۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ۰۲:۵۰
کد خبر: ۶۹۲۰۸
neshast khabari esteghlal daneshgah (14)

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در نشست خبری «همایش استقلال دانشگاه‌ها» گفت: دانشگاه مستقل وقتی محقق می‌شود که بر امور و سرنوشت خودش حاکم باشد و بتواند آنها را به ثمر برساند، پس یک مشارکت همه جانبه‌ای را می‌طلبد که یکی آزادی در مدیریت داخلی دانشگاه‌ها است.


به گزارش عطنا، مصطفی شریف، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، ظهر امروز 23 بهمن‌ماه، در نشست خبری «همایش استقلال دانشگاه ها، چالش ها و راهبردها» در تالار شورای دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه، بیان کرد: جامعه ما هم مثل بقیه جوامعی که در دنیا وجود دارد رو به توسعه است و از ضروریات و لوازم توسعه این است که مراکز علمی و تحقیقاتی از امکانات و دست بازی برخوردار باشند که بتوانند آن اهداف خودشان را محقق کنند.


وی با بیان اینکه توسعه پایدار توسعه‌ای است که باید اهداف گوناگون و از جمله آن، دانشگاه‌های مستقل داشته باشد، گفت: دانشگاه وقتی مستقل باشد می‌تواند آن پایداری را تأمین کند و در غیر این صورت با مشکل و چالش روبه‌رو می‌شود.


شریف ادامه داد: هدف از این همایش به طور کلی این بوده که زوایا را روشن کند و آنها را در اختیار صاحبان فکر، علم، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران قرار بدهد که بر آن اساس عمل کنند و موفقیت‌هایی برای جامعه و کشورمان حاصل شود.


رئیس کمیته اجرایی همایش «استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها» تصریح کرد: جوامع امروز دنیا نمی‌پذیرند که مدیریت از بالا اعمال شود و بایستی بار قسمتی از مدیریت روی دوش کسانی باشد که حاملان اصلی آن هستند، بنابراین من اگر بخواهم مختصرا عرض بکنم، باید بگویم این پایه‌ها که باید بر روی دوش عالمان قرار بگیرد، می‌طلبد که ما چند جنبه را داشته باشیم.


neshast khabari esteghlal daneshgah (26)


وی خاطرنشان کرد: یکی از این جنبه‌ها آزاداندیشی علمی است، آزاداندیشی علمی یعنی صاحبان علم بتوانند آنچه را که دریافت می‌کنند را به ظهور و بروز برسانند و بحث‌هایی در این زمینه داشته باشند. مثلا کرسی‌های نظریه‌پردازی یکی از مواردی است که می‌تواند در این حوزه مطرح باشد.


شریف افزود: دانشگاه مستقل وقتی محقق می‌شود که بر امور و سرنوشت خودش حاکم باشد و بتواند آنها را به ثمر برساند، پس یک مشارکت همه جانبه‌ای را می‌طلبد که یکی آزادی در مدیریت داخلی دانشگاه‌ها است، یعنی دانشگاه‌ها باید امکان این را داشته باشند که امور خودشان را مدیریت کنند.


وی تاکید کرد: مورد بعدی حفظ استقلال در ارتباط با سایر مراکز علمی است که منظور من در اینجا خارج از کشور است، دانشگاه‌ها باید از این امکان برخوردار باشند تا بتوانند این ارتباط را برقرار کنند و براساس آن علوم و فعالیت‌های خودشان را به پیش ببرند.


استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: نکته آخر هم پیوند متقابلی است که بایستی با دانشگاه‌های جهان داشته باشند یعنی پیوند از یک طرف با دانشگاه‌های داخلی و همچنین با دانشگاه‌های خارجی، بنابراین اینها همه ضرورت و لزوم اش بر این است که دانشگاه ها از یک استقلال نسبی در حوزه های علمی، مدیریتی و سایر امور مربوط به آن برخوردار باشند.


همایش‌ «استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها» به مدت یک روز با هدف بررسی علمی وضعیت استقلال دانشگاه‌ها و ارزیابی شرایط موجود و چگونگی رسیدن به شرایط مطلوب با حضور اعضای مجمع، سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.


گفتنی است توسعه علمی کشور و علوم محوری در دانشگاه مستقل، آزاداندیشی، نقادی و نظریه‌پردازی در دانشگاه مستقل، آسیب شناسی استقلال دانشگاه‌ها، نظام مدیرت در دانشگاه مستقل و نقش انجمن‌های علمی و مجامع صنفی اعضای هیئت علمی در استقلال دانشگاه‌ها از جمله محورهای این همایش است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار