۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۱۱
کد خبر: ۶۷۶۲۸
farsahd-momeni

استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی در نشست مؤسسه دین و اقتصاد تأکید کرد: اگر جذب سرمایه خارجی به ارتقای بنیه تولیدی و افزایش توان علمی و فناورانه کشور منجر نشود، فقط می‌تواند با وابستگی بیشتر کشور به دنیای خارجی و گسترش و تعمیق نابرابری با همه آثار سوء و ضد توسعه‌ای مستتر در روندهای شدت بخشنده به وابستگی و نابرابری همراه باشد.


به گزارش عطنا به نقل از جهان اقتصاد، فرشادمومنی با بیان این‌که در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و باید ازمجاهدت‌‌ها و پایمردی‌‌‌های کسانی که در این جنبش اجتماعی فراگیر بر علیه استبداد و استعمار نقش آفرینی کردند قدردانی کنیم، گفت: قدردانی واقعی از تلاش‌‌ها و مجاهدت‌‌‌های فکری و عملی این است که با منطق و معیارهای علمی بتوانیم ضمن شناسایی منشاءهای این پدیده درباره ریشه‌‌‌های یک قفل تاریخی توسعه نیافتگی این پدیده را مورد برررسی قرار دهیم.


وی با اشاره به این‌که ایران جزء معدود کشورهایی است که در قرن بیستم دو جنبش اجتماعی بسیار فراگیر برای برون رفت از توسعه نیافتگی را تجربه کرده، خاطر نشان کرد: یک بار در ربع اول قرن بیستم با عنوان انقلاب مشروطیت که از حرکت‌‌‌های پیشگام و خارق‌العاده در در زمان خود محسوب‌‌‌ می‌شود و دیگری در ربع پایانی قرن بیستم و در قالب انقلاب اسلامی که گستره و عمق نفوذ مردمی در انقلاب اسلامی به مراتب از انقلاب مشروطیت و جنبش ملی شدن صنعت نفت بیشتر و جدی‌تر بود.


مومنی ادامه داد: داشتن دستاوردهای بزرگ در سال‌های آغازین هرسه این کوشش‌ها، ویژگی مشترک آن هاست.


این استاد دانشگاه با بیان این‌که از این جنبش‌‌ها رکوردهایی ثبت شده که از آن زمان تا به امروز دیگر تکرار نشده است، گفت: اما مساله اساسی این است که این جنبش‌‌‌های فراگیر و مجاهدت‌‌‌های ارزشمند نتوانستند دستاوردهای خودرا درونی و پایدار کنند بنابراین یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌هایی که بردوش جامعه فکری و نخبگان کشور قراردارد ارائه یک صورت بندی عالمانه از چرایی و چگونگی نافرجام ماندن چنین کوشش‌‌‌های ارجمند و پیشگام برای عبور از توسعه نیافتگی است.


وی در دستور کار قراردادن برخورد فعال با استعمار و استبداد را یکی دیگر از ویژگی‌‌‌های مشترک  و مهم این سه کوشش فراگیر ایرانیان در قرن بیستم دانست و افزود:  در ادبیات توسعه گفته‌‌‌ می‌شود که هیچ کشوری نمی تواند بستر اندیشه‌ای برون رفت از توسعه نیافتگی را فراهم کند مگر این‌که ابتدا کانون‌‌‌های اصلی بازتولید دورهای باطل توسعه نیافتگی را شناسایی کند و ترتیبات نهادی خود را به گونه‌ای سامان دهد که بتواند با این دور‌‌های باطل برخورد فعال کند و آن‌‌ها را از بین ببرد.


وی تصریح کرد: مفهوم development (توسعه) نیز به معنای بیرون آمدن از این دور‌‌‌های باطل هست.


مومنی با معرفی کتاب پیش‌رفتن با جمع از آلبرت هیرشمن اقتصاد شناس بزرگ توسعه در قرن بیستم، گفت: این کتاب از زاویه کمک به شناسایی دور‌‌‌های باطل و نیز نمود این‌که ایرانی‌‌ها باهدف‌گذاری کوشش‌‌‌های خود علیه استبداد و استعمار کانون اصلی گرفتاری‌‌‌های خودرا شناخته بودند بسیار ارزشمند است.


وی افزود: هیرشمن در این کتاب دور باطل اصلی بازتولیدکننده توسعه نیافتگی کشورهای در حال توسعه را استبداد معرفی‌‌‌ می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار