۰۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۸۸۹
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ممیزی و کنترل قبل از چاپ در قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران و به طور مشخص در دانشگاه وجود ندارد. به هیچ عنوان هیچ دستگاه و هیچ مقام مسئولی حق ندارد که ممیزی قبل از چاپ را به بهانه حمایت مادی انجام دهد.

به گزارش عطنا، حسین میرزایی در آیین اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی منطقه چهار کشور در دانشگاه اصفهان با بیان اینکه قرار بر این است که هر سال جشنواره منطقه ای برگزار شود، اظهار کرد: جشنواره نشریات دانشجویی در پنج منطقه در سراسر کشور و جشنواره ملی نیز در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود.

وی به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: دانشگاه در کنار روحانیت معظم دو رکن اصلی انقلاب اسلامی بوده است. همچنین دانشجویان جزو پیشگامان حاضر در انقلاب و جنگ تحمیلی بوده اند. شعار اصلی انقلاب اسلامی و آنچه که در بهمن 57 به منصه ظهور رسید، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده و همچنان نیاز به حراست و تدبیر و تدبر دارد.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم اضافه کرد: دانشجویان در نشریات دانشجویی باید رسالت انعکاس واقعیات دانشگاه به بیرون از دانشگاه و اطلاع رسانی بهنگام و بهینه را برعهده بگیرند.

میرزایی افزود: در دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت های نشریات دانشجویی آمده است که نشریات دانشجویی از تمام حقوق قانون مطبوعات جمهوری اسلامی برخوردار هستند از جمله اینکه هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر نشریات برآید یا به سانسور یا کنترل موارد محتوای نشریات مبادرت ورزد.

وی خاطر نشان کرد: چیزی به عنوان ممیزی و کنترل قبل از چاپ در قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران و به طور مشخص در دانشگاه وجود ندارد و به هیچ عنوان هیچ دستگاه و هیچ مقام مسئولی قانونا حق ندارد که ممیزی قبل از چاپ را به بهانه حمایت مادی انجام دهد.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: معاونت فرهنگی، دانشجویی و سایر نهادهای فرهنگی دانشگاه باید در چارچوب قوانین و حدود امکانات و اختیارات از نشریات دانشجویی حمایت کنند. این حمایت هیچگونه حقی را برای نظارت قبل از چاپ فراهم نمی کند. اگر جایی غیر از این موارد انجام می شود، تخلف است.

میرزایی تصریح کرد: اما اگر نشریه ای منتشر شد و تخلفی نیز صورت گرفت، کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی در دانشگاه موظف به بررسی و اعمال نظر است.

وی، دانشگاه را محل عقلانیت، منطق و اعتدال دانست و اظهار کرد: متاسفانه در یک مورد دیده شده که مطلبی که در روزنامه های کشور وجود دارد عینا در یک نشریه دانشجویی نقل شده و آن را به عنوان تخلف آن نشریه دانشجویی محسوب کرده اند. به نظر می رسد در سالیان گذشته دچار دگردیسی شده ایم که احتمالا پس از گذشت دو سال نتوانستیم این امر بدیهی را به جای خود برگردانیم.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم اضافه کرد: حقوق دانشجویی و نشریات دانشجویی محترم است و اگر تخلفی نیز صورت بگیرد با آن برخورد می شود.

میرزایی لازمه پویایی دانشگاه را آزاداندیشی دانست و خاطر نشان کرد: باید این نکته را نیز در نظر گرفت که من تا زمانی آزاد هستم که آزادی من، به آزادی دیگر لطمه ای نزند. بنابراین نباید هرزه نگاری انجام شود و این موضوع از ساحت دانشجو به دور است. آزادی با هرزه نگاری یکی نیست و در دانشگاه ها این چنین موردی بسیار نادر اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: دانشجویان باید گفت وگو کنند، به عقاید یکدیگر احترام بگذارند، باید عقاید دیگران را به رسمیت بشناسند. در کشور سلیقه های مختلفی وجود دارد و تفکر حذفی در هر نوع نگاه سیاسی محکوم است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار