۲۷ آذر ۱۳۹۵ ۰۱:۵۲
کد خبر: ۶۰۷۲۱
nezam-rotbe-bandi-dr-golini-moghadam-1

گلنسا گلینی‌مقدم با اشاره به اینکه اگر دانشگاه علامه طباطبائی می‌خواهد در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاهی داشته باشد باید خود را به عنوان یک دانشگاه علوم‌انسانی در جهان تثبیت کند، گفت: چنانچه این دانشگاه بتواند به عنوان یک دانشگاه علوم انسانی در سطح جهان معرفی شود، در آن صورت شاخص‌های مربوط به ویژگی‌های خاص علوم انسانی به صورت تعدیل شده در رتبه‌بندی آن مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت.


به گزارش عطنا، سخنرانی با عنوان «نگاهی به جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام‌‌های رتبه‌بندی بین‌المللی»، 24 آذرماه، توسط گلنسا گلینی‌مقدم، عضو هیئت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه علامه طباطبائی ایراد شد.


در این نشست گلنسا گلینی‌مقدم به دلایل شکل‌گیری رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در جهان پرداخت و اظهار کرد: نیاز جامعه، به‌ویژه دانشجویان و والدین آن‌ها برای یافتن دانشگاه مناسب، رقابت‌های جهانی در آموزش، پژوهش و تجارت، رقابت‌های سیاسی کشورها و صنعتی شدن علم از جمله دلایل آن است.


وی به رتبه‌بندی‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: مهمترین رتبه‌بندی بین‌المللی شامل شانگ‌های، کیو اس، تایمز و جهان اسلام است که هر کدام از این  رتبه‌بندی‌ها، شاخص‌های خاص خود را دارند.


به گفته گلینی‌مقدم «رتبه‌بندی بین‌المللی شانگهای» توسط موسسه آموزش وابسته به دانشگاه شانگهای جیائو تانگ چین، از سال 2003 میلادی و با هدف تعیین فاصله دانشگاه‌های چین با دانشگاه‌های معتبر غربی تأسیس شد.


او همچنین در توضیح رتبه‌بندی «کیو اس»، اظهار کرد: از سال 2004 زمانی که مجله آموزش عالی تایمز برای انتشار رتبه‌­بندی دانشگاه­‌های جهان از داده‌­های جمع­‌آوری شده توسط موسسه «کاکارلی سیمونز» استفاده، آغاز به کار کرده. ضمن‌آنکه این سیستم رتبه‌­بندی لیستی از 200 دانشگاه برتر دنیا را منتشر می‌کند.


او در ادامه سخنانش به توضیح «رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز» پرداخت و اذعان  کرد: آموزش عالی تایمز که بین سال‌های2005- 2009 با همکاری موسسه «کاکارلی سیمونز» تولید می­‌شد، از سال 2010 با هدف پیشرفت شاخص‌های آن در یک رتبه­‌بندی مستقل و با همکاری «تامسون رویترز» شروع به کار کرد. این رتبه‌­بندی 13 شاخص عملکردی مستقل را در پنج گروه کلی مورد بررسی قرار می‌­دهد.


به بیان گلینی‌مقدم در رتبه‌بندی تایمز میزان درآمدهای دانشگاه و میزان بودجه‌ای که دانشگاه هزینه می‌کند و نیز میزان شفافیت مالی جزو شاخص‌های اصلی است. این درحالی است که بسیاری از دانشگاه‌های ایران، اطلاعات مالی خود را در اختیار رتبه‌بندی قرار نمی‌دهند و به همین دلیل در شاخص‌های مالی امتیازی بدست نمی‌آورند.


وی هشت دانشگاه برتر ایران در رتبه‌بندی تایمز را دانشگاه‌های علم و صنعت، صنعتی شریف، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، شهید بهشتی و تهران عنوان کرد.


این استاد دانشگاه با اشاره به این که رتبه‌بندی جهان اسلام «آی‌اس‌سی» توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام و در ایران انجام می‌شود خاطرنشان کرد: شروع کار این رتبه‌بندی در ایران از سال 1389 است و نیزﺷﺎﺧص‌‌های اﯾﻦ رﺗﺒﻪﺑﻨﺪي ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎري ﺳﺎزﻣﺎن «ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ اﺳﻼﻣﯽ» و «اﯾﺴﯿﺴﮑﻮ» در ﺳﺎﻟﻬﺎي 2006و 2007ﻣﯿﻼدي ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪ و اﮐﻨﻮن داﻧﺸﮕﺎه‌ها و ﻣﺆﺳﺴﺎت ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﻦ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎ و ﺷﺎﺧص‌‌ها از ﺳﺎل 1389 سالانه رتبه‌بندی می‌شوند. دانشگاه علامه طباطبائی توانست رتبه دوم کشور ایران در حوزه علوم انسانی را در سال گذشته کسب کند.

وی در بخشی دیگر از این نشست به نتایج رتبه‌بندی شانگهای برای 10 دانشگاه برتر جهان پرداخت و بیان داشت که از این 10 دانشگاه 9 تا از آن‌ها آمریکایی هستند.



گلینی‌مقدم به شاخص‌های رتبه‌بندی شانگ‌هایی اشاره کرد و گفت: این شاخص‌ها بر اساس کیفیت آموزش، کیفیت کادر آموزشی، تولیدات علمی و عملکرد سرانه است.


گفتنی است که این نشست به مناسبت هفته پژوهش و در دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


گوشه هایی از این نشست:

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار