۲۱ آذر ۱۳۹۵ ۰۲:۱۳
کد خبر: ۵۹۴۴۲
hamayesh-solh-irani-eslami-3

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در همایش جایگاه صلح در نظام آموزش عالی گفت: صلح تنها با عقلانیت، گفت‌و‌گو، مذاکره، برابری انسان‌ها، قانون، سازش و اجماع حاصل می‌شود.


به گزارش عطنا، احمد موثقی، مدرس علوم سیاسی دانشگاه تهران، در اولین همایش ملی جایگاه صلح در نظام آموزش عالی ایرانی اسلامی، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: من دلم لک زده برای سیاست در ایران، اما دلم زده شده از این چیزی که به عنوان سیاست در ایران جریان دارد، در حقیقت سیاست جریان ندارد بلکه بی‌سیاستی حاکم است.


موثقی با بیان اینکه بحث صلح با حوزه فرهنگ و سیاست و اقتصاد ارتباط دارد، افزود: سیاست هنر برقراری آشتی، سازش و مصالحه است و رفتن از تضاد به همگونگی است که حل و فصل مسالمت‌آمیز قدرت را میسر می‌کند.


او با اشاره به نقش توسعه در ایجاد صلح، ادامه داد: این دولت است که به عنوان یک داور بی‌طرف حل منازعه می‌کند و این سیاست در پیوند با توسعه است، چراکه با توسعه است که منازعات و بحران‌ها حل و فصل ‌می‌شوند.


موثقی با تاکید بر اینکه گاهی دولت خود عامل بحران‌زا است نه بحرا‌ن‌زدا اضافه کرد: ما در کشورمان در مواجهه با بحران‌های عمیق اجتماعی هستیم، در حالی که دولت‌های ما به جای حل و مدیریت منازعات خودشان عامل بحران هستند.



دنیا هابزی است برای همین جنگ می‌ شود


hamayesh-solh-irani-eslami-42


استاد دانشگاه تهران با اشاره به ورود سریع دنیا به عصر جهانی شدن، تصریح کرد: دوره جنگ سرد تمام شده و در دوره «پسا جنگ سرد» به سر می‌‌بریم، مباحث امنیت به معنای سنتی خود دیگر جوابگو نیست و کفایت نمی‌کند، در رویکرد رئالیستی و نئورئالیستی روی مواصله قوا تاکید شده است. یعنی اصل، قدرت و دنیا هابزی است و همواره در معرض حمله هستیم. به همین دلیل به تجویز جنگ و نزاع پرداخته می‌شود.


موثقی در ادامه گفت: نگرش‌های لیبرال و کانتی قابل انتقاد هستند ولی با این حال نگاهی انسانی و اخلاقی اند. می‌توان ‌آن‌ها را جمع بست و تلفیق کرد.


این استاد دانشگاه تاکید کرد: اسلام باید بتواند تکلیفش را با لیبرالیسم مشخص کند. زمانی که با نگاه سلفی و بنیادگرای ضد مدرنیته با مسائل روبه‌رو می‌شویم به مشکل و تعارض دچار می‌شویم. بحث‌هایی مثل ناسیونالیسم و سکولاریسم باید بازیابی و به درستی شناخته شوند.


او خاطرنشان کرد: سیاست به معنای منازعه و نفی خشونت و نظامی‌گری، به حداقل رساندن کاربرد زور، فاصله گرفتن از تضاد به سوی همگونگی، مصالحه و آشتی است.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: جامعه‌ توسعه نیافته که در آن فقر و کمبود وجود دارد، در بعد فرهنگی و اجتماعی انسان‌ها را نابود می‌کند و شخصیت افراد به درستی شکل نمی‌گیرد و همین شخصیت‌های آسیب‌دیده استعداد خشونت دارند.


hamayesh-solh-irani-eslami-17


موثقی با بیان اینکه برای صلح و خشونت سه منشا وجود دارد، این منشاها را چنین عنوان کرد: صلح و خشونت از نوع نگاه انسان، زبان و عمل آن شروع می‌شود، وقتی انسان‌ها را تهدید و تحقیر می‌کنید، این امر در زبان و عملتان هم ورود پیدا می‌کند.


او ادامه داد: صلح با عقلانیت، گفت‌و‌گو، مذاکره، برابری انسان‌ها قانون، سازش، و اجماع حاصل می‌شود. صلح ابتدا از درون ایجاد می‌شود و به صلح جهانی منجر می‌گردد.


موثقی در پایان افزود: این دموکراسی است که به حل مسالمت آمیز منازعات منجر می‌شود و صلح و آشتی برقرار می‌کند. دموکراسی موجبات سلامتی، شادی، شکیبایی و اعتماد در جامعه را فراهم می‌کند.


گفتنی است، اولین همایش جایگاه صلح در نظام آموزش عالی ایرانی اسلامی ۱۴ آذر ماه، با حضور استادان دانشگاه‌های تهران  و علامه و ... در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار