۲۵ دی ۱۳۹۵ ۲۲:۱۹
کد خبر: ۶۵۰۲۶
PoorRoostaei Sepad (3)

سعید پورروستایی درباره افزوده جدیده «سپاد» گفت: تمامی اتفاقاتی که در بحث شبکه اینترنت در هر مکانی از دانشگاه چه در خوابگاه‌ها، چه در دانشکده‌ها و چه در ساختمان مرکزی رخ دهد، با استفاده از سیستم‌های مانیتورینگ موجود هشداری برای ما ارسال می‌شود که ما را از قطعیت موضوع آگاه می‌کند.


رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا گفت: سیستم سپاد به مدت ده روز به صورت آزمایشی در حال اجراست و امروز رسما فاز اول این سیستم برای پاسخگویی به مشکلات اینترنتی آغاز به کار کرد.


پورروستایی ادامه داد: سیستمی که امروز در حال بارگزاری است سیستم «سپاد» نام دارد که مخفف «سیستم پشتیبانی آنلاین دانشگاه» است. ایده اولیه این سیستم از سه ماه پیش یعنی زمانی که من وارد مرکز فناوری اطلاعات شدم، آغاز شد.


او با اشاره به هدف اصلی راه‌اندازی این سیستم گفت: هدف ما این بود که به وسیله یک سیستم بتوانیم مشکلات و درخواست‌های کاربران اینترنتی در گونه‌های مختلف دانشجو، استاد و همکاران اداری که با شبکه اینترنت، ایمیل و تمامی خدمات مرکز فناوری ارتباطات و اطلاعات دانشگاه در ارتباط هستند، شناسایی کنیم و پاسخ لازمه به آنها را در کمترین زمان ممکن بدهیم.


وی با بیان مثالی در این زمینه ادامه داد: اگر بخواهم به مثالی اشاره کنم می‌توانم بگویم موقعی که اینترنت دانشجو در ساعت 12 شب قطع می‌شود و به طبع در آن زمان هیچ فرد آنلاینی از لحاظ فیزیکی یا نیروی‌ انسانی در دسترس نیست، در این شرایط ما به دنبال جایگزین کردن یک سیستمی بودیم که بتواند پاسخگوی این افراد باشد و خدماتی را که برای آن تعریف شده، اجرا کند.


PoorRoostaei Sepad (2)


رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه با اشاره به اینکه این سیستم در چند فاز طراحی شده، اظهار کرد: در فاز اول بحث اینترنت و خدمات اینترنتی مطرح است تا در مواقعی که ما با قطعی شبکه اینترنت روبه‌رو هستیم این سیستم پاسخگو باشد.


وی افزود: فاز دوم سیستم در زمینه ایمیل و پاسخگویی به مشکلات ایمیلی افراد خواهد بود همچنین در فاز پایانی، بحث سیستم ‌SSO‌ یا سیستم یکپارچگی سامانه‌های نرم‌افزاری راه‌اندازی خواهد شد که اکنون در مرحله مطالعات آن هستیم تا ان‌شاالله بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور این سیستم را در دانشگاه علامه طباطبائی عملیاتی کنیم.


پورروستایی تصریح کرد: تمامی اتفاقاتی که در بحث شبکه در هر مکانی از دانشگاه چه در خوابگاه‌ها، چه در دانشکده‌ها و چه در ساختمان مرکزی رخ دهد، با استفاده از سیستم‌های مانیتورینگ موجود هشداری برای ما ارسال می‌شود که ما را از قطعیت موضوع آگاه می‌کند.


او به وجود سیستم دیگری در این بین اشاره کرد و گفت: یک سیستم ثبت رخداد نیز وجود دارد که در آن کاربر با شماره دانشجویی خود وارد می‌شود و یک فرم که شامل مشخصات شخصی هر فرد می‌باشد را برای همیشه پر می‌کند.


رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه ادامه داد: بدین ترتیب هر زمانی هر مشکلی که با سیستم اینترنت به صورت قطعی یا عدم دسترسی یا بحث تمام شدن حجم مصرفی آنها به وجود آید، از طریق آن سیستم برای ما پیامی ارسال می‌شود که این پیام بلافاصله در اختیار کارشناسان این حوزه به صورت پیامک یا از طریق تلفن گویا قرار خواهد گرفت.


پورروستایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: همکاران من در بخش مرکز فناوری وقتی از این پیام آگاه شوند بلافاصله شروع به رفع مشکل خواهند کرد و در اسرع وقت نتیجه کار که در بدترین حالت برای ما 24 ساعت درنظر گرفته شده، برای کاربر ایمیل می‌شود.


او با اشاره به مشکلات گروهی موجود در این راستا گفت: زمانی که یک اکسس پوینت در خوابگاهی با مشکل مواجه می‌شود و اینترنت کل خوابگاه قطع می‌شود، در این شرایط سیستم مانیتورینگ به کار ما می‌آید و رخدادها به وسیله کارشناس مرکز فناوری مستقر در آنجا برای ما ارسال می‌شود و ما درجهت رفع مشکل اقدام خواهیم کرد.


وی خاطرنشان کرد: این سیستم به مدت ده روز به صورت آزمایشی در حال اجراست، امروز رسما  فاز اول سیستم سپاد برای پاسخگویی به مشکلات اینترنتی آغاز به کار کرد و ما بر اساس نتایجی که از این سامانه به دست خواهیم آورد ان‌شاالله در فروردین ماه 1396 در فاز دوم و همچنین در اوایل شهریور ماه فاز تکمیلی این پروژه را عملیاتی خواهیم کرد.


رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات یادآور شد: با توجه به صحبت‌هایی که با معاونت محترم اداری- مالی دانشگاه انجام شده، این برنامه را داریم که در حوزه‌های دیگر دانشگاه علامه طباطبائی مانند بحث درخواست‌های عمرانی دانشگاه یا در معاونت پژوهشی و آموزشی هم بتوانیم این سیستم را در قالب‌های مختلف دیگر ولی زیرمجموعه یک سپاد مرکزی عملیاتی کنیم ولی مطمئنا همه این موارد نیاز به بررسی دارد که باید در زمان مناسب به آن پرداخت.


او با بیان اینکه هر کاربری که می‌تواند از شبکه دانشگاه استفاده کند، اجازه استفاده از این سیستم را دارد، اظهار کرد: برای ما نوع سرویس در جایی که کاربر حضور دارد بسیار حائز اهمیت است مثلا زمانی که دانشجو ساکن در خوابگاه باشد و مشکل از آنجا باشد در این صورت شماره اتاق فرد و اکسس پوینتی که سرویس را به آنجا می‌فرستد اهمیت دارد که از طریق آن پی به مشکل موجود ببریم و در سریع‌ترین زمان بتوانیم پاسخگوی مشکلات باشیم.


وی با اشاره به وضعیت استادان در استفاده از این سیستم تصریح کرد: در بین استادان و کارکنان اداری نیز همین موضوع حکایت می‌کند؛ اولا نوع سرویس اینترنتی که ما در اختیار کاربران می‌گذاریم از لحاظ حجم برای افراد مختلف فرق می‌کند پس مطمئنا مشکلاتی که برای آنها پیش خواهد آمد نیز متفاوت خواهد بود.


پورروستایی ادامه داد: دوما دانستن حوزه کاری آنها برای ما بسیار مهم است، قوانین احتمالات به ما می‌گوید در رخداد یک مشکل در شبکه محتمل‌ترین جایی که می‌تواند خطا داشته باشد، محل کاربری است پس زمانی که ما راحت‌تر بتوانیم محل اصلی مشکل را بیابیم، راحت‌تر می‌توانیم سرویس‌ها را برای دوستان، همکاران و دانشجویان عزیز فراهم کنیم.


PoorRoostaei Sepad (1)


رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات خاطرنشان کرد: این سیستم یک سیستم خودکفا است و دقیقا به وسیله توانایی‌های همکاران من در مرکز فناوری درحال راه‌اندازی است، ایده طراحی آن از خودمان و پیاده‌سازی آن از سوی کارشناسان مرکز بوده است و دوستان و همکاران من در این مرکز و در کنار همدیگر با صرف زمان سه ماه توانستند آن را عملیاتی کنند.


 پورروستایی با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته در این راه اظهار کرد: بخش‌های دیگر دانشگاه از جمله معاونت محترم اداری-مالی همیشه ما را در این راه پشتیبانی کردند و همواره از ایده‌های خوبی که شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه برای ما فراهم کرد استفاده کردیم.


او در پایان سخنان خود با ابراز امیدواری گفت: این تیم فناورانه دانشگاه علامه طباطبائی امروز می‌تواند یکی از سامانه‌های مهم خود را که کنترل دقیق رخدادهای فناوری دانشگاه و جوابگویی به درخواست‌های کاربران در کمترین زمان ممکن است، برای اولین بار در دانشگاه پیاده‌سازی کند که امیدوار هستم بتوانیم آن را ارتقا دهیم و هرروز بهتر از دیروز کارکنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار