۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۴۵
کد خبر: ۶۹۸۶۹
Esteghlal Daneshgah ha (7)

محمد زاهدی‌اصل، مدیرگروه مددکاری دانشگاه علامه طباطبائی در افتتاحیه نخستین همایش ملی «استقلال دانشگاه‌ها» استقلال مالی، آزاد‌اندیشی و نقادی را لازمه سلامتی و تأثیرگذاری این نهاد بر جامعه دانست و دانشگاه را مهمترین رکن رسیدن به افق 1404 عنوان کرد.


به گزارش عطنا، محمد زاهدی ‌اصل، دبیر نخستین همایش ملی «استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها» سه‌شنبه، 26 بهمن‌ماه در افتتاحیه این همایش در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری، در سخنانی گفت: دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور برای نخستین بار حرکتی را برای تحول جدی در دانشگاه‌های کشور آغاز کرده است.


زاهدی اصل‌ در ادامه به ارائه گزارشی از محورهای کلی این همایش پرداخت و افزود: وقتی شما سند چشم‌انداز ایران را بررسی می‌کنید، می‌بینید که ایران 1404 باید ایرانی باشد که حداقل در حوزه علم و فن‌آوری در منطقه اول باشد.


مدیرگروه مددکاری دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه اکنون در آستانه چهلمین روز درگذشت آیت الله‌هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم، بیان کرد: یاد و خاطره وی را گرامی می‌داریم که این سند با هوشمندی آقای هاشمی‌رفسنجانی در سال 1382 تدوین و تصویب شد و به تایید مقام معظم رهبری رسید.


وی ادامه داد: وقتی به عنوان سند چشم‌انداز برای بیست سال آینده به آن مراجعه کنید، می‌بینید که برای رسیدن به چنین نقطه‌ای دانشگاه‌ها حرف اول را می‌زنند و رسیدن به این نقطه واقعا مسئولیت سنگینی است به همین دلیل دانشگاه باید استقلال لازم را داشته باشد تا بتواند خود را به این نقطه مطلوب برساند.


زاهدی‌اصل اظهار کرد: هدف اصلی ما از این حرکت علمی نیز همین است که برای اولین‌بار در کشور این اتفاق بیفتد که استادان صاحب‌نام و صاحب‌نظر دور هم نشسته و با چاره‌اندیشی، نظرات راهگشایی ارائه دهند تا در نهایت، دانشگاه‌هایی کارآمد و سرآمد داشته باشیم.


وی با اشاره به صحبت‌های امام خمینی (ره) درمورد دانشگاه‌ها هم گفت: دانشگاه کارآمد می‌تواند مملکت را نجات داده و راهگشا برای کل نظام باشد و بر همین اساس ما امروز با این سوال مواجه هستیم که دانشگاهی که استقلال علمی داشته باشد چه دانشگاهی است؟


دبیر نخستین همایش ملی «استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها» در همین رابطه خاطرنشان کرد: دانشگاهی که در آن استقلال مالی، آزاد‌اندیشی و نقادی نباشد طبیعتاً چگونه می‌تواند ادعا سلامتی و تأثیرگذاری داشته باشد؟


وی با اشاره به اینکه در مناسبت‌های مختلف رابطه صنعت و دانشگاه را مطرح کرده‌ایم، یادآور شد: منظور ما از صنعت لزوماً صنعت به معنای خاص نیست، بلکه ارتباط جامعه با دانشگاه است.


زاهدی‌اصل افزود: همه بزرگواران این نقل قول را که دانشگاهیان حرف خودشان را بیان می‌کنند و مدیران اجرایی هم کار خودشان را انجام می‌دهند، شنیده‌ایم، حرفی که قطعاً به ضرر کشور است چون حاصل و نتیجه دانشگاه باید در جامعه به کار گرفته شود.


Esteghlal Daneshgah ha (31)


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه راهبرد‌هایی که ما در این همایش مطرح می‌کنیم، نگاه انتقادی به همین وضع است، اظهار کرد: می‌خواهیم ببینیم که در این راستا چه محدودیت‌ها و چه چالش‌هایی داریم که بتوانیم با دست‌آوردی که از نشست امروز می‌گیریم، گره‌ای را از گره‌های جامعه باز کنیم.


وی تصریح کرد: ما دانشگاهیان در زمینه برخی از اتفاق‌های جامعه دل‌نگرانیم که این مورد نیز از قضا به حوزه تخصصی دانشگاه برمی‌گردد.


دبیر این همایش ملی با اشاره به اینکه بخشی از مسئولیت دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی، بررسی آسیب‌های اجتماعی است، افزود: ما نمی‌توانیم آسیب‌های اجتماعی و گستره آن را کتمان کنیم و باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم، چون این اتفاق‌ها برازنده جامعه ما نیست.


مدیرگروه مددکاری دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه اظهار کرد: استادان دانشگاه با همکاری دست‌اندرکاران و مسئولان اجرایی باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی جامعه چاره‌اندیشی کنند و امیدوارم به نقطه‌ای افتخارآمیز در این زمینه رسیده و الگویی برای کشورهای منطقه و جهان اسلام باشیم.


وی به حضور علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این همایش نیز اشاره کرد و گفت: امیدوارم با همکاری ایشان زمینه برای فعالیت بیشتر و بهتر میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی فراهم شود.


زاهدی‌اصل به عدم حضور محمدحسین پناهی، استاد تمام و رئیس سابق دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به دلیل وضعیت موجود در کشور آمریکا، بعد از روی کار آمدن ترامپ اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ترامپ، این دیوانه‌ای که می‌خواهد آبروی بزرگ بودن آمریکا را زیر سوال ببرد، زمینه‌ای را فراهم کرد که آقای پناهی که در فرصت مطالعاتی در کشور آمریکا به سر می برند، نتوانند در این همایش حضور پیدا کنند ولی قول داده‌اند که مقاله را ارسال کرده تا از آن در مجموعه مقالات همایش ملی «استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها» استفاده بکنیم.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار