۰۹ اسفند ۱۳۹۵ ۰۲:۱۵
کد خبر: ۷۲۱۱۱
Ketabkhane digital - malekiat manavi (7)

«دومین کنفرانس ملی کتابخانه‌های دیجیتالی» با عنوان مالکیت فکری ۴ اسفند‌ماه در سالن همایش‌های دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، میترا صمیعی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر علمی همایش «دومین کنفرانس ملی کتابخانه‌های دیجیتالی» با عنوان «مالکیت فکری» بیانیه پایانی را قرائت کرد.


با استعانت از پروردگار متعال‌، دومین کنفرانس ملی «کتابخانه دیجیتالی» با عنوان «مالکیت فکری»، با هدف بررسی چالش‌ها و مسائل موجود در دسترسی پذیری منابع اطلاعاتی در کتابخانه‌های دیجیتالی، ارتقاء جایگاه «کپی رایت» در کشور و حمایت از مالکیت فکری و فرهنگ‌سازی آن، با مساعدت گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، در تاریخ 4 اسفند 1395، در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در طول کنفرانس، سخنرانان با تأکید بر اهمیت سیاست‌گذاری در مالکیت فکری، ضمانت اجرایی لایحه قانون مالکیت معنوی، تدابیر فنی لازم و به کارگیری فناوری‌های نوین  اطلاعاتی در مالکیت فکری، ضرورت بازنگری عملکرد فعالیت‌های حقوقی و اجرایی به ویژه در کتابخانه‌های دیجیتالی به بحث و تبادل نظر پرداختند.


ضمن تقدیر از تمام سخنرانان و دست اندرکاران بخش‌های مختلف این رویداد علمی، بیانیه پایانی کنفرانس را به شرح ذیل اعلام می‌شود:


1) استقرار سامانه مدیریت حقوق دیجیتالی با تدابیر فنی و امنیتی لازم در کتابخانه‌ها جهت پیشگیری از نقض قوانین مالکیت معنوی، به گونه‌ای که موجب سلب استفاده منصفانه کاربران نشود.


2) به منظور حق دسترسی آزاد به اطلاعات شهروندان در فضای مجازی، بازنگری در معیارهای حقوق مالکیت فکری و حق دسترسی آزاد به اطلاعات در کتابخانه‌های دیجیتالی الزامی است.


3) پیاده‌سازی استانداردهای فراداده‌های حقوقی در سامانه‌های کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران.


4) روزآمد‌سازی و یکسان‌سازی قانون «حمایت از حقوق مؤلفین، مصنفین و هنرمندان» مصوب 1348هجری شمسی.


5) تشکیل دفتری  با موضوع «مالکیت فکری در کتابخانه‌های دیجیتالی» با همکاری و مشارکت نهادهایی چون دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت حقوقی و فناوری اطلاعات ریاست جمهوری، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت دادگستری، پلیس فتا، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دانشگاه علامه طباطبائی، (پیشنهاد می‌شود که کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی متولی این حرکت در کشور باشد).


6) تدوین «قانون مالکیت فکری دیجیتالی» برای حمایت از آثار و منابع در کتابخانه‌های دیجیتالی.


7)  پیگیری و اصلاح آیین‌نامه نحوه استفاده کتابخانه‌ها و مؤسسات آموزشی از آثار ادبی و هنری در قانون حمایت حقوق مؤلفین، مصنفین و هنرمندان مصوب 1348.


8) اجرایی شدن قوانین مالکیت فکری در کتابخانه‌های دیجیتالی با مراعات حقوق دسترسی آزاد به اطلاعات.


9) پیوستن کشور به کنوانسیون‌های بین‌المللی در زمینه حقوق مالکیت فکری در کتابخانه‌های دیجیتالی.


10) فرهنگ‌سازی حقوق مالکیت فکری در فضای مجازی به آحاد جامعه.


11) حمایت دستگاه قضایی کشور از قوانین مالکیت فکری در کتابخانه‌های دیجیتالی.


12) برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه حقوق مالکیت فکری در کتابخانه‌های دیجیتالی برای قضات.


13) ایجاد و گسترش NGO (سازمان مردم نهاد) برای حمایت از حقوق مالکیت فکری.


امید داریم به کمک شما بزرگواران، سومین کنفرانس ملی کتابخانه‌های دیجیتالی را هرچه باشکوه‌تر در دو سال آینده برگزار کنیم و با توجه به نظرسنجی انجام شده در سالن توسط صاحب‌نطران و استادان رشته، سومین کنفرانس حول محورهای کتابخانه‌های دیجیتالی؛‌ استانداردهای مدیریت اطلاعات، اقتصاد کتابخانه‌های دیجیتالی، کتابخانه‌های دیجیتالی یکپارچه، بهره‌گیری از امکانات رایانش ابری در خدمات کتابخانه‌های دیجیتالی و مجموعه‌سازی و تولید محتوای دیجیتالی برگزار شود.


محورهای مذکور طبق نظر‌سنجی اولویت‌بندی شدند و در کمیته سیاست‌گذاری کنفرانس تصمیم‌گیری و اعلام می‌شود. انشاء الله این سلسله کنفرانس های برگزار شده کتابخانه دیجیتالی بتواند سهمی در پیشبرد این علم در کشور و جامعه داشته باشد.


با تشكر و آرزوي توفيق براي تمامي متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار