۰۹ بهمن ۱۳۹۵ ۰۹:۳۹
کد خبر: ۶۶۸۵۲
farhadi

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توسعه مدارس کسب‌وکار از سیاست‌های مهم وزارت علوم است و این امر با جدیت پیگیری می‌شود.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، محمد فرهادی صبح پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران زنجان با بیان اینکه وزارت علوم با تمام توان نسبت به راه‌اندازی و توسعه مدارس کسب‌وکار اقدام کرده و در این زمینه برنامه‌ریزی گسترده دارند، افزود: راه‌اندازی مدارس کسب‌وکار از برنامه‌های مهم در زمینه توسعه دانشگاه‌های نسل سوم است که این دانشگاه‌ها گام مهم و تاثیرگذار در زمینه گسترش کارآفرینی در کشور است.


وی با تاکید بر لزوم توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور، افزود: راه‌اندازی و توسعه مدارس کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین عوامل و بسترها برای تحقق اصل مهم ارتباط صنعت و دانشگاه است که باید روند موجود در این زمینه به سرعت توسعه یابد.


فرهادی با بیان اینکه توسعه کارآفرینی و تربیت مدیران آینده از اهداف مهم و بنیادین وزارت علوم است، افزود: فعالیت این مدرسه مدیریتی و مهارتی است و در این مدرسه به کارهای علمی پرداخته می‌شود و مدیریت موفق دنیا را تحلیل و بررسی می‌کند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: آموزش در مدرسه کسب‌وکار بین رشته‌ای است واستادان مطرح کشوری و در برخی موارد استادانی که از خارج آمده‌اند در این مدرسه مدیریت و مهارت را آموزش می‌دهند تا مدیران موفق را تربیت کنند.


فرهادی با بیان اینکه نخستین مدرسه کسب‌وکار در زنجان افتتاح شده است، افزود: در حال حاضر در سطح کشور نیز مدرسه‌های نسل سومی در حال گسترش است و در تعداد دانشگاه‌های نسل سوم روزبه‌روز افزایش می‌یابد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دروس مقاطع مختلف بازنگری شده است و دروس علوم دقیقه فنی و مهندسی وکشاورزی و مسائل کارآموزی و کارورزی و ارتباط با صنعت در نظر گرفته شود و دانشجوهای این رشته‌ها دست کم سه ماه در واحد‌های صنعتی باشند و آیین‌نامه این موضوع ابلاغ شده است.


فرهادی ادامه داد: در این مدارس و دانشگاه‌های نسل سوم استادان نخبه داخلی و خارجی تدریس خواهند کرد تا بتوانند مدیران آینده کشور را تربیت کنند.


وی افزود: زمینه جذب و پذیرش دانشجویان و استادان غیر ایرانی با چارچوب‌های ویژه در ایران فراهم شده است.


وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری از توسعه روابط بین‌المللی دانشگاه‌ها پس از برجام خبرداد و گفت: پس از برجام اقبال و روی خوش بسیاری از کشورها به ایران جلب شد به گونه‌ای که هم اکنون دوره‌های آموزشی مشترکی بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، کره، چین، ژاپن و بلژیک برگزار می‌شود.


فرهادی ادامه داد: جایگاه علمی دانشگاه‌های کشور نسبت به دهه‌های گذشته رشد چشم‌گیری داشته است و هم اکنون آماده پذیرش دانشجویان و استادان غیرایرانی هم هستیم.


وی ادامه داد: متقاضی ورود به آموزشگاه‌های عالی کاهش یافته است، به خصوص آموزشگاه‌های غیرانتفاعی که بیش از ۳۵۰ موسسه غیر انتفاعی در سطح کشور داریم که این موسسات همواره از کمبود دانشجو ناراضی هستند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طرح ساماندهی دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی نیز در کشور در حال اجرا است و رشته‌ها و مقاطع تحصیلی دانشگاهی با توجه به نیاز هر منطقه افزایش خواهد یافت.


فرهادی با بیان اینکه ارتقاء کیفیت علمی و مهارتی دانشگاه‌ها یکی از اولویت‌های مهم کاری این وزارتخانه است، گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی هم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کمک سایر وزارتخانه‌ها و دولت آمده است.


وی با اشاره به رشد ۲۵ برابری تعداد دانشجویان کشور نسبت به سال‌های قبل از انقلاب، گفت: وضعیت آموزش عالی کشور در سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و سطح علمی کشور به لحاظ کمی و کیفی رشد دارد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در حال حاضر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در بیش از دو هزار و ۸۸۰ واحد آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند و در این تعداد دانشگاه ۷۶ هزار عضو نفر هیئت علمی فعال هستند.


فرهادی با بیان اینکه در دوره کاردانی، پذیرش دانشجو کاهش یافته است، گفت: کل پذیرش در بخش کاردانی امسال ۳۷ هزار نفر بوده است و در رشته‌های پزشکی دوره کاردانی را حذف کرده‌ایم. همچنین ورودی رشته‌های علوم انسانی و ریاضی کاهش چشم‌گیری داشته است.


وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: برنامه‌های مصوب زیادی در طرح برنامه توسعه علمی کشور اجرا خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار