۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۹:۳۰
کد خبر: ۸۰۶۷۲
Bozorgdasht Saadi (21)

همايش «بازخوانى انديشه‌ها و جايگاه هنرى سعدى در ادبيات ايران و جهان»، به همت انجمن علمی‌-دانشجویی زبان و ادبیات فارسی در سالن شهيد عضدى دانشكده ادبيات فارسى و زبان‌هاى خارجى دانشگاه علامه طباطبائى برگزار شد.


به گزارش عطنا، در اين همايش دوشنبه، 4 ارديبهشت‌ماه برگزار شد، سعيد حميديان، عباسعلى وفايى و اميرمحمد جلالى از گروه زبان و ادبيات فارسى و عليرضا اميدبخش، عضو هيئت علمى گروه زبان اسپانيايى به سخنرانى در خصوص جايگاه والاى سعدى در ادبيات ايران و جهان پرداختند.



سعدى، فصيح ترين گويندگان زبان


اميرمحمد جلالى، استاد زبان و ادبيات فارسى از سعدى به عنوان فصيح‌ترين گوينده زبان ياد كرد و گفت: گذشتگان ما كه بخش چشم‌گيرى از دانسته‌ها و الگوهاى فكرى خود را از متون ادبى اخذ مى‌كردند، تمام تصورات خود نسبت به بزرگان را در قالب القابى كه به آن‌ها مى دادند، فشرده مى كردند و توصيف سعدى به فصيح ترين گويندگان برخاسته از تلقى درست مردان نسبت به جايگاه اوست.


وى افزود: در ارجمندى آثار بزرگان ادب ما، همین بس كه اگر ميزان نفوذ شاهنامه فردوسى و آثار سعدى بر ذهن و زبانِ نياكان ما نبود، زبانِ فارسى امروز بى شك شكل ديگرى داشت.


جلالى ادامه داد: هنگامى كه از سعدى سخن مى‌گوييم، تنها سخن از يك شاعر و نويسنده مانند هزاران شاعر و نويسنده ديگر نيست، بلكه با هنرمندى صاحب انديشه روبه‌رو هستيم كه معيارهاى شعرى و نويسندگى را دگرگون كرد؛هنرمندى كه چكيده انديشه هاى ايرانى و انسانى خود را در قالب رايج ترين و تاثيرگذارترين اشعار هنرى براى ما به يادگار گذاشته است.



اندیشه کنید


سعید حمیدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی هم ضمن خیر مقدم به دانشجویان و استادان حاضر گفت: سخن گفتن درباره سعدی در این وقت کم و حتی وقت‌های بیشتر،بسیار ناممکن است. سعدی یکی از ستون‌های ادب، فرهنگ و هنر ماست. کسی که متاسفانه در سده ما به او کم‌التفاتی‌های بسیاری شده است.


وی ادامه داد: کسانی به نظر‌پردازی در خصوص سعدی می‌‌پردازند که حتی یک بار غزلیات سعدی را نخوانده‌اند. من از شما می‌خواهم حداقل یک بار آثار سعدی را بخوانید و در آن اندیشه کنید.


حمیدیان خاطرنشان کرد: در این دوره ما فاقد روح پژوهش راستین و فاقد روش‌دانی و دید تاریخی هستیم و این نقطه ضعف ماست.



سعدی از حافظ آسان‌فهم‌تر است


در ادامه عباسعلى وفايى، دیگر عضو هيئت علمى زبان و ادبيات فارسى در سخنانی بيان كرد: ما به عنوان يك ايرانى و كسى كه در این زمینه تحقيق و پژوهش مى‌كند، بايد به پيشينه زبان و ادبيات فارسى اهميت دهيم اما متاسفانه در دانشگاه‌هاى دولتى چنين نيست. دانشجويان به دليل سهولت و استادان به دليل نداشتن تخصص، آنها را به سمت پژوهش هايى سوق مى دهند كه نتيجه اى به دنبال ندارد.


وى افزود: در كشورهاى مختلف، آثار سعدى به چاپ مى‌رسد و مخاطب‌هاى زيادى دارد. جالب است بدانيم كه در كشورهاى عربى، سعدى كه يك شاعر ايرانى است، از شاعران عرب مشهورتر است.


وفايى خاطرنشان كرد: زبان سعدى با زبان حافظ در غزل و زبان ويژه سعدى در نثر، آنها را از ديگر شاعران متمايز كرده است. زبان سعدى سهولت و صداقت و سهل و ممتنع است. تركيب‌هاى زبانى سعدى نسبت به تركيب هاى زبانى حافظ از پيچيدگى كمترى برخوردار است و به راحتى قابل تمييز و تشخيص است.



آرمان‌شهر در آثار سعدی دیده می‌‌شود


علیرضا امیدبخش، عضو هیئت علمی زبان اسپانیایی دانشگاه علامه طباطبائی، از مطالعات خود درخصوص آرمان‌شهر سخن گفت.


وی عنوان کرد: مطالعات آرمان‌شهری، طبیعت بینارشته‌ای دارد و در این حوزه، کار با واژه شناسی آغاز می‌‌شود.


او که مدتی است به بازخوانی اندیشه‌های سعدی از منظر مطالعات آرمان شهری می‌‌پردازد، ادامه داد: نظریات آرمان‌شهری سعدی در گلستان موجود است و در هر باب از آرمان‌شهر حکایت می‌‌کند.


در انتهای برنامه، موسیقی زنده توسط امین اخواص و سهیل تفقدی به نمایندگی از کانون موسیقی دانشگاه اجرا شد و در پایان از سعید حمیدیان تقدیر شد.


گفتنی است در همایش بازخوانی اندیشه‌ها و جایگاه هنری سعدی در ادبیات ایران و جهان که در سالن شهید عضدی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی برگزار شد، میرجلال الدین کزازی، بتول واعظ، معصومه موسایی، محمدرضا حاجی بابایی، زهره دستجردی و داوود اسپرهم و تعدادی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی حضور داشتند.


گزیده تصاویر این همایش را در زیر می بینید؛


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار