۱۲ آبان ۱۳۹۵ ۰۱:۳۲
کد خبر: ۵۴۳۲۸
hamayesh-estekbar-setizi-25

یک مدرس دانشگاه کالیفرنیا گفت: ترامپ عفت کلام ندارد، او داخل سیستم نیست و به همین دلیل رسانه‌های آمریکایی درصدد تخریب کردن او هستند. تاکتیک سیاست‌بازهای آمریکایی در وهله اول ایجاد ترس و در مرحله بعد جنجال‌آفرینی است که با تخریب ترامپ این اهداف را دنبال می‌کنند.


به گزارش عطنا، اولین همایش بین المللی استکبار‌‌ستیزی با حضور استادان خارجی «کلودیا موفا و الکساندر آزادگان» همراه با تقدیر از «نادر طالب زاده»  با تکیه بر «پرسش و پاسخ» توسط بسیج دانشکده حقوق و علوم سیاسی  روز دوشنبه 10 آبان در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.




قدرت متقاعد کردن، راهی برای حفظ قدرت


hamayesh-estekbar-setizi-8


سردبیر مسائل خاورمیانه و تحلیل‌گر ارشد تلویزیون تزارگراد روسیه اظهار کرد: چیزی که علوم سیاسی بر آن تمرکز می‌‌کند «قدرت متقاعد‌‌کردن» است. تمدنی که قدرت متقاعد کردنش را از دست دهد و فقط به قدرت بازوی خود اتکا کند، نه تمدن است و نه قدرت و این چیزی است که ما در غرب، مخصوصا واشنگتن و سیاست‌‌های آن در 15 سال اخیر و خیمه‌‌شب‌‌بازی‌های 11 سپتامبر می‌‌‌‌‌بینیم.


الکساندر آزادگان خاطرنشان کرد: برخلاف کشور‌‌های غربی که به قدرت بازویشان اتکا کرده‌‌اند، در خاورمیانه و مخصوصا در ایران قدرت نرم و نفوذ بسیار داریم لذا هدفمان باید ایجاد اتحاد ملی باشد و از طریق نفوذ در مخالفین وحدت کلمه به وجود آوریم و این از طریق محبت، آرامش، سازش، گفت‌‌و‌‌گو و ارتباط حاصل می‌‌‌‌شود.


مدرس دانشگاه کالیفرنیا بیان کرد: مسئله استکبار‌‌ستیزی را نه صرفا در چارچوب سیاسی بلکه باید از زاویه علوم انسانی نیز مطالعه کرد لذا مسائل سیاسی و حتی اقتصادی نیز جزو مسائل علوم انسانی است، به گونه‌‌‌‌‌ای که در کشور‌‌های غربی، به اقتصاد هم از دریچه علوم انسانی نگاه می‌‌کنند.




هدف، وحدت کلمه و اتحاد ملی باشد


hamayesh-estekbar-setizi-30


آزادگان گفت: برای ایجاد وحدت کلمه باید مشکلات را درست ریشه‌‌‌‌‌‌‌یابی کرد و این خود 50 درصد راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حل است اما ما در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم؛ لذا باید روی مشکلات تمرکز کرده و اجازه سوءاستفاده به دشمن را ندهیم که اکنون در عصر تکنولوژی و ارتباطات به راحتی می‌توان آن را حل کرد.


این استاد دانشگاه کالیفرنیا در پاسخ به این‍‍‍که «با وجود این‌که 38 سال از انقلاب اسلامی و پیشینه‌های آن در ذهن مردم ایران و جهان می‌گذرد، ذهنیتی که مردم درباره انقلاب اسلامی ایران و گفتمان استکبار‌ستیزی دارند چطور است؟»، گفت: هر انقلابی که ضد استکبار باشد در ابتدا سرکوب می‌شود و کشور ایران نیز این چنین بوده است. زمانی که دشمن نتواند طرف مقابل را شکست دهد سعی می‌کند به او بپیوندد، مدیران خوبی در مملکت داریم که مصلحت‌جو هستند اما ما نباید در دنیا ایزوله باشیم که در غیر‌این صورت مانند کره شمالی عاقبت خوبی نداریم.


او ادامه داد: 40 سال است که دنیا چشم به ایران دوخته است. مخصوصا پس از برجام و در ماجرای 2009 که منتظر بودند ببینند چگونه نظام حفظ می‌شود یا نابود می‌گردد. اگر بتوانیم کشمکش‌های داخلی را حل کنیم، انقلاب ادامه خواهد داشت.


آزادگان تاکید کرد: خارجی‌ها مخصوصا گروه فارسی زبانان خارج از کشور از قبیل بی‌بی‌سی، من‌و‌تو و رادیو فردا در تلاشند که از مشکلات ما سوءاستفاده کنند و مخصوصا در عصر کنونی که اخبار در عرض چند ثانیه پخش می‌شود، تفرقه‌آفرینی کنند.




کلینتون تهاجمی، ترامپ مسالمت آمیز


hamayesh-estekbar-setizi-7


الکساندر آزادگان همچنین درباره انتخابات پیش‌روی آمریکا و تاثیر آن بر روند کلی سیاست آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: این مسئله بر روی تمام جهان تاثیر خواهد گذاشت. هیلاری کلینتون یک شخصیت تهاجمی، خودکامه و بیمار دارد و او ادامه دهنده رژیم اوباما است.


آزادگان در ادامه گفت: در واقع تمام اتفاقاتی که افتاد از تونس تا مصر و بعد سوریه و بحرین  یک چیز وحشتناکی بود که در سال 2009 می خواستند در ایران شروع کنند. موضع کلینتون متعادل به نظر می‌رسد اما در واقع او سابقه سیاهی مخصوصا در منطقه ما دارد.


او گفت: هدف رژیم اوباما، تقویت داعش بود و لذا کلینتون ادامه دهنده همین رژیم است. رژیم اوباما وحشتناک‌تر از رژیم جرج بوش بود، این بود که به جای این‌که از سرباز آمریکایی استفاده کنند، سعی کردند خود مردم خاورمیانه را به جان هم بیندازند. دموکرات‌ها خیلی خطرناک‌تر از جمهوری‌خواهان هستند.


او افزود: ترامپ عفت کلام ندارد، او داخل سیستم نیست و به همین دلیل رسانه‌های آمریکایی درصدد تخریب کردن او هستند. تاکتیک سیاست‌بازهای آمریکایی در وهله اول ایجاد ترس و در مرحله بعد جنجال‌آفرینی است که با تخریب ترامپ این اهداف را دنبال می‌کنند.


مدرس دانشگاه کالیفرنیا در ادامه گفت: پشت کلینتون صهیونیست‌ها هستند ولی پشت ترامپ یک بنگاه معاملاتی است. در آمریکا به جای انتخابات، انتصابات وجود دارد؛ بنابراین کلینتون از سال‌ها پیش انتخاب شده است. از لحاظ ثبات جهانی ترامپ به جز در مورد ایران مسالمت‌آمیز است.




انتصابات به جای انتخابات


hamayesh-estekbar-setizi-6


الکساندر آزادگان در ادامه به سوال «با توجه به این که هر چند سال یک بار سیاست مداران در آمریکا عوض می شوند اما سیاست‌ها تغییری نمی‌کند آیا استراتژی خاصی پشت سیاست‌های آمریکا است؟» این‌گونه پاسخ داد: با وجود این که هر چهار سال یک بار در آمریکا انتصابات است اما سیاست‌ها تغییر نمی‌کنند که این بستگی به یک سری امتیازها از جمله سیستم‌های بانک جهانی، سیستم بانکی آمریکا و سیستم نظامی دارد.


آزادگان ادامه داد: کلینتون توسط شرکت‌های غول پیکر بیمه‌ای مثل هالیوود پشتیبانی می‌شود؛ بنابراین شرکت‌ها و سیستم‌ها هستند که نماینده مردم را تعیین می‌کنند. اما اکنون مردم آمریکا بیدارند و اعتقاد به سیستم ندارند و آگاهند که انتخابشان بین بد و بدتر خواهد بود.


او گفت: سیستم واشنگتن دیگر دموکراسی نیست و به قول خودشان الیگارکی و حکومت دزدان است و نمایندگان آمریکا بیش‌تر مزدوران امتیازهای سیستم‌ها هستند. رسانه‌های آمریکا محبوبیت اوباما را 40 تا 50 درصد اعلام می‌کنند، در حالی که به نظر من 30 درصد است.


سردبیر مسائل خاورمیانه و تحلیل‌گر ارشد تلویزیون بلگراد در پاسخ به سوالی که گفته بود «جنگ جهانی سوم را بیش‌تر سلاح‌های گرم پیش می‌برند یا سلاح‌های سرد و انفجار اطلاعات؟» تاکید کرد: هر دو؛ هم سلاح‌های گرم و هم سلاح‌های سرد نقش دارند و در جنگ‌ها به کار بردن سلاح گرم خیلی زود به نابودی دو طرف می‌انجامد.




قدرت ایران از نظر اعتقادی، نظامی و جمعیتی


hamayesh-estekbar-setizi-3


در ادامه همایش، کلودیا موفا، استاد سابق دانشگاه ترمو ایتالیا، مولف، محقق، کارشناس ارشد مسائل سیاسی»، سخنانش را با صحبت درباره شرایط ایران در وضعیت جهان کنونی آغاز کرد.


کلودیا موفا عنوان کرد: ایران از لحاظ ژئوپولتیک یکی از کشورهایی است که در منطقه و در جهان بسیار حائز اهمیت است. ایران پیشنهاد داده است که ساختار شورای امنیت عوض شده و تغییراتی در سیاست‌های کلان آن ایجاد شود.


موفا در راستای مقابله با نفوذ کشورهای غرب هم اظهار داشت: تلاش‌های ایران برای مقابله و رویارویی با نفوذ آمریکا و اسرائیل و کشورهایی که قدرت زیادی در شورای امنیت دارند باید ادامه پیدا کند. ایران از لحاظ نظامی، اتحاد جمعیتی و اعتقاداتی که دارد قدرت زیادی دارد و می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.


او ادامه داد: ایران باید در راستای تقویت شرایط اقتصادی، فرهنگی و نظامی فعال باشد و بتواند از بُعد اقتصادی، خود را از شرّ تحریم‌ها نجات دهد و همچنین نفوذش را با کشورهای هم پیمان خود قوی‌تر کند.




داعش، خواسته صهیونیست‌ها برای تجزیه کردن ملت‌ها


hamayesh-estekbar-setizi-29


این تحلیل‌گر سیاسی درباره اختلافات اعتقادی بین شیعه‌ها و سنی‌ها در خاورمیانه گفت: این مسئله اهمیتی ندارد و چیزی که بسیار حائز اهمیت است رویارویی با گروه داعش به عنوان یک گروه تروریستی است که توسط عناصر افراطی آمریکایی کنترل می‌شود.


کلودیا موفا تاکید کرد: داعش یک تنه‌ی مشخص و یکدستی ندارد و در کشورهای مختلف وجود دارند، مخصوصا در خاورمیانه و پشت داعش خواسته صهیونیست‌ها برای تجزیه کردن ملت‌ها و تشدید اختلافات قومیتی در جامعه‌های مختلف است.


موفا گفت: ایران و روسیه در حال حاضر باید در سوریه، حکومت بشار اسد را پشتیبانی کرده و از تجزیه آن جلوگیری کنند.




هدف «شیعه‌ستان»، نابود کردن شیعه است


الکساندر آزادگان در ادامه سخنان کلودیا موفا گفت: برنارد لویس اولین کسی است که طرح تقسیم بندی خاورمیانه را مطرح کرد و هدف او ایجاد یک از هم گسیختگی در خاورمیانه بود که پروژه داعش و سوریه هم به آن بر می‌گردد و در سال 2009 هم همین هدف را در مورد ایران داشتند.


او اضافه کرد: در نقشه برنارد لویس، ترکیب مقدار زیادی از افغانستان با خوزستان ایران وجود دارد تا کشوری به اسم «شیعه‌ستان» ایجاد کنند که به نظر من این‌ها شیعه‌های افراطی هستند که هدفشان نابود کردن شیعه است.


استاد دانشگاه کالیفرنیا، درباره دموکراسی در آمریکا گفت: این آزادی نسبی است. در آمریکا آزادی بیان داریم اما در بعضی زمینه‌ها، مثلا هنگام صحبت از هم‌جنس‌گرایان همین نوع آزادی نیز وجود ندارد.




کاهش فشارهای ایران با حمایت روسیه و اروپا


hamayesh-estekbar-setizi-22


کلودیا موفا در ادامه همایش به سوال «با توجه با این که در شکل دادن نظم نوین جهانی، صهیونیست گرایش به ایحاد یک جهان تک قطبی دارد و با توجه به اراده مخالف اروپا از یک سو و اراده ایران از سوی دیگر، این همگرایی اراده‌ها را چطور ارزیابی می کنید؟» پاسخ داد و گفت: در درجه اول ایران باید حمایت روسیه و اروپا را در جهت کاهش فشارها جلب کند.


الکساندر آزادگان هم در جواب سوال «اتحاد جماهیر شوروی با آن همه انسجام ایدئولوژیکی و قدرت نظامی و توانمندی گفتمانی نتوانست در مقابل چنین جریانی مقاومت کند، حال ایران با این همه مشکلات و فسادهای اداری چگونه می تواند مقاومت کند؟» اظهار کرد: هر تمدنی که به قدرت بازو به جای اتکا به قدرت متقاعد کردن تکیه کند درنهایت، بازنده است.


آزادگان درباره قدرت رسانه‌امریکا هم خاطرنشان کرد: قدرت رسانه‌ای آمریکا کاملا پشت جنگ‌هایی است که این کشور انجام داده است و وسیله‌ای برای توجیه و تشویق به جنگ بوده است.




 ضعف در خبر و اطلاع رسانی، عامل بدبینی مردم آمریکا به ایران


hamayesh-estekbar-setizi-9


در ادامه، مستندساز و فعال رسانه‌ای، نادر طالب زاده سخنانی را ایراد کرد: اینکه مردم آمریکا فریب خوردند و پذیرفتند که ایران تهدید هسته‌ای است، به دلیل ضعف ما در خبر و اطلاع‌رسانی است.


طالب‌زاده با بیان این‌که هیچگاه در کشورهای دنیا به خصوص شهرهای نیویورک، لندن و پاریس، خبرنگار مسلط به فرهنگ و زبان غرب نداشتیم، گفت: البته صداوسیما خبرنگارهای خوبی در دنیا دارد اما مسلط به فرهنگ غرب نیستند. این دو، یعنی خبرنگار خوب و فرد مسلط به فرهنگ و زبان غرب باید در کنار همدیگر باشد. حال می‌بینیم خبرنگاری به کشورهای خارجی اعزام می‌شود که باید تازه زبان انگلیسی یاد بگیرد.




افشاگری رسانه‌های دروغگوی آمریکایی خود یک پدیده است


hamayesh-estekbar-setizi-16


نادر طالب‌زاده گفت: افشاگری رسانه‌های دروغگوی آمریکایی خود یک پدیده است. این رسانه‌ها مطالب و گزارش‌هایی پخش می‌کنند که بسیار جالب است. مثلاً برخی از هواداران او اعلام کردند اگر ترامپ انتخاب نشود ما انقلاب می‌کنیم و یکی دیگر از آنها اعلام کرده بود، ۳۰ قبضه اسلحه داشته و هیچ ابایی در استفاده از آنها ندارد.


این مستندساز به صحبت‌ها و روشنگری‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: انرژی ما در طول ۳۰ سال گذشته بیشتر برای خنثی کردن همدیگر به کار رفته است و اگر به جای کار سیاسی، فعالیت‌های سازندگی و اصلاح‌گرانه داشتیم، اکنون خیلی از مشکلات حل شده بود.


او خنثی‌سازی همدیگر را یکی از مهم‌ترین مشکلات در کشور دانست و بیان کرد: خیلی از مسئولان اصلاح‌گر و یا اصلاح‌طلب واقعی نیستند.


در پایان همایش از نادر طالب زاده، تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار