۲۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۷:۲۴
کد خبر: ۶۱۰۰۸
zakani-fetne-barjam-22

نماینده ادوار مجلس و رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در برنامه‌ای با عنوان «از فتنه تا برجام» در دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه به سخنرانی پرداخت.


به گزارش عطنا، علیرضا زاکانی در جمع دانشجویان دانشگاه علامه، بیان کرد: وقتی از بنده برای این مراسم دعوت کردند در دعوت‌نامه عنوان برنامه از «فتنه تا برجام و فساد» عنوان شده بود ولی اکنون فقط بخش، «از فتنه تا برجام» آن دیده می‌شود ولی من درمورد هر سه صحبت می‌کنم، چون در یک پیوستگی با هم قرار دارند.


وی با اشاره به اینکه در سال 88 به تعبیری دچار فتنه اکبر شدیم، گفت: در این فتنه عده‌ای در کشور سکان‌داری آن را برعهده گرفتند و به دلایل مختلف دانسته یا ندانسته، بازی خوردند. ضمن‌آنکه شرایطی ایجاد شد که کشور به مدت 8 ماه در آتش فتنه سوخت به طوری‌که عواقب آن همچنان ادامه دارد.


زاکانی با بیان اینکه برای فتنه سه دسته آسیب را می‌توان تعریف کرد، افزود: دسته اول کسانی بودند که به بازیگری در فتنه پرداختند و به عنوان کسانی شاخته می‌شوند که در متن ماجرا بودند.


وی قانون‌شکنی، دروغ‌گویی، تهمت زدن به نظام و لجاجت بر حرف غلط را از جمله ویژگی‌های بازیگران فتنه دانست و اذعان کرد: در فتنه 88 کسانی که در این کشور نخست‌وزیر، رئیس مجلس و رئیس‌جمهور بودند با کارهای خود به نوعی نظام را از ظرفیت‌هایشان محروم و خود را از دایره خدمت به نظام جمهوری اسلامی، خارج کردند.


این نماینده سابق مجلس افزود: وقتی با کسانی که فتنه 88 را ایجاد کردند صحبت می‌کردیم، متوجه ‌شدیم که حرف حسابی ندارند و فقط انتخابات را قبول ندارند و خواهان ابطال آن هستند. ضمن‌آنکه کف خواسته آقای میرحسین موسوی در انتخابات سال 88 ابطال آن بود در حالی که قبل از آن موسوی قانون و مجرای قانونی را پذیرفته بود.


وی گفت: فتنه 88 موجب شد تا بر اساس شرایط و تحولات ایجاد شده در جامعه، بخشی از مردم در مقابل بخش دیگر قرار گرفته که این مخالف اصل وحدت کلمه در جامعه اسلامی است.



فتنه موجب شد، عده‌ای در داخل برای تحریم چراغ سبز نشان دهند


zakani-fetne-barjam-7


زاکانی با بیان اینکه نزدیک به 40 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند ولی این ظرفیت بزرگ خلق‌شده برای عبور کشور از مشکلات بی‌خاصیت شد، اذعان کرد: وضعیت ایجاد شده در جامعه موجب شد که نگاه بخشی از جامعه نسبت به نظام، غبارآلود و بدبین شود.


وی اضافه کرد: فتنه 88 در سطح بین‌المللی نیز ضررهایی برای ما داشت که اولین ضرر شکست هیمنه جمهوری اسلامی در سطح جهانی بود. مردم‌سالاری دینی ما خدشه‌دار شد و متهم به تقلب شدیم. آبروی کشور را بردند. دشمن امیدوار شد در اینکه می‌تواند از روزنه‌های ایجادشده به کشور آسیب بزند. در نهایت نیز فتنه موجب شده تا عده‌ای از داخل به خارج از کشور پیام داده و به نوعی چراغ سبز نشان دادند تا ملت ما مورد تحریم همه‌جانبه کشورهای غربی قرار گیرد.


زاکانی با بیان اینکه بر اساس فتنه‌گری تلاش می‌کردند تا نظام جمهوری اسلامی را در دنیا از سکه رایج بیندازند، گفت: سفیر آمریکا در بحرین می‌گفت، هدف ما از تحریم ایران دو خواسته است که سقف آن این است که مردم بر اثر فشار اقتصادی دست به شورش بزنند و قالب موجود شکافته شود. کف آن نیز این است که مردم بدانند وقتی از فشار اقتصادی بیرون بیایند به برخی افراد خاص (سران فتنه) تمایل نشان دهند.


وی افزود: حتی آقای نیک‌آهنگ کوثر که یک ضدانقلاب است می‌گفت، تعجب می‌کنم که برخی در داخل کشور و در سطح فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی می‌گویند، چرا آمریکایی‌ها فشار اقتصادی و تحریم را افزایش نمی‌دهد؟


این نماینده سابق مجلس به صحبت‌های اوباما درمورد اینکه سخت‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ علیه ایران ایجاد شد، اشاره کرد و افزود: آقای اوباما و دوستانشان در کشور همیشه انگشت اشاره به سمت جریانی خاص داشته‌اند. البته ما نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم و هیچ علاقه‌ای نیز به این کار نداریم ولی این جریان خود باید فکر کند که چرا چنین شده است؟




ایران تحریم‌پذیر نیست


zakani-fetne-barjam-36


وی خاطرنشان کرد: برخی از مسئولان ما بر این باورند که مشکلات کشور باید توسط خارج از کشور حل شود و احساس می‌کنند تنها راه رفع مشکلات رابطه با آمریکا است.


زاکانی با بیان اینکه برخی از مسئولان گره حل مشکلات کشور را نه در داخل بلکه در خارج و توسط آمریکا می‌دانند، گفت: از جمله مبنای برنامه چهارم توسعه در سال 83 این بود که جز با آمریکا نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد. ضمن‌آنکه این باور غلط به جامعه نیز تزریق شده است.


وی یادآور شد: یکی از موارد این تفکر غلط این است که اگر ارتباط با آمریکا و کشورهای غربی برقرار نشود، قیمت نفت به صفر گرایش پیدا می‌کند. این ادعا نیز طبق بررسی‌های ما بر اساس اطلاعات دو نهاد بین‌المللی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی نادرست بود.


زاکانی گفت: با توجه به شرایط ایران در منطقه و کشورهای حاشیه ما و همچنین ظرفیت‌های بی‌نظیر جمهوری اسلامی؛ ایران تحریم‌پذیر نیست. ضمن‌آنکه بیان می‌کردند که سایه جنگ روی کشور است. در صورتی که مسئولان دولتی و غیردولتی در کمیسیون برجام همه بر این اعتقاد بودند، اگر آمریکا می‌توانست به کشور ما حمله کند، لحظه‌ای درنگ نمی‌کرد.




مدل انقلاب اسلامی اجازه هیچگونه تهاجم نظامی به دشمنان نمی‌دهد


zakani-fetne-barjam-29


وی افزود: مدل انقلاب اسلامی در حوزه دفاعی و اینکه ایران مرزهای خود را تا سرزمین‌های اشغالی گسترش داده است، اجازه هیچگونه تهاجم نظامی دشمنان به خاک کشورمان را نمی‌دهد چون اگر آمریکا بخواهد به یک نقطه ایران حمله کند، به ده‌ها نقطه و منافع او در منطقه حمله می‌شود.


زاکانی یادآور شد: حتی آریل شارون نیز گفته بود من خیلی دوست دارم به ایران حمله کنم ولی شرایط آن را نداریم چون 70 هزار موشک حزب‌الله لبنان اسرائیل را هدف قرار داده است.


وی در ادامه با اشاره به نامه رئیس‌جمهور به وزیر امور خارجه در خصوص برجام و بدعهدی‌های آمریکا، افزود: این نامه شبیه یک تیر مشقی به طرف دشمن بود و گلوله آن نیز به شقیقه خودمان برخورد کرد.


رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم افزود: مدل اعتماد 100 درصدی به خارج از کشور موجب پدید آمدن قراردادهایی چون FATF و IPC می‌شود که بر اساس آنها توانمندی‌های داخلی نادیده گرفته شده و کشور به ثمن بخس فروخته می‌شود.




آمریکایی‌ها هیچ‌وقت به وعده‌هایی خود عمل نکردند


zakani-fetne-barjam-5


وی با اشاره به اینکه می‌گفتند، آمریکایی‌ها وعده داده‌اند و امکان ندارد زیر وعده خود بزنند، گفت: این در حالی بود که آمریکایی‌ها هیچ‌وقت به وعده‌هایی خود عمل نکردند. ضمن‌آنکه مقام معظم رهبری یک‌زمانی گفتند که عجله کنید برای اینکه تعهدات طرف مقابل مشخص شود، ولی زمانی که سند برجام بیرون آمد، ایشان خواستند بررسی‌های دقیقی صورت بگیرد و به‌دقت برجام کارشناسی شود.


زاکانی افزود: در برجام آورده شده است که در صورت شکایت یکی از طرفین ماجرا حتی اگر طرف شاکی ایران باشد و بعد آن شکایت منتفی شود ولی آمریکا از این اتفاق ناراضی باشد، باز می‌تواند یک‌جانبه تحریم‌ها و قطع‌نامه‌ها را بازگرداند. مثل این می‌ماند که طناب دور گردن فرد اعدامی بسته شده و آماده کشیدن چهارپایه از زیر پای او هستند و حالا لطف کنند و چهارپایه را نکشند.




فتنه، برجام و فساد موجب به وجود آمدن چیزی به نام کاسب تحریم شده است


zakani-fetne-barjam-2


وی با اشاره به اینکه به نظر بنده پیوستگی بین فتنه، برجام و فساد موجب به وجود آمدن چیزی به نام کاسب تحریم شده است، گفت: متأسفانه اتفاقی رخ داد که در آن برخی به‌دنبال منافع‌شان بودند. یک عده در زمان تحریم‌ها در این کشور کاسبی کردند که باید معلوم شود، چه کسانی بودند و اتفاقاً این مسئله خیلی خوب است. اما از آن‌طرف وقت آن است که دولت به مردم گزارش دهد چه کسانی در تحریم‌ها و بعد از تحریم‌ها به‌دنبال کاسبی بودند.


زاکانی با بیان اینکه نیازمند یک اراده جمعی برای مبارزه با فساد هستیم، اظهار کرد: شبکه گسترده‌ای در کشور بعد از تحریم‌ها شرایطی را دنبال کرد تا به‌واسطه آن سرمایه‌های چند هزار میلیاردی به‌دست آورد و به‌دنبال سوءاستفاده بودند.


وی در همین رابطه تصریح کرد: اتفاقا پرونده‌های زیادی برای مفاسد اقتصادی و فساد در کشور تشکیل می‌شود و برخی از آنها هم به صورت استثناء به نتیجه می‌رسند ولی این به صورت قاعده نیست، چون فساد به صورت سیستمی درآمده است.




برای مبارزه با فساد نیازمند یک جبهه مردمی هستیم


zakani-fetne-barjam-34


زاکانی خاطر نشان کرد: فرق بین انقلاب اسلامی و نظام ستم‌شاهی قبل این است که رژیم گذشته بر بستر ناپاکی بنا شده بود و خود سران آن نظام به غارت‌گری می‌پرداختند ولی در انقلاب اسلامی لکه ننگی تحت عنوان فساد بر دامن آن نشسته و تاریکی و سیاهی ایجاد کرده است که باید با آن مبارزه کرد. در قبل از انقلاب با اصل رژیم مقابله کردیم و امروزه باید با شبکه فاسد که در سیستم ریشه دوانده مقابله کنیم و حاکمیت را از آلودگی نجات دهیم.


وی با بیان اینکه رهبر انقلاب اسلامی از من و شما کمک می‌خواهد و برای مبارزه با فساد نیاز به یک جبهه مردمی برای دفاع از حقوق ملت در بُعد سلبی و ایجابی داریم، گفت: اینجا که مقام معظم رهبری حتی به سران سه‌قوه نامه می‌نویسند و می‌فرمایند؛ «با فساد مبارزه کنید و اگر با فساد مبارزه شود، نعره‌ها به آسمان برخواهد خواست»، ولی آیا در این سال‌ها شما نعره‌ای شنیدید؟


زاکانی معتقد است، این شبکه فاسد سیستمی چون ما و شما دانشجویان در صحنه نیستیم، جولان می‌دهند. در صورتی که همانند کف روی آب می‌مانند که با حضور عناصر حق‌خواه، فرار می‌کنند.




سند برجام در کشور در هیچ‌جا تصویب نشد


zakani-fetne-barjam-16


نماینده سابق مجلس در ادامه در پاسخ یکی از دانشجویان بیان کرد: در رابطه با برجام دست ما هم باز است، اما این مسئله نباید ما را متهم به شکستن برجام کند. ما باید این موضوع را به عنوان یک سند درستکاری خودمان و دلیلی برای نشان دادن چهره کریه آمریکا به‌کار گیریم. ما نیاز به یک دیپلماسی عمومی و مؤثر مسئولان با نظام بین‌الملل داریم تا بتوانیم بر اساس آن به دست‌آوردی برسیم.


زاکانی افزود: راهی که رئیس‌جمهور در این رابطه رفته است، راه درستی نیست. از درون برجام هیچ ظرفیت حقوقی برای استفاده ایران و موانعی که طرف مقابل برایش می‌تراشد وجود ندارد. حتی خود آمریکایی‌ها اعلام کردند که نامه رئیس‌جمهور ایران ناقض برجام نیست.


وی اذعان کرد: سند برجام در کشور در هیچ‌جا تصویب نشد و تنها مجلس، شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری پیش‌شرط‌هایی را در این زمینه مطرح کردند که متأسفانه این پیش‌شرط‌ها توسط دولت رعایت نشد و بدون در نظر گرفتن آنها روی برجام توافق شد.




یک میلیون و 200 هزار میلیارد تومان در اختیار یک درصد جامعه


zakani-fetne-barjam-1


این فعال سیاسی در ادامه به فساد در بخش‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: این عیب در کشور ما وجود دارد که یک حرکت جمعی در مبارزه با فساد صورت نمی‌گیرد. فساد بد و بدتر، اصلاح‌طلب و اصولگرا و چپ و راست نمی‌شناسد و فساد، بد و بد است و خط قرمز ما و انقلاب اسلامی است.


وی افزود: ما در مجلس هفتم برای اولین بار از قوه قضائیه تفحص کردیم. رهبر معظم انقلاب هم به دستگاه‌ قضایی دستور دادند تا راه را برای این کار باز کند. حال با همه سختی‌ها و مشکلات گزارش برای ارائه در صحن علنی مجلس آماده می‌شود، ولی دوستان عزیز جناح اصلاح‌طلب قهر کرده و با ایجاد (آبستراکسیون) از مجلس خارج شدند. این در حالی بود که هزینه این تحقق و تفحص را نیز ما داده بودیم.


وی در ادامه به وضعیت نابسامان درآمدها و نقدیندگی در کشور اشاره و تأکید کرد: یک درصد جمعیت کشور 99 درصد نقدینگی که شامل یک میلیون و 200 هزار میلیارد تومان است را در اختیار دارند که دولت می‌تواند به جای سرمایه‌گذاری خارجی از آنها استفاده کند. ضمن‌آنکه چرا باید این میزان نقدینگی در دست یک درصد جامعه باشد؟




در انتخابات ریاست جمهوری 92 جناح مقابل ما را مدیریت کرد


zakani-fetne-barjam-38


زاکانی در ادامه در پاسخ به سئوالی درمورد انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و عدم وحدت اصولگرایان، گفت: در آن انتخابات، اصولگرایان دچار غرور شده و جناح مقابل نیز ما را مدیریت کردند و به همین دلیل شکست خوردیم. جناح مقابل با هنرمندی توانست مدیریت کند و اشکال دیگر اینکه غرور ما را گرفت و ما با دست خودمان فرش قرمز را زیر پای رقیب انداختیم.


وی در همین رابطه تصریح کرد: ولی در انتخابات مجلس وحدت کردیم و نتوانستند ما را مدیریت کنند. در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران به دلیل وضع بد موجود و اینکه جناح رقیب آن را به اسم ما تمام کرد، شکست خوردیم. ضمن‌آنکه در انتخابات مجلس نیز ما مدافع وضع بد موجود شناخته شدیم که این نیز به مردم القا شد و برنامه‌ای هم برای ارائه به مردم نداشتیم.




انقلاب اسلامی همیشه به عهد خود وفادار بوده است


zakani-fetne-barjam-20


این نماینده سابق مجلس درمورد تدریس برجام و مواردی نظیر آن در کتب درسی، اظهار کرد: طرح برجام‌خوانی در مدارس و دانشگاه‌ها امر دقیقی است و نسل جدید باید با ابعاد مختلف اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد، آشنا شود. متأسفانه یکی از اشکالات ما این است که به تاریخ بعد از انقلاب در دانشگاه‌ها و مدارس توجهی نداریم و همیشه از تاریخ معاصر می‌گوییم در حال که یکی از مهمترین ابعاد انقلاب اسلامی تاریخ 30 سال گذشته آن است.


وی با اشاره به اینکه در مذاکرات و برجام باید قیمت تعطیلی هر یک از مراکز ما توسط تیم مذاکر کننده تعیین می‌شد، گفت: یعنی باید در برجام مشخص می‌کردیم برای تعطیلی فردو و یا نطنز، این میزان پول را می‌خواهیم.


زاکانی به مبادله جاسوسان آمریکایی توسط نیروهای دفاعی کشور اشاره کرد و افزود: در این تبادل نه تنها بخشی از زندانیان خود را آزاد کردیم، بلکه مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون دلار نیز پول توسط بخش دفاعی کشور دریافت شد که حتی صدای تارمپ نیز درآمد و به انتقاد از اوباما پرداخت. در مذاکرات هسته‌ای نیز باید اینگونه نقد معامله می‌کردیم.


وی یادآور شد: اگر ما قیمت دست‌آوردهای صنعت هسته‌ای خود را مشخص می‌کردیم، آمریکایی‌ها برای تعطیلی آن التماس می‌کردند و خود به دنبال روند آن می‌دویدند.


زاکانی با بیان اینکه ایران ناقض برجام نخواهد بود، گفت: وفاداری به عهده یکی از مهمترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی است. حتی امام (ره) نیز بعد از قبول قطعنامه که صدام دوباره دستور حمله به ایران را داد نیز در پاسخ به برخی‌ها که می‌گفتند، الان موقع گرفتن بصره است، گفت، ما به عهد خود وفادار هستیم. ولی در صورت نقض برجام توسط آمریکا ما نیز مقابله به مثل می‌کنیم همانطوری که جلوی دشمن بعثی و صدام را بعد از قطعنامه گرفتیم.


این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه اصولگرایان و نیروهای انقلابی باید با یک گزینه در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شرکت کنند، بیان کرد: به زودی توضیحات بیشتری درمورد جبهه مبارزه با فساد برای مردم ارائه می‌دهم.


برجام را در صورت نقض آن توسط آمریکا به آتش می‌کشیم


zakani-fetne-barjam-37


جمعی از دانشجویان بسیجی و انقلابی دانشگاه علامه طباطبائی در حرکتی نمادین به آمریکا هشدار دادند که در صورت هرگونه نقض برجام، این توافق را به آتش خواهند کشید.


در پایان این مراسم جمعی از دانشجویان بسیجی و انقلابی با قرائت بیانیه‌ای، تهدید کردند که در صورت نقض برجام توسط آمریکا، این توافق را به آتش می‌کشند و به صورت نمادین نیز آتش تهیه شده را تا نزدیکی بنری که به عنوان ماکت توافق‌نامه بود، بردند.


در بیانیه قرائت شده توسط گروهی از دانشجویان انقلابی دانشگاه آمده است: قرار بود برنامه اقدام مشترک (برجام) در ازای توقف بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای باعث لغو تحریم‌های اقتصادی شود، اما این اتفاق نیفتاده و آمریکا با بدقولی و نقض برجام در پی آن است که تحریم‌های بیشتری را بر ضد ما برقرار کند.


ما معتقدیم دولتمردان ما به‌رغم نصیحت‌های پدرانه رهبرعالی، اقدامات نقد را در ازای قول‌های نسیه‌ی آمریکایی‌ها قبول کردند و این خسارتی جبران‌ناپذیر است. اگرچه می‌تواند به تجربه‌ای بزرگ برای همیشه تبدیل شود.


ما به رئیس‌جمهور ریاکار و بدقول آمریکا و همکار جدیدش هشدار می‌دهیم، اگر آنها بخواهند برجام را پاره کنند و یا از آن به عنوان اهرم فشار جدید علیه ملت ایران استفاده کنند، ما آن را آتش می‌زنیم.


همچنین به دولت کشورمان به جهت بی‌تدبیری، نا امید کردن ملت، خسارت زدن به صنعت هسته‌ای در ازای تقریبا هیچ و اعتماد به دشمنی که سابقه بدقولی‌اش روشن بود، انتقاد داریم و بابت این سه‌سال‌‌و‌نیم هدر رفتن وقت و سرمایه ملت اعتراض می‌کنیم... ما #نخواهیم_گذشت.


گزارش تصویری در اینجا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار