۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ۰۰:۱۷
کد خبر: ۶۹۶۷۷
ghoran va marefatshnasi (9)

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام «غیب» را یکی از کلمات کلیدی قرآن و از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مبانی معرفت‌شناسی دانست.


به گزارش عطنا، آیت‌‌الله محمود محمدی‌عراقی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دوشنبه 25 بهمن‌ماه در همایش قرآن و معرفت‌شناسی در سالن شهید مطهری دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی، افزود: موضوع معرفت در فلسفه اسلامی و فلسفه غربی جایگاه ویژه‌ای دارد که می‌تواند برای بحث‌های علمی مورد بررسی قرار گیرد.


وی با بیان اینکه معرفت در فلسفه مدرن غرب خیلی مورد توجه قرار گرفته و کتاب‌های زیادی در این زمینه نوشته شده است، اظهار کرد: با تدبر در قرآن و تعمق در آن می‌توان دیدگاه قرآن را درباره پرسش‌هایی مثل چیستی حقیقت معرفت و انواع و ابزار آن پیدا کرد.


محمدی‌عراقی تصریح کرد: غیب از جمله واژه‌های قرآن به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای معرفت‌شناسی قرآن است که خداوند با به کارگیری آن در قرآن کریم نه تنها به معرفت‌شناسی پرداخت ویژه‌ای داشته است، بلکه عالم را در عین وحدت به دو عالم غییب و شهود تقسیم کرده است.


وی در همین موضوع اضافه کرد: غیب به عنوان یکی از کلمات کلیدی قرآن از اساسی‌ترین مبانی معرفت‌شناسی به شمار می‌رود که می تواند در مباحث مورد استفاده قرار گیرد.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نخستین شاخصه قرآن برای معرفی مؤمنان، کافران و منافقان ریشه در معرفت‌شناسی دارد، گفت: کسانی که عقل‌گرا هستند، همه چیز را به مسائل معرفتی گره می‌زنند.


وی گفت: در قرآن کریم هم بیش از ۳۰۰ آیه درمورد موضوع معرفت‌شناسی وجود دارد به طوری که در سوره اعراف وقتی اصحاب جهنم می‌خواهند معرفی شوند از اصطلاحات و واژه‌های معرفت‌شناسی برای آنها استفاده می‌شود.


محمدی‌عراقی در پایان خاطرنشان کرد: در قرآن کریم، علم حلال همه مشکلات نیست و اینگونه نبوده که اگر چیزی برای انسان یقین شد یعنی می‌تواند مشکلات را برطرف کند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه زبان قرآن زبان ادب و احترام است اما به ندرت و در چند جا این زبان تغییر می‌کند، بیان کرد: در همین چند مورد هم مسائل را آنچنان تکان دهنده مطرح می‌کند که آدم تعجب کرده و این زبان، زبان قرآن است.


دومین همایش قرآن و معرفت شناسی توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام محمود محمدی‌عراقی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شهید مطهری دانشکده دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار