال گذشته، کشور با وضعیت اضطراری اداره می‌شد.


وی با بیان اینکه در چنین وضعیتی کسی قادر به تدوین برنامه بلند مدت نیست، گفت: پس از روی کار آمدن دکتر روحانی، برنامه کشور به حالت نرمال بازگشت و از فضای امنیتی خارج ‌شد تا امکان دستیابی به دموکراسی، آزادی بیان، پیشرفت، تولید و حرکت رو به جلو فراهم شود.



آهنچی: خبرنگاران برای مصاحبه با وزیر جلیقه ضدگلوله می‌پوشند!



در ادامه این مناظره، سیدمسعود آهنچی با طرح یک پرسش سخنان خود را آغاز کرد، «آقای روحانی که از تجارب بالای اجرایی برخوردار بود و وضعیت کشور را می‌دانست، چرا برای ریاست جمهوری پا به عرصه گذاشت و متعاقب آن قول‌هایی صد روزه و چهار ساله داد که تعداد بسیار زیادی از آنها عملی نشده است؟»


وی افزود: آیا این آزادی بیان است که رئیس‌جمهوری منتقدان را با کلماتی ناشایست خطاب کند و یا اینکه خبرنگاران برای مصاحبه با وزیر مجبور به پوشیدن جلیقه ضد گلوله باشند؟ و آیا این آزادی بیان است که وزیر صنعت به مثابه یک آیت‌الله عنوان می‌کند که نخریدن خودروی ملی حرام است؟


دبیرسابق انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در مورد درآمد نفتی کشور، خاطرنشان کرد: به اعتقاد کارشناسان باید میزان استفاده از درآمد نفتی در بودجه را نگاه کنیم که ما در این دولت به طور بی‌سابقه‌ای با استفاده از درآمد نفتی در بودجه روبرو هستیم.


وی ادامه داد: به‌رغم اینکه آقای روحانی عنوان کردند که توانایی این را دارند که با برنامه‌ریزی فقط در یک حوزه یعنی گردشگری، می‌توانند چهار میلیون شغل ایجاد کنند، اما بدهی بانکی و آمار بیکاری در این دولت، 700 هزار میلیارد افزایش پیدا کرده است.


آهنچی ادامه داد: در این دولت آمار اشتغال‌زایی تقریباً صفر است و شاهد آن هستیم که در این دوره در یک شهر 300 هزار نفری، چهار کارخانه تعطیل و به طبع آن سه‌هزار و 500 کارگر و کارمند بیکار شدند.



کلهرودی: کاندیدا شدن روحانی در آن شرایط نشان از شجاعت اوست


کلهرودی در پاسخ به سخنان منتقد حاضر در جلسه، گفت: این که آقای روحانی این ویرانه را دیدند و با این اوصاف رئیس‌جمهور شدند، نشان‌دهنده شجاعت ایشان بود زیرا نیازی به رئیس‌جمهوری نداشت.


وی افزود: وقتی حسن روحانی آمد، موجودی خزانه کشور یک هزار و 280 میلیارد تومان بود در حالی که هفت‌هزار و 500 میلیارد تومان حقوق کارمندان کشور است و وقتی موجودی خزانه دو هزار 870 میلیارد تومان است یعنی دولت باید چهار هزار و 600 میلیارد تومان را با درآمد نفتی 600 میلیون دلاری استخراج می‌کرد.


کلهرودی درباره بدهی‌های دولت گذشته، گفت: دولت سابق 74 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی، 60 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی و صندوق بازنشتگان و 55 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و بخش خصوصی بدهکار بوده است.



وی ادامه داد: تعهدات سفرهای استانی 211 هزار میلیارد تومان بوده است که فقط 32 درصد انجام شده است، 40 هزار میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی بوده که فقط 3 درصد تحقق پیدا کرده است. ضمن‌آنکه سال 84 نقدینگی کشور 68 هزار میلیارد بوده است که در طول 8 سال 7 برابر شده است؛ سال 91 هم رشد اقتصادی منفی 5/8 دهم درصد بوده است.


دبیر انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم، گفت: در سال 90، 75 هزار میلیارد دلار واردات داشتیم و این در حالی است که دولت حسن روحانی نخستین دولتی است که صادرات آن بیش از واردات بوده است و این یعنی اقتصاد مقاومتی و این در حالی است که در دولت یازدهم کشور 175 میلیارد دلار درآمد نفتی و در دولت قبل، 579 میلیارد دلار در این زمینه درآمد داشت.



  دولت روحانی دارای کمترین شاخص نرخ فلاکت پس از انقلاب


وی افزود: از سوی دیگر، رشد اقتصادی دولت قبل، منفی 6 درصد، تورم 44 درصد و شاخص فلاکت 45 درصدی بوده است و این در حالی است که در این دولت شاهد رشد اقصادی 11 درصد، تورم 9 درصد و شاخص فلاکت 21 درصدی که کمترین عدد شاخص فلاکت بعد از انقلاب است، هستیم. با این اوصاف کدام دولت به دنبال اقتصاد مقاومتی بودند؟


کلهرودی درخصوص افزایش پرواز‌های بین‌المللی به شهرهای مختلف ایران، اظهار کرد: از تاریخ می ‌2015 مصادف با اردیبهشت 94 تا اکتبر 2016 برابر با مهرماه 1395 در فرودگاه‌های شهر تهران 37 درصد، اصفهان 26 درصد، شیراز 78 درصد، مشهد 12 درصد و تبریز 7 درصد افزایش یافته است که این خود باعث اشتغال و افزایش درآمد می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: دو جریان در جمهوری اسلامی روبروی هم قرار دارند، یک جریان از مردم سخن می‌گویند، از اینکه جمهوریت و اسلامیت نظام با رأی مردم تعیین می‌شود و یک جریان تمامیت‌خواه و نظامی «توتالیتر» که علاقه‌مند است در همه امور زندگی مردم دخالت کند.


کلهرودی گفت: این ما هستیم که باید یا کسانی را برگزینیم که با مردم با عزت سخن می‌گویند و یا کسانی را که به گوش دستفروش سیلی می‌زنند، انتخاب کنیم.



آهنچی: اعتبار پاسپورت ایرانی در دوره روحانی از بین رفت



در پاسخ به این سخنان، آهنچی، منتقد حاضر در جلسه با طرح این سئوال که «آیا واردات هشت برابر قیمت از کشور چین و در نتیجه افزایش پنج برابری هزینه دولت، اقتصاد مقاومتی است یا خیر؟» خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور اگر به گفته شما شجاعت داشت، وقتی می‌دانست نمی‌شود چرا به مردم دروغ گفت؟ و اگر راست می‌گفت چرا به قول‌هایش عمل نکرد؟


دبیرسابق انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: در دوره آقای روحانی 9 بانک کشور زیان دیدند، سرمایه‌گذاری خارجی در تمام ابعاد شکست خورد و اعتبار پاسپورت ایرانی از بین رفت.


وی با بیان اینکه شاید پروژه مسکن مهر مشکل داشت، گفت: من سوالم این است چرا دولت به جای رفع این نواقص و ادامه دادن این پروژه، آن را متوقف کرد؟ وضع اقتصاد به حدی بغرنج بود که چهار تن از وزرا به رئیس‌جمهوری نامه نوشتند و درباره آن هشدار دادند.



دولت روحانی در مسائل دفاعی از همه دولت‌های قبل موفق‌تر عمل کرده است



کلهرودی در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی آهنچی، با طرح این پرسش که «کدام روزنامه‌ها بی‌اخلاقی کردند و دولت و اعضایش را تهدید کردند؟»، اقتصاد مقاومتی را شفافیت و تعطیل نشدن سازمان برنامه و بودجه تعریف کرد.


وی افزود: شاخص فساد در دولت آقایان خاتمی و روحانی 29 بوده در حالی که در دولت احمدی نژاد 18 بوده است و این به معنای آن است که ما بعد از ونزوئلا و کره شمالی (که آرمان برخی تبدیل شدن ایران به این کشور است)، اما مردم نمی‌گذارند، رتبه آخر را داشتیم.


کلهرودی با بیان اینکه دولت روحانی در مسائل دفاعی از همه دولت‌های قبل موفق‌تر عمل کرده است، بیان کرد: 4/1 درصد برابر افزایش تولید سلاح، افزایش 15 برابری تولید سلاح سرد، و افزایش 45 درصدی ظرفیت صنایع دفاعی در جنگ افزار در حالی است که منطقه را آشوب فرا گرفته و ایران با زحمات دولت و البته نهادی مثل سپاه که در همه زمینه‌ها هم ورود کرده است، دارای امنیت است.


وی ادامه داد: آیا شفافیت اقتصادی یعنی در سال 91 با پرداخت 87 میلیون دلار دکل بخریم و رسیدی دریافت نکنیم و گم شود؟ یعنی کشور به سمتی برود که با تحریم اداره شود و بعد از آن با اقتصاد غیرشفاقی روبرو شویم که برای فروش اقلام خود به دور زدن قانون مبادرت بورزیم و امثال بابک زنجانی ایجاد شود؟ یعنی ما هفت میلیون دلار به کشور «گرنادا» و «سنت ویلسن» بدهیم؟


کلهرودی با اشاره به نامه وزرا به رئیس‌جمهوری، اظهار کرد: دلیل نوشتن آن نامه این بود که وزرا می‌دانستند رئیس‌جمهوری با نوشتن نامه، مانند دولت قبل، آنها را برکنار نمی‌کند.


سپس آهنچی در پاسخ به مدل‌های عدم شفافیت دولت حاضر، گفت: قراردارد‌های محرمانه بلندمدت نفتی، لیست اموال محرمانه وزرا، توافق محرمانه ایرباس و بوئینگ، نرخ محرمانه رشد اقتصادی و جریمه محرمانه قرارداد کرسنت از جمله مواردی است که باید دولت نسبت به آن‌ها پاسخگو باشد.


وی افزود: چهار وزیر خیالشان کاملاً راحت است زیرا در مقابل اشتباهات خود مانند مثل پرت کردن میکروفون خبرنگار، حتی یک تذکر هم نمی‌گیرند و آیا اقتصاد مقاومتی در این دولت یعنی تعطیل شدن کارخانجات ارج و محصولات بهداشتی داروگر؟


کلهرودی با اشاره به وضعیت دانشگاه علامه در دولت پیشین، بیان کرد: دوستان فراموش کردند که در طول ریاست قبلی دانشگاه علامه طباطبائی در دولت قبل، این دانشگاه تبدیل به گورستان شده بود؟


وی افزود: آیا وقتی دولت عوض شد، این وضعیت ادامه پیدا کرد؟ 114 نفر از استادان اخراجی بازنگشتند؟ پرونده‌های انضباطی بسته نشدند؟ تشکل‌های دانشجویی مجوز نگرفتند؟ در این دولت کدام شبکه مجازی تعطیل شد؟ آیا سرعت اینترنت به‌رغم فشار‌ها بیشتر نشد؟



آهنچی: نقد ما بر دولت فعلی، نشانگر افزایش آزادی بیان در دانشگاه است



آهنچی با اشاره به وجود خفقان در دانشگاه علامه طباطبائی در دولت سابق، تأکید کرد: ما هم اقدامات صورت گرفته در دوره قبلی ریاست این دانشگاه را محکوم می‌کنیم ولی این دلیل خوبی نیست که بگویید چون شما اشتباه کردید ما هم اشتباه می‌کنیم.


وی افزود: ما قبول داریم که آزادی‌ها در این دولت تا حدی بیشتر شده است و همین نقد ما نشانه‌ای است بر تأیید این مدعا.


آهنچی به وقایعی همچون ماجرای دفن یک هزار و 700 تن سیب زمینی در استان فارس، دفن مقدار زیادی خرما، فاسد شدن 30 هزار تن گندم در استان گلستان، پلمپ 130 هزار تن برنج تاریخ مصرف گذشته توسط مجلس، دور‌ریز بیش از 10 هزار تن پرتغال گندیده به ارزش 20 میلیارد تومان که برای تنظیم بازار شب عید سال 95 تولید شده بود، اشاره کرد و خواستار ارائه توضیحاتی از سوی دولت شد.


وی با بیان اینکه این موارد نشان از بی‌تدبیری است، خاطرنشان کرد: این‌ها که این مسائل کوچک را نمی‌توانند مدیریت کنند، چطور از مدیریت کلان سخن می‌گویند؟



برخی علاقه دارند چهره ایران را با بالا رفتن از دیوار سفارت نشان دهند



کلهرودی، دبیرسابق انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: 115 تشکل دانشجویی در دولت آقای روحانی وجود دارد که 92 مورد  آنها از این دولت مجوز گرفته‌اند.


وی افزود: وضعیت دانشجویان در حال حاضر وضعیت مناسبی نیست و ما هم به وزارت علوم نقد داریم، اما از دولت گذشته خیلی بهتر است برای مثال سالیانه چهار میلیون دلار ارز به دلیل نداشتن هواپیما از کشور خارج می‌شد و این در حالی است که عمر متوسط ناوگان هواپیمایی ما 23 سال و کشور‌های اطراف 5 سال است.


کلهرودی با بیان اینکه تمام این مشکلات با خرید هواپیما حل شد، اظهار کرد: برخی علاقه دارند چهره ایران را با بالارفتن از سفارت عربستان نشان دهند اما ما علاقه‌مندیم دنیا، ایران را با صدای شجریان و فیلم فرهادی بشناسد.


وی در خصوص چهره ایران در مجامع بین‌المللی، ادامه داد: وضعیت سینما را در این دولت مشاهده کنید، تعداد زیاد سانس‌های فوق‌العاده، فروش بالای فیلم‌ها که به طور مثال می‌توان به فروش بالای 10 میلیارد تومان 6  فیلم از هشت فیلم اکران شده در سال 95 اشاره کرد که از دست‌آورد‌های هنری دولت است.


او با اشاره به فروش 22 میلیون دلاری نفت به چین در دوران تحریم، اظهار کرد: چون ارز مورد معامله، دلار بود و بلوکه می‌شد، قرار شد چینی‌ها این مبلغ را به ما وام بدهند تا این مسئله جبران شود ولی چهار میلیون از آن را به عنوان سود پول و هشت درصد از مبلغ باقی‌مانده را به عنوان بیمه آن از ما می‌گرفتند، آیا این عزت است؟


کلهرودی اضافه کرد: ما با هند معامله می‌کردیم که دو ارز در طی آن استفاده می‌شد، یکی یورو بود که بلوکه می‌شد و دیگری روپیه بود که با آن فقط می‌توانستیم جنس هندی بخریم، آیا این عزت است؟


وی افزود: در این دولت ما با افزایش 104 درصدی گردشگر از فرانسه، 43 درصدی از هلند و 52 درصدی از چک روبرو بودیم که باعث ساخت 124 هتل شد.



آهنچی: ما با آزادی به هر قیمتی، مخالفیم



آهنچی: من خوشحالم که شما موضع خود را مشخص کردید و به وضوح بیان کردید که می‌خواهید ایران را با فیلم‌هایی همچون آثار فرهادی به دنیا معرفی کنید، برای مثال آیا به فیلم 50 کیلو آلبالو که نمی‌شود با خانواده آن را دید، افتخار می‌کنید؟ یا به چاپ کتاب‌هایی با اسامی مستهجن؟ ما با آزادی به هر قیمتی مخالفیم.


وی افزود: آیا عزت داستان گرجستان است؟ که حتی تکذیب هم نشد و آقای روحانی دو هفته بعد از آن با نخست‌وزیر این کشور دیدار و هیچ اشاره‌ای به آن موضوع نیز نمی‌کند؟


آهنچی با اشاره به اینکه اگر اقتدار مقام معظم رهبری نبود، هنوز جنازه‌های ما در مکه بود، بیان کرد: آیا این عزت است که اعتبار گذرنامه ایرانی از جایگاه 86 سال 2013 به جایگاه 98 در سال 2016 تنزل پیدا می‌کند؟ خام فروشی سرسام آور نفت، دست‌آورد است؟




کلهرودی: شاهد حمایت بخش تعقل‌گرای اصولگرایان همچون لاریجانی و باهنر از روحانی هستیم



در ادامه کلهرودی بیان کرد: به اعتقاد من روحانی عامل بازگشت عقلانیت به کشور و همراه کردن تمامی نظام برای دست‌یابی به هدف‌های والی مانند برجام بود؛ ما باید در مورد برخی منافع ملی مشترک توافق داشته باشیم.


وی افزود: از جمله این منافع مشترک این‌ است که ایران برای همه ایرانیان است و تمام افراد بدون توجه به قومیت، مذهب و نژادشان ایرانی هستند و حق زندگی دارند و با این رویکرد است که می‌‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم.


کلهرودی با اشاره به اینکه اتفاق مثبت حرکت رو به جلو بوده که در حال رخ دادن است، اظهار کرد: ما شاهد آن هستیم که حمایت بخش تعقل‌گرای اصولگرا، مانند لاریجانی و باهنر از روحانی وجود دارد و عده‌ای در این نظام هستند که معتقدند هر چه آن‌ها می‌گویند درست است و فقط آن‌ها هستند که موجودیت دارند، بنابراین ما باید با حضور در پای صندوق‌های رای این تفکر را در هم بشکنیم.


وی افزود: ما فرصت چندانی نداریم و باید شتاب کنیم، نباید بگذاریم که به عقب بازگردیم چون این بازگشت تبعات جبران‌ناپذیر و ترسناکی دارد.



آهنچی: اگر روحانی دوباره انتخاب شد، اندکی انتقادپذیرتر شود



آهنچی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: اگر روحانی دوباره انتخاب شد، اندکی انتقادپذیرتر شود و اعتقاد کمتری به توهین داشته باشد و امیدواریم اتفاقی که خوب است برای مملکت ما بیفتد.


فایل صوتی برنامه را از اینجا دریافت کنید.



گزارش تصویری: 


عکس: شقایق صفی‌خانی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار