۰۸ بهمن ۱۳۹۵ ۲۳:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۰۹
dr-khaniki-1

پلاسکو؛ تراژدی جامعه تماشاگر


دکتر هادی خانیكی در خصوص فاجعه ساختمان پلاسکو و ابعاد ارتباطی و جامعه‌شناختی آن با پایگاه خبری  «جامعه خبر» به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش عطنا به نقل از صفحه اینستاگرام دکتر هادی خانیکی، این استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به رشد پدیده «جامعه تماشگر» گفت: حادثه ساختمان پلاسكو از نظر ارتباطی از چند جهت قابل بررسی است: موضوع اول حضور شهروند خبرنگاران دراین حادثه است كه هم ابعاد منفی و هم و ابعاد مثبت دارد.
نكته مثبت این است كه امروزه رسانه‌های اجتماعی به عنوان یك پدیده جدید در اطلاع رسانی نقش مؤثری دارند و می‌توانند به جلب مشاركت‌های اجتماعی كمك كنند كه در مواقع زلزله و حوادث انسانی این موضوع را شاهد هستیم.
وی با تشریح نكات منفی حضور مردم در این حوادث نیز اظهار داشت: زمانی كه شبكه‌های اجتماعی به محل بازنمایی برای خود مبدل می‌شود، اینجاست كه پدیده جامعه تماشگر شكل می‌گیرد. در حادثه پلاسكو شاهد آن بودیم که در این موارد افراد تنها حضور خود در شبكه‌های  اجتماعی را محور قرار داده‌اند و كمك‌رسانی و كنش‌گری از بین رفته وكار به جایی می رسد كه در كار امداد رسانی نیز اخلال ایجاد می شود.
رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در ادامه با تشریح راهكار كمرنگ شدن جنبه منفی حضور در شبكه‌های اجتماعی گفت: باید تلاش كنیم اطلاع‌رسانی در شبكه‌های اجتماعی به‌جای بازنمایی و حضور فردمحور افراد، به کنش‌گری اجتماعی و مدنی و مشاركت مردم و نهادها در حل مشكلات تبدیل شود تا این اطلاع‌رسانی تنها به حضور سلفی‌بگیران مبدل نشود. در غیر این صورت فضا به فضایی دو قطبی تبدیل شده كه از فضای كنش‌های اجتماعی موثر دور می‌شود.
خانیکی در ادامه افزود: كمپین «نه به انتشار عكس آتش‌نشانان» در واكنش به سلفی بگیران در حادثه پلاسكو در فضای مجازی شکل گرفت و سبب شد كه افكار عمومی حساسیت بیشتری به این موضوع نوظهور داشته باشد.
وی در پایان با تأکید بر این‌که نباید ابعاد ارتباطی و اجتماعی این حادثه را تنها به ازدحام جمعیت در اطراف حادثه محدود كردگفت: حادثه پلاسكو سبب شد تا نقاط ضعف و قوت شبكه‌های اجتماعی و آسیب‌های این پدیده نوظهور–از جمله فرهنگ سلفی‌گیری- در میان افكار عمومی بیشتر شناخته شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار