۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۰۵
کد خبر: ۸۲۴۴۷
hamlonaghl vaertbatat (97)

محمد بخارایی، در نشست «روز ملی ایمنی و حمل و نقل» در دانشگاه علامه عنوان کرد: مردم مانند سایر موضوعات اجتماعی باید در بحث افزایش ایمنی‌ها مشارکت کنند، زیرا بسیاری از بردهای ملی به دلیل حضور گسترده مردم بوده است و به همین دلیل در ایمنی نیز باید مشارکت مردم صورت بگیرد.


به گزارش عطنا، مهندس محمد بخارایی، رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه و شهرسازی در نشست «روز ملی ایمنی و حمل و نقل» که روز ‌سه‌شنبه، 12 اردیبهشت‌ماه به همت گروه ارتباطات و حمل‌ونقل  انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و وبسایت تین‌نیوز در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد به وضعیت حمل‌ونقل و مشکلات آن در کشور پرداخت.


این فعال مدنی در سخنان خود گفت: حمل‌ونقل 8 درصد از تولید ناخالص ملی و 8 درصد از اشتغال را تشکیل می‌‌دهد و حمل‌ونقل جاده‌ای، جابه‌جایی 90 درصد بار و مسافر کشور را برعهده دارد که متاسفانه دارای چالش بزرگی به نام سوانح رانندگی است.


وی افزود: متاسفانه آمار سوانج رانندگی به یک باور اجتماعی تبدیل شده است و برخی بر این باورند که این سوانح لازمه زندگی ماشینی است و ماشین‌ها برای از بین بردن جان و مال انسان‌ها خلق شده‌اند.


بخارایی با اشاره به اینکه ضریب خطرپذیری ما در بخش رانندگی بسیار بالاست، ولی در سطوح مختلف جدی گرفته نمی‌شود، عنوان کرد: در سال 1384، 28 هزار کشته داشتیم که این آمار در پایان سال 90  به 16 هزار نفر رسید که این  برد، مدیون تلاش‌های همه افراد از جمله مردم و دولت و نهادهای مربوط است.


وی با اشاره به موضوع جلسه ادامه داد: ما‌ می‌خواهیم به یک چالش اجتماعی بپردازیم، ایمنی و ناامنی یک چالش است اما از سال جاری با تدبیر و پیگیری کارگروه آموزش و فرهنگ‌سازی کمیسیون ایمنی راه‌ها و پذیرش شورای فرهنگی عمومی، روز ملی ایمنی و حمل‌ونقل در تقویم ثبت شد که این روز به نوبه خود نماد همکاری مردم و دست اندرکاران و کاربران برای حمل‌و‌نقل بدون حادثه شد.



بخارایی با اشاره به شعار روز حمل‌ونقل و ایمنی افزود: این روز ملی، دارای پیامی است که به تعبیر ما حمل‌ونقل بدون حادثه حق مردم، شهروندان، والدین و همسرانی است که عزیران خود را در حوادث از دست داده‌اند.


رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه و شهرسازی تصریح کرد: این مسئله حق دولت هم است که از مردم بخواهد حمل‌ونقل ایمن داشته باشند، زیرا نگاه هر دولتی افزایش رفاه و بالا بردن امید به زندگی در شهرندان است، پس در کل ‌می‌توان حق حمل‌ونقل ایمن را حقی ملی دانست که همه شهروندان در قبال آن مسئول‌اند.


وی با بیان اینکه ما باید شعار آرمانی حمل‌ونقل بدون حادثه را سر دهیم و از دیگران نیز بخواهیم این شعار را سر دهند تا تبدیل به شعار ملی شود و به آن پرداخته شود، خاطرنشان کرد: در شبکه‌های جهانی یک میلیون و 200 هزار نفر سالانه کشته می‌شوند و کشور ما از آنجایی که یک درصد جمعیت جهان را تشکیل ‌می‌دهد باید 12 هزار کشته بدهد در حالی‌که این رقم 30 الی 35 درصدی بالای ‌میانگین جهانی است؛ این آمار نشان می‌دهد که این اتفاق موضوعی ملی است که باید به آن نگاه ملی شود.


بخارایی با طرح این سوال که چرا روز ایمنی کم‌فروغ بود و تحت شعاع انتخابات و مسائل دیگر قرار گرفت، خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که چرا در محور برنامه‌های کاندیدای ریاست جمهوری موضوع حمل‌ونقل نیست؟ چون این موضوع هنوز به دغدغه ملی تبدیل نشده است؛ ما در این بحث پیشگیری و مدیریت نمی‌کنیم و بعد از اتفاق افتادن این حادثه شروع به عزاداری ‌می‌کنیم.


وی تصریح کرد: بد نیست که در روز ملی حمل‌ونقل کارناوال عزای 46 نفره به خاطر تعداد کشته‌شدگان در روز راه بندازیم تا بعد ببینیم چه اتفاقی ‌می‌افتد، آیا عبرت ‌می‌گیریم یا نه!


محمد بخارایی ادامه داد: جمعیت طرفدار ملی را‌ه‌ها به عنوان یکی از اعضای افتخاری کمیسیون ملی راه‌ها خودش را برای این روز و برای مشارکت مردمی در کنار مردم و دست اندرکاران آماده کرده است.



رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دست‌اندرکاران درجاهایی تمام تلاش خود را کردند اذعان کرد: این امرکافی نیست و لازم است که مردم مانند سایر موضوعات اجتماعی در این مورد مشارکت کنند، زیرا بسیاری از بردهای ملی به دلیل حضور گسترده مردم بوده است و به همین دلیل در ایمنی نیز باید مشارکت مردم صورت بگیرد.
وی با اشاره به دو دلیل اصلی مشارکت مردم اذعان کرد: اولین کار مردم مطالبه‌گری است که به واسطه آن باید نهادهای مختلف شلک بگیرد، ولی در مرحله بعد باید کاری کنیم که شهروند غیر مسئول تبدیل به یک شهروند مسئول شود.


بخارایی اضافه کرد: اگر این تشکل‌ها حضور داشته باشند و این فضاهای تعامل و چند صدایی وجود داشته باشد، بسیاری از دست اندرکاران به این موضوع جدی‌تر می‌پردازند.


وی با بیان اینکه هر کدام از تشکل‌ها باید یکی از آرمانهایشان، ایمنی راه‌ها و سلامت اجتماعی باشد تاکید کرد: شاید ما دلسوزترین افراد نسبت به حمل‌ونقل نباشیم اما آگاه‌ترین آنها هستیم و دغدغه آن را داریم که به مشارکت بپردازیم.


وی در پایان گفت: امیدواریم در کنار تمام تشکل‌های آرمان‌خواه، حداقل وظایف خود را انجام دهیم و این ‌میزگرد‌ها نیز به تقسیم کار بیانجامد تا ما ماموریتی را برای خود مشخص کنیم و به سمت ایمنی و فضیلت‌های سلامت اجتماعی برویم.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار