۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۱:۵۷
کد خبر: ۸۱۸۷۱
Roonamaei Ketab Ravanshenasi va tablighat Resane (24)

رونمایی از کتاب در فرهنگ خواندن تأثیر دارد، کتاب باید خوانده و نقد و بررسی شود، کتاب هسته وجودی و محور اساسی دانشگاه است که دانشجو را تربیت و هدایت می‌کند ضمن آنکه کتاب روان‌شناسی تبلیغات و رسانه یک کتاب بین‌رشته‌ای بوده و «نظریه تعاملی» به نوعی در تمام فصل‌های آن تسلط دارد.


به گزارش عطنا، مراسم رونمایی کتاب «روان‌شناسی تبلیغات و رسانه» تألیف فرامرز سهرابی، عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی این دانشگاه، امیر زند‌مقدم، مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه و سایر استادان در روز شنبه 9 اردیبهشت در سالن شورای این دانشکده برگزار شد.


در ابتدای این نشست، زند‌مقدم، مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص سیاست‌های انتشارات دانشگاه، اظهار کرد: تولید مجموعه‌‌هایی علمی با توجه به سیاست‌های علوم انسانی و به‌روز بودن مطالب و پاسخگویی به نیازهای دانشجویان و استادان از جمله این سیاست‌ها است، ضمن‌آنکه پشتوانه چاپ این کتاب «شورای تحول علوم انسانی» است و هدف این شورا نیز سفارش و طراحی کتاب‌هایی سازگار با درس‌های جدید است.


او ادامه داد: در همین راستا کتاب دکتر سهرابی در حوزه روان‌شناسی طبق مصوبات شورای تحولات علوم انسانی طراحی، تدوین و تألیف شده که امیدواریم این کار تداوم پیدا کند و بتوانیم کتاب‌ها و مجموعه‌های دیگری در این زمینه داشته باشیم.


مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: در سال گذشته، حدود 75 عنوان کتاب توسط این انتشارات چاپ شده است که نزدیک به پنجاه عنوان، چاپ اول و بقیه تجدید چاپ بوده است و این موفقیتی است که با کمک تمام استادان دانشگاه و همکاران به آن دست پیدا کرده‌ایم.


وی افزود: با این وجود تولیدات ما هنوز با ایده‌آل آن بسیار فاصله دارد و تقاضای من از دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی ادامه این روند است تا بتوانیم در سال جاری، حداقل هفت یا هشت کتاب جدید را در راستای همین سیاست در انتهای سال جاری و ابتدای سال 97 رونمایی کنیم.



تأثیر رونمایی از کتاب در فرهنگ «خواندن»



در ادامه این نشست احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، اذعان کرد: تاکنون در دانشکده روان‌شناسی دو بار رونمایی از کتاب صورت گرفته و این گامی برای مشخص کردن زحمات استادان مؤلف و خواندن کتاب‌های آن‌ها است اما با مشکلی که امروزه در ژورنال‌ها هم داریم، کتاب خوانده نمی‌شود و خوانندگان ژورنال‌ها خود نویسندگان هستند.


وی افزود: با این وضعیت رونمایی از کتاب در فرهنگ خواندن هم تأثیر دارد، ضمن‌آنکه کتاب باید خوانده و نقد و بررسی شود و کتاب هسته وجودی و محور اساسی دانشگاه است که دانشجو را تربیت و هدایت می‌کند.


برجعلی با اشاره به اینکه تعداد کتاب‌های خوب در علوم انسانی کم است، گفت: در نتیجه تغییر و تحولاتی در شورای تحول، درس‌های جدیدی به مجموعه درس‌های روان‌شناسی اضافه شده و بعضی از آن‌ها در حد آرمان است، بنابراین باید کتاب‌های خوب و چندین کتاب نوشته شود تا در یک فرآیند مقایسه‌ای کتاب‌های خوب جایشان را پیدا کنند.


رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تریبتی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: انتشارات دانشگاه علامه از بُعد تحقیقی کار مشترک استاد و دانشجو را قبول کرده و آن را چاپ می‌کند و کار ترجمه‌ای هم فقط باید کار استاد باشد، همچنین کتاب‌های چاپ شده در پنج سال اخیر توسط انتشارت دانشگاه بسیار متفاوت از چاپ‌های قبلی و قابل دفاع و چشم‌نواز است.



«نظریه تعاملی» به نوعی در تمام فصول کتاب تسلط دارد



سهرابی،‌ نویسنده کتاب روان‌شناسی تبلیغات و رسانه ضمن تشکر از زند‌مقدم، مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: با ورود او انتشارات جهت خاصی داشته و در تمام حوزه‌های نشر اعم از مجلات و کتاب‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود، ضمن‌آنکه راه‌اندازی فعالیت‌هایی که کارهای اعضای هیئت علمی و دانشجویان دیده شود نیز از دیگر خدمات او بوده است.

او با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری کتاب، اظهار کرد: شاید بیش از 6 سال پیش شروع به نوشتن این کتاب کردم و در طی صحبت‌هایی که با سازمان تبلیغات اسلامی شده بود، عوض شدن مسئول آن منجر به عقب افتادن کار شد.


نویسنده کتاب روان‌شناسی تبلیغات و رسانه، ادامه داد: از زمان شکل‌گیری شورای تحول و بازنگری رشته‌های علوم انسانی، گرایشی تحت عنوان روان‌شناسی تبلیغات و رسانه شکل گرفت، ضمن‌آنکه یکی از درس‌های دانشگاه علامه، روان‌شناسی تبلیغات و رسانه بود، با همکاری یکی از همکاران در دانشکده خبر سرفصل‌هایی طراحی کرده و به شورای تحول دادیم.


سهرابی عنوان‌های کتاب را چنین برشمرد؛ مفهوم‌شناسی (توضیح اینکه روان‌شناسی چیست و موضوعات و حوزه‌های مطالعاتی آن کدام‌ها هستند)، رویکردهای عمده روان‌شناسی، تعریف تبلیغات و افکار عمومی، ارتباط بین روان‌شناسی ارتباط و تبلیغات، عناصر اصلی تبلیغات، روان‌شناسی رسانه و نظریه‌های ارتباط جمعی، روان‌شناسی مخاطبان، رسانه‌ها و روش تبلیغاتی و تبیین رسانه و نفوذ اجتماعی.


وی افزود: همچنین رسانه، فرهنگ و کسب هویت اجتماعی، رسانه‌های جدید (تهدیدها و فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی) و ارزش‌های اخلاقی و دینی در تبلیغات و رسانه از دیگر عنوان‌های این کتاب هستند.


سهرابی خاطرنشان کرد: کتاب «روان‌شناسی شخصیت امام خمینی(ره)» را برای دل خود نوشته، ضمن‌آنکه این کتاب را نیز برای دل خود نوشتم اما بیشتر برای استفاده دانشجویانی است که می‌خواهند درس روان‌شناسی تبلیغات و رسانه را به عنوان دو واحد درسی داشته باشند.


او در ادامه مراسم به سوال دکتر دستجردی مبنی بر اینکه «آیا در این کتاب از چارچوب نظری یا نظریه خاصی پیروی شده یا این کتاب به خواننده یک مبنای نظری به دست می‌دهد یا خیر؟»پاسخ داد و گفت: تلاش من این بوده است که تمام مطالب در ارتباط با نظریه‌های موجود در رابطه با رسانه، ارتباطات یا مسائلی در زمینه موارد دینی باشد.



سهرابی ادامه داد: مثلاً در فصل روان‌شناسی مخاطبان نظریه‌های مختلفی را همراه با دیدگاه‌های مذهبی و اسلامی مطرح کردم اما در این خصوص که شیوه اندیشیدن را باید به مخاطب یاد داد در رسانه‌های جدید بحث اینکه افراد باید به صورت تعاملی رفتار کنند، مطرح است.


او اضافه کرد: مثلاً به هنگام پخش یک برنامه تلویزیونی مخاطبان می‌توانند، تماس بگیرند و نظر دهند، در بخش‌هایی از کتاب به این اشاره کردم که تبلیغات و رسانه نباید متکلم وحده باشند و باید مجری‌ها بازخورد گرفته و طبق آن کار خود را تصحیح کنند، بنابراین نظریه تعاملی به نوعی در تمام فصول کتاب تسلط دارد.


سهرابی همچنین در پاسخ به سوال دوم دستجردی اینکه «آیا نظریه‌های دکتر محسنیان‌راد در این زمینه کاربرد داشته است؟»، اظهار کرد: نظریه محسنیان‌راد با وجود اینکه یکی از نظریه‌های حوزه علوم ارتباطات است اما خیلی فراگیر و اینکه سیطره پیدا کرده باشد، نیست.



«رونمایی» فرصتی برای شناساندن کتاب به مخاطبان


در ادامه نشست، حسین عبداللهی، عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، بیان کرد: این کتاب یک کتاب بین‌رشته‌ای بوده و به نظر من بحث بسیار خوبی در ایام انتخابات است، بحث تبلیغات بحث ماندگاری بوده و روز‌به‌روز، اثر رسانه حساس‌تر و گسترده‌تر می‌شود، ضمن‌آنکه این مراسم رونمایی، فرصتی برای شناساندن کتاب به مخاطبان است.


عصمت مؤمنی از دیگر اعضای هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی نیز اذعان کرد: این حرکت رونمایی از کتاب، یک حرکت پسندیده بوده و فرصتی است تا دانشجویان با موضوعات آشنا شوند و لازم است که این کار شایسته در زمینه تولید اطلاعات ادامه یابد تا بتواند جایگاه آموزشی و پژوهشی پیدا کند.


همچنین دکتر طباطبائی در ادامه گفت: متأسفانه تمام منابع این کتاب خارجی است به این معنا که ما نمی‌توانیم حرکات فردی که متعلق به یک فرهنگ دیگر است به صورت کامل تقلید کنیم، ضمن‌آنکه زبان بدن، بهترین وسیله در انتقال افکار است و به همین دلیل پرداختن به این موضوع می‌تواند کمک شایانی به بهبود مطالب کتاب کند.



گزارش تصویری: 


عکس: افشین عزیزی- عطنا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار