۰۳ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۳۰۰۵
rusie-daneshgah-neshast

دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: تجربه دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی در یکی دو سال گذشته نشان می‌دهد که حوزۀ علوم انسانی با سرعت بسیاری می‌تواند به تفاهم و همکاری دانشگاهی انجامیده و حتی مسیر را برای گونه‌های دیگر همکاری هموار سازد.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه ایران، باغ نگارستان تهران صبح پنجشنبه میزبان دومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه بود. اجلاسی که با هدف انتقال فناوری و برگزاری دوره‌های مشترک این بار به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد. رؤسای 10 دانشگاه ایران شامل دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، علامه طباطبائی، علم و صنعت، صنعتی خواجه‌نصیر، مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان با رؤسای 19 دانشگاه بزرگ روسیه دیدار و گفت‌وگو کردند که نتیجه این گفت‌وگو، تبادل اطلاعات میان استاد و دانشجو، به اشتراک گذاشتن دانش فنی، برگزاری دوره‌های مشترک و همچنین برگزاری کرسی زبان فارسی و روسی میان دو کشور عنوان شد.


محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دستاورد‌های این اجلاس را برای دو کشور مهم دانست و گفت: برای شناخت فرهنگ و ادبیات دو کشور نیز کرسی‌های زبان‌شناسی در دو کشور فعالیت گسترده دارند و در کشور ما نیز توجه به زبان کشور روسیه مدنظر است به طوری که تدریس زبان روسی در چند دانشگاه ایران انجام می‌شود. البته تعداد دانشجویان روسی در کشور ما اندک است و فقط 27 دانشجوی روسی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند و تعداد دانشجویان ایرانی در روسیه نیز 122 نفر است که این تعداد اندکی است و باید بیشتر شود.


وی از اجرای 141 پروژه مشترک علمی بین ایران و کشورهای دیگر دنیا خبر داد و گفت: همکاری دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه شهید بهشتی در حوزه لیزر و علوم پایه، همکاری با دانشگاه خواجه نصیر در حوزه هوافضا، همکاری با دانشگاه‌های تهران و علامه در حوزه علوم انسانی تنها بخشی از همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه است.


به گفته وی 30 تفاهم‌نامه‌ علمی و آموزشی بین دانشگاه‌های ایران و روسیه منعقد شده که تبادل دانشجو بخصوص برای دوره‌های کوتاه‌مدت تحقیقی 6 تا 9 ماهه می‌تواند اثرگذار باشد.




تشکیل شبکه دانشجویی؛ میان ایران و روسیه


رئیس دانشگاه تهران نیز از دیگر سخنرانان این اجلاس بود. دکتر محمود نیلی احمدآبادی پیشنهاد ایجاد یک شبکه دانشجویی بین‌ دانشگاه‌های ایران و روسیه را ارائه کرد و گفت: در قالب این شبکه می‌توان شبکه‌ کارآموزی دانشجویان در مقطع کارشناسی را پیش‌بینی کرد.


وی، فعالیت‌های انجام شده در این دو اجلاس را افزایش همکاری‌های بین دانشگاه‌های ایران و روسیه در حوزه مواد مهندسی هوا و فضا، زبان فارسی و روسی، بیوانفورماتیک، شیمی، بیودارو، پتروشیمی و مهندسی نفت دانست که این همکاری‌ها از طریق راهنمایی مشترک رساله دکتری، برگزاری دوره‌های مشترک، موافقت با تأسیس مرکز مشترک، راه‌اندازی دفتر بنیاد «روسکی میر» در چند دانشگاه‌ ایران و عقد تفاهم‌نامه‌های مختلف انجام شده است.


نیلی احمد آبادی با تأکید بر اینکه علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در همکاری بین دو کشور صورت گرفته، اما این پیشرفت‌ها در حد انتظار نبوده‌ است، خاطرنشان‌ کرد: در اجلاس تهران ضمن آنکه امکان تعامل یک به یک دانشگاه‌ها با یکدیگر فراهم شده است، امکان تبادل نظر و استفاده از تجارب یکدیگر در قالب سه نشست ویژه تحت عناوین همکاری‌های علمی و آموزشی دانشگاه‌ها و رقابت‌پذیری آنها، تأمین منابع انسانی برای تحقق اقتصاد نوآورانه و نقش پارک‌های علم و فناوری در توسعه دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است.


رئیس دانشگاه تهران از تأسیس آزمایشگاه‌های ملی مانند آزمایشگاه مدرن تصویربرداری مغز در این دانشگاه‌ خبر داد که این اقدام راهکاری برای پیوند تکنولوژی‌های جدید با نیازهای جامعه با استفاده از منابع انسانی در مجامع بین‌المللی است.


وی گفت: ما می‌دانیم که برای ایجاد شبکه بین دانشگاه‌های تراز اول ایران و روسیه و همچنین برگزاری این نشست‌ها، فعالیت‌ها و کوشش‌های زیادی صورت گرفته که این امر ناشی از همت دو طرف است.


 



اجرای پروژه‌های مشترک؛ میان ایران و روسیه


رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز از ارائه 120 پروژه مشترک میان ایران و روسیه خبر داد و گفت: پس از بررسی‌ها قرار است 12 پروژه انتخاب شود که اجرای آن از سال 2017 آغاز خواهد شد


.دکتر محمد مهدی طهرانچی افزود: ایران و روسیه با وجود نزدیکی جغرافیایی رابطه تاریخی و وجوه متعدد فرهنگی ارتباطات و تبادلات علمی مناسبی نداشته‌اند، تاریخچه همکاری‌های ما را می‌توان محدود به ربع قرن پس از شوروی دانست؛ چرا که در این دوره ۲۵ ساله گفت‌وگوهایی صورت گرفته و منجر به تنظیم حدود ۳۰ تفاهم‌نامه‌ بین دانشگاه‌ها شده است و در این میان تعداد بسیار کمی منجر به همکاری‌های علمی با دوام شده است.


رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به انجام حدود ۲۰ پروژه علمی مشترک میان ایران و روسیه در ماه‌های اخیر اظهار کرد: این امر حکایت از قابلیت همکاری میان دو کشور دارد و نباید فقط به ۱۲ پروژه‌ای که از میان این پروژه‌ها تصویب‌ می‌ شود و در سال ۲۰۱۷ شروع به کار کند، محدود شود.




همکاری ایران و روسیه بیشتر می‌شود


دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی هم تأکید کرد: تجربه دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی در یکی دو سال گذشته نشان می‌دهد که حوزۀ علوم انسانی با سرعت بسیاری می‌تواند به تفاهم و همکاری دانشگاهی انجامیده و حتی مسیر را برای گونه‌های دیگر همکاری هموار سازد. تجربه برگزاری همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه در سنت پترزبورگ در آوریل 2016 و نیز حضور فعال استادان و دانشجویان ایرانی و روسی در فعالیت‌های مشترک ما با دانشگاه‌های روسیه، نمونه بارز آن است که حوزه علوم انسانی می‌تواند راهگشای فعالیت‌های دانشگاهی در دیگر زمینه بوده و به فهم مشترک ما منجر شود. این فهم مشترک می‌تواند گونه‌ای دیگر از اندیشیدن و معرفت در حوزه‌های علوم انسانی را بیافریند که خود موجب افزایش رقابت‌پذیری دانشگاه‌های ما خواهد شد. هنوز هم بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ غرب در حوزه‌های علوم انسانی به مابقی دانشگاه‌های جهان به عنوان دانشگاه‌های تابع نگاه می‌کنند. اما همکاری‌های دانشمندان علوم انسانی ما می‌تواند به ظهور ادبیات جدیدی منجر شود که اندیشه و نظریات ما را رشد داده و به رقابت‌پذیری و ارتقای جایگاه اندیشه و نظریات ما در عرصه جهانی یاری دهد.




پرتاب 6 ماهواره؛ از سوی دانشگاه‌های مسکو


همچنین رئیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های روسیه فدراتیو از پرتاب 6 ماهواره در کشور روسیه از سوی دانشگاه‌های این کشور خبر داد و گفت: علاوه بر آن 35 درصد دانشگاه‌های روسیه طرح‌های مشترک با دانشگاه‌های ایران دارند.آنتانوویچ سادونیچی، افزود: یکی از مهم‌ترین رویدادهای تعاملات میان این دو کشور برگزاری این اجلاس است؛ به گونه‌ای که در نخستین اجلاس تفاهم‌نامه‌هایی برای تبادل دانشجو به امضا رسید.


وی امضای تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه شهید بهشتی را از جمله زمینه‌های همکاری میان ایران و روسیه نام برد و اظهار کرد: این تفاهم‌نامه‌ در جهت ایجاد مؤسسه همکاری رازی در دانشگاه مسکو و لومونوست در ایران به امضا رسید.سادونیچی با تأکید بر اینکه مرکز رازی در ژانویه 2016 در دانشگاه مسکو ایجاد شد، خاطرنشان کرد: مرکز لومونسف نیز روز گذشته در دانشگاه شهید بهشتی افتتاح شد. تأسیس این مراکز تأثیر زیادی در توسعه روابط میان دو کشور دارد.




گفت‌وگوی «ایران» با وزیر علوم


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه این اجلاس در پاسخ به خبرنگار «ایران» درباره شایعه استعفا و استیضاحش اینچنین توضیح داد: «استعفا که هرگز نمی‌دهم. استیضاح بنده هم مطرح نیست اما نامه‌ای به دست رئیس کمیسیون آموزش مجلس رسیده است که قرار است درباره این نامه جلسه‌ای را برگزار کنیم. موضوعات مختلف دانشگاه مطرح شده است که ما هم درباره آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.


فرهادی درپاسخ به این سئوال روزنامه ایران که گفته می‌شود برخی از نمایندگان کمیسیون آموزش برای تغییر رؤسای دانشگاه‌ها پافشاری می‌کنند تأکید کرد: هرگز چنین چیزی نبوده، چراکه کار اجرایی با کار قانونگذاری تفاوت دارد. اعضای کمیسیون نمی‌توانند رئیس دانشگاهی را تغییر دهند و جزو اختیارات آنها نیست. رؤسای دانشگاه‌ها در حال فعالیت هستند؛ ولی از سوی دیگر مدت زمان مسئولیت برخی از رؤسای دانشگاه‌ها که تعداد آنها اندک است، تمام شده و برخی نیز در شرف تمام شدن است و ما در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد.


وی با اشاره به اتفاقات رخ داده در دانشگاه شریف توضیح داد: بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه مصوب وزارت علوم در دهه 60 و 70، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌توانند با تشکیل انجمن‌هایی در دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشند و از امکانات دانشگاه استفاده کنند؛ ولی اجازه دخالت در امور دانشگاه را ندارند. بر همین اساس انجمن فارغ‌التحصیلان در دانشگاه شریف تشکیل شد و این انجمن از سال 89 تصمیم گرفت که در سالگرد 40 سالگی این دانشگاه برنامه‌ای را برگزار کنند.


فرهادی با بیان اینکه ساختمان این انجمن از سوی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تأسیس شده بود که بخشی از آن نیز در اختیار دانشگاه قرار دارد، اضافه کرد: این انجمن که ورودی‌های سال 1351 بودند، در این برنامه مشترک اقدام به چاپ کتاب مربوط به فارغ‌التحصیلان همان دوره و «انتشار تصاویری» در آن کردند که یک روز قبل از برگزاری این مراسم در روز جمعه هفته گذشته، رئیس دانشگاه شریف از این موضوع مطلع شده و اقدام به جمع‌آوری این کتاب کرده است.


وزیر علوم با تأکید بر اینکه علاوه بر آن، این انجمن و چاپخانه‌ای که اقدام به انتشار این کتاب کرده بود، تعطیل شد، خاطرنشان کرد: بررسی خطای این دسته از افراد نیز در دستور کار است و این مسئله در حال پیگیری است و در عین حال مسئولان انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف نیز از انجام این اقدام اظهار برائت کرده‌اند. اقدام این انجمن هرگز ربطی به دانشگاه شریف ندارد و استعفای رئیس دانشگاه شریف نیز شایعه است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار