۰۵ تير ۱۳۹۵ ۱۰:۱۳
کد خبر: ۴۲۱۵۱

Dneshgah iran


 رتبه بندی بین‌المللی تایمز هایر اجوکیشن برترین دانشگاه‌های آسیا را معرفی کرد که بر اساس این رتبه‌بندی ۸ دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاه‌های برتر آسیا قرار گرفتند.


به گزارش عطنا و به نقل از آنا، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: «پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی است که از سال 2004 اقدام به رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها کرده است. با توجه به رشد و ارتقای علمی چشمگیر دانشگاه‌های آسیایی و حرکت قدرت علمی دنیا از غرب به شرق، پایگاه رتبه‌بندی تایمز از سال 2013 تاکنون به صورت سالانه رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی را نیز منتشر می‌کند.»


او افزود: «در این رتبه‌بندی همانند رتبه‌بندی جهانی تایمز، از 13 شاخص کاربردی در قالب 5 معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین‌المللی به ترتیب با وزن‌های 25%، 30%، 30%، 7.5% و 7.5% استفاده می‌شود.»


دهقانی گفت: «رتبه‌بندی تایمز در چهارمین دوره رتبه‌بندی دانشگاه آسیایی 200 دانشگاه برتر این قاره را مورد پوشش خود قرار داده است و این در حالی است که از سال 2013 تا 2015 تنها 100 دانشگاه برتر آسیا مورد ارزیابی قرار گرفته بودند.»


او افزود: «سال 2016 تعداد دانشگاه‌های برتر ایران نیز از 3 دانشگاه در سال گذشته به 8 دانشگاه ارتقا یافته است و به لحاظ تعداد دانشگاه‌های برتر در منطقه آسیا ایران رتبه 7 آسیا و 2 خاورمیانه را کسب کرده است.»


daneshgah asia 1دهقانی گفت: «دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی به ترتیب با کسب رتبه‌های 52، 57، 61، 76، 101-110، 131-140، 141-150، 151-160 در جمع 200 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفتند. جدول زیر عملکرد دانشگاه‌های کشور در معیار های این رتبه‌بندی نشان می‌دهد.»


daneshgah asia 2


او گفت: «هر چند بخش عمده دانشگاه‌های حاضر در فهرست منتشر شده متعلق به کشورهای آسیای شرقی است، اما از سوی دیگر منطقه خاورمیانه هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در حال رشد ارتقا است. ایران در سال گذشته دارای 3 دانشگاه برتر در جمع 100 دانشگاه برتر بوده است و در سال 2016 توانسته این تعداد را به 4 دانشگاه افزایش دهد. همچنین کشورهای ترکیه و عربستان نیز عملکردی مشابه ایران داشته‌اند و توانسته‌اند یک دانشگاه را به تعداد دانشگاه‌های برتر خود در جمع 100 دانشگاه برتر آسیایی افزایش بدهند.»


سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد: «برای اولین بار در رتبه‌بندی دانشگاه‌¬های برتر آسیایی دو دانشگاه سنگاپور در صدر جدول قرار گرفتند، که نشان دهنده برنامه هدفمند دانشگاه‌های این کشور برای حضور مستمر و موثر در بین دانشگاه¬‌های برتر دنیا است.»


او افزود: «دانشگاه ملی سنگاپور با یک پله رشد نسبت به سال گذشته مقام اول آسیا را کسب کرده است. دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور و دانشگاه پکینگ چین نیز تواما در رتبه دوم آسیا قرار گرفته‌اند. دانشگاه هنگ‌کنگ، دانشگاه تسینگوآ و دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ نیز مقام‌های 4 و 5 و 6 آسیا را به خود اختصاص داده‌اند.»


دهقانی گفت: «دانشگاه توکیو که همواره رتبه نخست آسیا را در اختیار خود داشت نیز با 6 پله افت نسبت به سال گذشته در رتبه 7 آسیا قرار گرفت. دانشگاه علم و صنعت پوهانگ، دانشگاه ملی سئول و موسسه پیشرفته علم و صنعت کره از کشور کره جنوبی نیز رتبه‌های 8 تا 10 جدول را از آن خود کردند.»


او افزود: «در رتبه بندی منتشر شده 200 دانشگاه از 22 کشور آسیایی حضور دارند که دانشگاه¬‌های کشور‌های بنگلادش، اندونزی، اردن، عمان، پاکستان و قطر برای اولین بار در رتبه‌بندی آسیایی تایمز حضور یافته‌اند.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار