۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ۰۲:۳۱
کد خبر: ۶۹۱۷۰
neshast khabari esteghlal daneshgah (6)

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه اظهار کرد: در اصل حیات دانشگاه به آزادی است، اگر آزادی اندیشه، فکر و بیان نباشد اصلاً استقلال دانشگاه معنا پیدا نمی‌کند و ما در این حرکت‌مان سعی کردیم همکاران علمی که به نوعی در کشور حرفی برای گفتن دارند را شناسایی کنیم و بر همین اساس هم 19 مقاله را به این شخصیت‌های برجسته در این حوزه سفارش دادیم.


به گزارش عطنا، محمد زاهدی‌اصل، مدیرگروه مددکاری دانشگاه علامه طباطبائی، ظهر امروز 23 بهمن‌ماه در نشست خبری «همایش استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها» در تالار شورای دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه، گفت:‌ واقعا ما تا به حال همایشی با این عنوان در کشور نداشتیم که در رابطه با استقلال دانشگاه‌ها بخواهد یک حرکت علمی انجام بگیرد.


وی افزود: اینکه بزرگان، اندیشمندان، صاحب‌نظران و اساتید پیشکسوت بیایند و نقطه‌نظرات خودشان را در رابطه با استقلال دانشگاه‌ها مطرح کنند.


دبیر علمی همایش «استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها»، تصریح کرد: همانطور که حضرت امام خمینی (ره) در مناسبت‌های مختلف فرموده بودند که اصولاً «همه تحولات ریشه‌اش به دانشگاه ها برمی‌گردد»، دانشگاه اگر متحول بشود جامعه متحول نیز می‌شود.


وی با بیان اینکه بر این اساس یک دانشگاه متحول طبیعتاً باید یک دانشگاه مستقل باشد، تاکید کرد: مستقل که می‌گوییم معنایش اعلام خودمختاری برای دانشگاه نیست، مستقل به این معنا که بالاخره دانشگاه کمتر از شرایط غیرمتعارف جامعه از نوسانات بالا و پایین سیاسی کشور تأثیر سوء بگیرد.


زاهدی‌اصل تصریح کرد: خلاصه، دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی بتواند بی‌طرفانه و بی‌غرضانه و در واقع با احساس تکلیف و مسئولیت هر آنچه که به صلاح مملکت و کشور است در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مطرح کند.


این استاد دانشگاه گفت: در واقع نهاد علمی وظیفه‌اش هم همین است که سعی کند کمتر تحت تأثیر جریانات سیاسی باشد و به طور مستقل حرف علمی‌اش را بیان کند، حرفی که مبنا و پشتوانه علمی دارد و بر اساس آخرین دستاوردهای علمی جهان است، به همین ترتیب هم طبیعتا چنین دانشگاهی می تواند اسباب تحول بشود.


مدیرگره مددکاری دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: به هر حال، دانشگاه به عنوان یک نهاد مهم، همیشه به نوعی مستقیم و غیرمستقیم از این زاویه که می‌خواسته مستقل باشد و حرف علمی بزند و از این زاویه که کمتر خواسته، ملاحظات سیاسی داشته باشد و بیشتر تأکیدش بر ملاحظات علمی بوده است و بر همین اساس خواسته بی‌طرفانه و بی‌غرضانه حرف‌های علمی و کارشناسی خودش را بیان کند.


وی با بیان اینکه طبیعتاً آنهایی که چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی که خیلی بالاخره ممکن است از دانشگاه مستقل، علمی و کارشناسانه خوششان نیاید به نوعی دانشگاه را در مقابل خودشان ببینند، گفت: این افراد احساس می‌کنند که گویا دانشگاه تافته جدا بافته است بلکه اینگونه نیست و دانشگاه دقیقا در متن و بطن جامعه است.


زاهدی‌اصل اضافه کرد: دانشگاه همه اتفاقات جامعه را رصد کرده و نهایتاً سعی می‌کند با نظرات کارشناسی خود راهکاری را ارائه بدهد و به نوعی گره‌گشای جامعه باشد و بر همین اساس هم یکی از موضوعات بسیار مهمی که می‌تواند این نهاد را نهاد معتبر علمی و در عین حال کارآمد بکند بحث استقلال دانشگاه است.


دبیر علمی همایش «استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها» خاطرنشان کرد: در رابطه با استقلال دانشگاه‌ها، بحث‌های زیادی مطرح و البته همیشه هم مطرح بوده است، از همان زمانی که اولین دانشگاه اگر اشتباه نکنم در بهمن ماه 1315 تأسیس شد تا به امروز همیشه این بحث مطرح بوده که دانشگاه باید یک نهاد مستقل باشد.


وی با بیان اینکه در برخی از جاها دانشگاه‌ها توانسته‌اند استقلال خود را حفظ کنند، گفت: در بعضی مواقع نیز این استقلال مقداری دچار خدشه شده و بالاخره ما می‌خواهیم در این همایش این را آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم که واقعا استقلال دانشگاه به چه معناست و دانشگاه مستقل به نوعی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.


زاهدی‌اصل اظهار کرد:‌ در نهایت با برگزاری این همایش‌ می‌خواهیم آسیب‌شناسی کرده و خروجی آن را در قالب مقالات علمی مستند و کارشناسی شده منتشر کنیم، ضمن‌آنکه بالاخره یک حرفی مطرح بشود که دانشگاه را به عنوان یک نهاد علمی مستقل تقویت کند.



عدم حضور یکی از مهمانان ما به دلیل مسخره بازی رئیس جمهور صفرکیلومتر آمریکا


neshast khabari esteghlal daneshgah (25)


وی با بیان اینکه دانشگاه مستقل قطعا برای جامعه، دولت و نظام برکات و خیراتی دارد که ممکن است بعضی حرف‌هایش هم تلخ باشد، افزود: مثلا یکی از نشست‌های تخصصی که در این همایش مطرح خواهد شد و نهایتا چهار الی پنج تا مقاله خوب هم در آنجا ارائه می‌شود، بحث نقد، انتقاد و آزاداندیشی و این موضوعات است که بسیار در دانشگاه مهم است.


مدیرگروه مددکاری دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: در اصل حیات دانشگاه به آزادی است. اگر آزادی اندیشه، فکر و بیان نباشد اصلاً استقلال دانشگاه معنا پیدا نمی‌کند و ما در این حرکت‌مان سعی کردیم همکاران علمی که به نوعی در کشور حرفی برای گفتن دارند را شناسایی کنیم و بر همین اساس هم 19 مقاله را به این شخصیت‌های برجسته در این حوزه سفارش دادیم.


وی با اشاره به اینکه از این تعدادی که مقاله به آنها سفارش داده شده است تنها سه نفر نمی‌توانند در همایش حضور داشته باشند ولی مقاله‌های خود را ارسال می‌کنند، گفت: یکی از آنها هم به دلیل فرصت مطالعاتی الان در کشور آمریکا است که به خاطر همین مسخره بازی‌هایی که در آنجا رئیس‌جمهور جدید، ناکارآمد و خلاصه صفرکیلومتر! برای دنیا نه فقط کشور ما و به نوعی بیشتر هم برای کشور خودش ایجاد کرده است، نمی‌تواند در این نشست حضور داشته باشد ولی اعلام کرده که قطعا مقاله را می‌فرستد.


زاهدی‌اصل اضافه کرد: ولی بقیه موارد غیر از دو مورد ما 16 مقاله سفارشی از سوی شخصیت‌های برجسته کشور در این نشست مطرح خواهد شد و من امیدوارم که اصحاب رسانه بتوانند به خوبی آن را پوشش دهند.


وی  به معرفی دیگر مجریان این همایش پرداخت و گفت: محمدرضا ضیایى‌بیگدلی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی رئیس کمیته علمی این همایش و دکتر مصطفی شریف، استاد دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس کمیته اجرایی این همایش هستند.


زاهدی‌اصل درباره متولی اصلی این نشست و حرکت علمی هم بیان کرد: مجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان عضوی از مجامع صنفی اساتید کشور متولی است که طبیعتا در این راستا دانشگاه علامه بیشترین حمایت را از ما داشته و به نوعی میزبان اصلی هم دانشگاه علامه طباطبائی است که من همین جا از دست اندرکاران و مدیریت این دانشگاه سپاسگزارم و همین‌طور سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌های دیگری که اساتید‌شان با ما همراه و بعضا حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مالی و تدارکاتی هم داشتند.


وی گفت: این همایش بر خلاف سایر همایش‌های که معمولا در دو یا سه روز برگزار شده و بسیار خسته کننده است در یک روز برگزار می‌شود. ضمن‌آنکه همایش استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها از ساعت 8 صبح تا 18 عصر در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.


دبیر همایش استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها یادآور شد: این همایش برای اولین‌بار در کشور برگزار می‌شود و شایسته است که رسانه های جمعی و مطبوعات گزارش‌های کاملی از آن برای مخاطبان منتشر کنند.


همایش‌ «استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها» به مدت یک روز با هدف بررسی علمی وضعیت استقلال دانشگاه‌ها و ارزیابی شرایط موجود و چگونگی رسیدن به شرایط مطلوب با حضور اعضای مجمع،سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.


گفتنی است توسعه علمی کشور و علوم محوری در دانشگاه مستقل، آزاداندیشی، نقادی و نظریه‌پردازی در دانشگاه مستقل، آسیب شناسی استقلال دانشگاه‌ها، نظام مدیرت در دانشگاه مستقل و نقش انجمن‌های علمی و مجامع صنفی اعضای هیئت علمی در استقلال دانشگاه‌ها از جمله محورهای این همایش است.


گوشه‌هایی از نشست خبری:



عکس: شکیبا شیرازی تهرانی-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار