۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۷۴۱۵
dr.pazouki

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: تحریم در همه حوزه‌های اقتصاد ایران آسیب‌زا بود ولی بعد از برجام چه در حوزه نفت و گاز، چه در حوزه تکنولوژی، حمل و نقل، صنعت، واردات و صادرات این موانع برداشته شده و در سال‌های آینده شرایط بهتر هم خواهد شد.




به گزارش عطنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران، مهدی پازوکی گفت: دولت یازدهم برای اقتصاد بسته ایران که هیچ‌کسی در آن حاضر به سرمایه‌گذاری نبود کارهای قابل تحسینی انجام داده که اثرات مثبتی داشته است.


این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به نرخ رشد اقتصادی در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۵ گفت: اقتصاد روند مثبتی را طی کرده است. در شش برنامه اقتصادی که برای کشور ارایه شد از برنامه یکم تا چهارم نرخ رشد مثبت بود اما در برنامه پنجم یعنی در دولت دهم، نرخ رشد منفی شد. آمارهایی که بانک مرکزی ارائه می‌دهد افق روشنی را پیش پای اقتصاد می‌گشاید.


این اقتصاددان در ادامه درباره برخی ابراز نگرانی‌ها از صحت آمارهای ارایه شده اظهارداشت: به اعتقاد من بانک‌ مرکزی با سابقه ارائه آمار ۵۰ ساله که مورد تایید سازمان‌های مالی جهانی است نمی‌تواند آمار اشتباه ارایه دهد. چرا زمانی را که می‌خواهیم دولت را بکوبیم آمار منفی را اعلام می‌کنیم؟ در اقتصاد ایران رشد بخش نفت ۶۵ درصد بوده است.


وی افزود: در جزیره مجنون که جزیره‌ای مشترک با عراق است، عراقی‌ها روزانه ۲۸۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌کردند اما برداشت ما  ۱۴۰ هزار بشکه بود. در حال حاضر رقم برداشت نفت توسط ایران از این میدان نفتی به ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده و این نشان‌دهنده تلاش مسوولان در این زمینه بوده است. یا در اوپک وزیر نفت و تیم آن فوق‌العاده عمل کرده‌اند علی‌رغم اینکه با عربستان مشکل داشتیم اما سهمیه عربستان به میزان ۵۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرد و توانستیم به حق قانونی خود دست یابیم.


عضو هیئت علمیدانشگاه علامه طباطبائی به شرایط قبل از تحریم و بعد از آن اشاره کرد و ادامه داد: تحریم در همه حوزه‌های اقتصاد ایران آسیب‌زا بود ولی بعد از برجام چه در حوزه نفت و گاز، چه در حوزه تکنولوژی، حمل و نقل، صنعت، واردات و صادرات این موانع برداشته شده است و در سال‌های آینده شرایط بهتر هم خواهد شد.


به گفته‌ وی دوران تحریم را به یاد بیاورید که در آن زمان به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اجازه سوخت‌گیری نمی‌دادند، اما الان موفق به خرید هواپیمایی چون بوئینگ شده‌ایم.


پازوکی در ادامه در پاسخ به اینکه مهمترین مشکل اقتصاد ایران در سالی که پیش‌روست، کدام است؟ گفت: نظام اداری ما چابکی خود را از دست داده است. گرفتاری کشور دخالت بیش از اندازه دولت و ارکان متعدد سیاسی در اقتصاد کشور که در اثر این دخالت‌ها فضای کسب و کار بسته است.


این کارشناس اقتصادی درادامه با اشاره به اینکه پارادایم مسلط سیاستگذاری اقتصادی در کشور ما نیاز به یک تغییر اساسی دارد، توضیح داد: دولت در همه امور دخالت می‌کند. به عنوان مثال، اگر قیمت‌ها بالا می‌رود، سریع ستاد کنترل قیمت تشکیل می‌دهد. برای پرتقال شب عید چاره‌اندیشی می‌کند، نرخ ارز را پایین نگه می‌دارد و کارهای فراوان دیگر از این دست. دولتی که به همه این کارها فکر می‌کند، دیگر نمی‌تواند کار حکمرانی خود را خوب انجام دهد.


وی افزود: دلیل این اقدامات این است که دولت نگرانی‌هایی دارد که مانع عمل به وظایف اصلی‌اش می‌شود. دولت‌های ما وظیفه خود را که حکمرانی خوب و تنظیم خوب قواعد بازی است فراموش کرده‌اند و به مباحث جزئیاتی می‌پردازند که شاید نتایج کوتاه‌مدتی برایش داشته باشد اما قطعاً نتیجه بلندمدت نه برای کشور و نه برای خود دولت ندارد.


به گفته پازوکی، ولی واقعیت این است که ریشه رکود در ایران در سیاست‌های پولی دولت نیست. زیرا حجم نقدینگی مدام در حال افزایش است؛ مشکل ما نبود نقدینگی، قاچاق نیست بلکه مشکل از نوع سیاست‌گذاری برای اصلاح این رویه‌ها است که به دلیل دخالت دولت و ارگان‌های دیگر به شکل نادرستی انجام می شود.


این اقتصاددان در ادامه افزود: وجود قاچاق، فساد اداری یا تورم و رکود نتیجه سیاست‌گذاری غلط در اقتصاد است و با توجه به این نشانه ها، به این نتیجه می رسیم که کارها و سیاست‌گذاری که در اقتصاد انجام داده‌ایم ناکافی و ناکارآمد است. در سال پیش‌رو باید به اصلاح رویه‌ها دست بزنیم و سیاست‌گذاری در مسیر درست باشد که نتیجه آن کم‌کردن دخالت دولت در اقتصاد باشد.


وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مدرن به شیوه سنتی اداره نمی‌شود، گفت: با سیاست‌گذاری مدرن و درست، می‌توان ثمرات اقتصاد بعد از برجام را دید. اگر این دخالت‌ها در اقتصاد کم شود، زمینه حضور سرمایه‌گذار داخلی و خارجی ممکن می‌شود و رونق به اقتصاد کشور برمی‌گردد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار