بر اساس رتبهبندی ۵ هزار و ۱۴۷ دانشگاه و موسسه برتر علمی جهان در سال ۲۰۱۶ که توسط پایگاه علم سنجی سایماگو منتشر شده، ۹۱ دانشگاه و مؤسسه ایرانی در این رتبهبندی حضور دارند .
به گزارش عطنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۵۲ کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در این جلسه کیفیت مقالات پژوهشی کشور در گزارشی که توسط معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این گزارش و با اشاره به لزوم حرکت فعالیتهای پژوهشی به سمت نوآوری، بهرهگیری از آخرین دستاوردهای علمی و تلاش برای حل مشکلات کشور؛ روند کیفی این فعالیتها براساس اطلاعات موجود در پایگاههای معتبرعلم سنجی بین المللی مورد ارزیابی قرار گرفت.
در ادامه این گزارش با استناد به آمار منتشر شده توسط پایگاه تامسونرویترز، مبنی بر رتبهبندی ۱۰۰ دانشگاه و موسسه نوآور و برتر بین المللی؛ وجود ۵۰ دانشگاه و موسسه آمریکایی در این رتبهبندی و رتبه اول دانشگاه استنفورد در این رتبهبندی مورد اشاره قرار گرفت.
در ادامه به این موضوع اشاره شد که دانشگاههای کشورمان در بین ۷۵ دانشگاه نوآور و برتر آسیا و اقیانوسیه جایگاهی را به خود اختصاص ندادهاند.
همچنین بر اساس رتبهبندی ۵ هزار و ۱۴۷ دانشگاه و موسسه برتر علمی جهان در سال ۲۰۱۶ که توسط پایگاه علم سنجی سایماگو منتشر شده، ۹۱ دانشگاه و مؤسسه ایرانی در این رتبهبندی حضور دارند.
همچنین در این گزارش با اشاره به این موضوع که ۸/۲ درصد از مقالات چاپ شده ایرانی در نشریات بین المللی در سال ۲۰۱۴، در نشریاتی چاپ شده که در فهرست ۱۱۰ نشریه غیر معتبر که توسط وزارت علوم منتشر شده قرار دارند؛ روند نزولی این تعداد از ۱۱/۴۲ درصد در سال ۲۰۱۱ به میزان فوق الذکر نیز مورد اشاره قرارگرفته است.
در ادامه گزارش معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، پس از بررسی فعالیت سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم، اقدامات دانشگاه شهید بهشتی در تقسیم بندی نشریات مورد بررسی قرار گرفت.
براساس تقسیم بندی نشریات علمی به پنج دسته نشریات جعلی، غیر معتبر، کماعتبار، معتبر و عالی پیشنهاد شد با توجه به تجربه دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نمونه و توجه به این موضوع که به روز کردن فهرست نشریات معتبر در جهتدهی به پژوهش کشور موثرتر است، ارائه این فهرست و به روز رسانی آن مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن میتوان به راه اندازی شبکه علمی کشور به منظور رصد و نظارت بر فعالیتهای پژوهشی، تقویت و توسعه دورههای پسا دکتری در دانشگاههای معتبر به عنوان پایه و اساس تربیت پژوهشگرو ارتقاء جایگاه پژوهش در روند جذب و ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاهها اشاره کرد.
از دیگر نظرات و پیشنهاداتی که مطرح شد میتوان به، توجه به اخلاق علمی و اخلاق حرفهای در بخش پژوهش، دقت و موشکافی در بررسی کیفی پژوهشهای علمی، تسریع در رفع خلاء قانونی به منظور برخورد با تقلبهای علمی و جلوگیری از برگزاری و همایشهای غیر معتبر اشاره کرد.