۱۳ تير ۱۳۹۵ ۱۸:۴۴
کد خبر: ۴۲۸۷۷

 دکتر علی گزنی، معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اعلام این خبر گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر کمیت تولید علم و در جمع ۷۰ دانشگاه برتر دنیا در حوزه داروشناسی و سم شناسی در جایگاه ۲۶ دنیا قرار گرفته است.


 وی گفت: در حوزه مهندسی دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، تهران و علم و صنعت ایران به ترتیب رتبه‌های ۵۰، ۵۲، ۵۶ و ۶۹ دنیا و در حوزه علوم کشاورزی نیز دانشگاه تهران در جایگاه ۶۴ دنیا قرار گرفتند.


 



افزایش تعداد دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین ها


 گزنی گفت: در خرداد ماه ۱۳۹۴ موثرترین دانشگاه‌های جهان مورد بررسی قرار گرفتند، معلوم شد که ۳۰ دانشگاه از ایران در جمع موثرترین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی جهان قرار داشتند. در آبان ماه ۱۳۹۴ این تعداد به ۳۳ مورد افزایش یافت. هم اکنون تعداد دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین‌ها به ۳۵ مورد افزایش یافته است.


 



مفهوم موثرترین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی


 وی افزود: هر چند پایگاه استنادی ISI مدعی است که از طریق نمایه سازی برجسته ترین نشریات، مهمترین بخش علم دنیا را دسترس پذیر کرده است، اما این موسسه در پایگاه شاخص‌های اساسی علم به معرفی موسسات یک درصد برتر دنیا می‌پردازد.


 معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: این موسسات شامل دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی یا نهادهایی می‌شوند که در حوزه تولید علم فعال هستند. ISI به محاسبه تعداد استنادهای دریافتی هر یک از این موسسات می‌پردازد.


 وی افزود: تمام موسسات برحسب تعداد استنادهای دریافتی به صورت نزولی مرتب سازی شده و در نهایت تنها یک درصد از آن‌ها انتخاب می‌شوند. ISI حضور هر موسسه در حوزه‌های موضوعی ۲۲ گانه مورد سنجش قرار می‌دهد، از همین رو یک موسسه می‌تواند بسته به فعالیتهای موثرش در یک تا چند حوزه موضوعی راه یابد.


 



اهمیت رتبه بندی


 گزنی خاطر نشان کرد: افزایش تعداد دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران در جمع موثرترین‌ها بیانگر آن است که آنها در جهت افزایش مرجعیت علمی حرکت می‌کنند.


 وی اظهار داشت: هر چند استنادها به عنوان یک پدیده آفت‌های خاص خود را دارند، اما در طول چند دهه گذشته دنیای علم استناد را به عنوان مهمترین شاخص سنجش میزان مرجعیت علمی مورد تاکید قرار داده است.


 معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: استنادها به مفهوم میزان استفاده از علم تولید شده هستند. حضور یک موسسه در جمع موثرترین‌ها در یک حوزه موضوعی نشان از کیفیت و اثرگذاری تحقیقات آن موسسه دارد.


 وی افزود: ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا حدود یک پنجم کمیت علم دنیا را تولید می‌کنند، اما همزمان آن‌ها بیش از یک سوم از استنادها دنیا را دریافت می‌کنند. دانشگاه‌های برتر بیش از هر چیزی تلاش دارند به تولید علم برتر بپردازند، علمی که مرجعیت علمی را به دنبال دارد.


 



دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع یک درصد برترین ها


 گزنی گفت: ۱۴ دانشگاه جامع، ۱۰ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی علوم پزشکی، ۸ دانشگاه صنعتی، ۲ دانشگاه غیر متمرکز و یک پژوهشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع موثرترین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقات جهان قرار گرفتند.


 وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، کرمان، تبریز، مشهد، ایران، بقیه الله و موسسه پاستور ایران در جمع موثرترین‌ها قرار گرفته اند. از بین دانشگاه‌های جامع دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شیراز، تبریز، مشهد، بوعلی سینا، رازی، کاشان، گیلان، یاسوج، یزد، الزهرا، سمنان و ارومیه در جمع یک درصد برتر دنیا هستند.


 معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: از میان دانشگاه‌های صنعتی دانشگاه شریف، اصفهان، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی، نوشیروانی بابل، شاهرود و شیراز در جمع برترین‌های بین المللی قرار گرفته اند.


 وی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور نیز از میان دانشگاه‌های غیرمتمرکز در میان دانشگاه‌های برتر قرار گرفته اند و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از مجموع پژوهشگاه‌های کشور در جمع یک درصد پراستنادترین‌ها قرار گرفت.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار