۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۴۸۲

به گزارش باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا)،استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی گفت: امروز جنگ‌های مختلف بین‌المللی نشان می‌دهد که تمدن غرب دچار افول شده و این برای تمدنی که تأثیرات بسیاری بر جوامع دنیا گذاشته است، امر کمی نیست.


کلباسی درباره تفاوت تمدنی غرب و اسلامی گفت: همه می‌دانیم تاریخ غرب سه دوره یونان باستان، قرون وسطی و دوره جدید دارد در حالی که این تقسیم‌بندی‌ها همه قراردادی است و نمی‌توان کامل و مشخص به همه تعمیم داد.



وی در ادامه افزود: تمدن اسلامی در طی قرون دوم تا پنجم قمری ایجاد شد که در این دوره نهضت ترجمه نیز شکل گرفت، بنابراین فرهنگ و تمدن اسلامی نیز در یک دوره‌ای از دستاوردهای علم و فلسفی دیگران استفاده کرد و به مطالعه و تحقیق در حوزه‌های مختلف پرداخت.


کلباسی با تأکید بر اینکه هیچ تمدنی نمی‌تواند تقابلی با تمدن دیگر داشته باشد، توضیح داد: تمدن همیشه در حال جستجو و کندوکاو است و به دنبال چیره شدن بر دیگر تمدن‌ها نیست بنابراین هیچ زمان برای دست اندازی به منابع دیگری تلاش نمی‌کند بنابراین مواجهه تمدنی اصطلاح درستی نیست.


این استاد فلسفه دانشگاه یادآور شد: همین امروز غرب در تلاش برای دست یابی به دستاوردهای دیگر تمدن‌ها است و تلاش دارد تا مباحث میان فرهنگی را مطرح کند. بنابراین حتی اگر امروز ما به دنبال تمدن سازی و گفتمان سازی در این حوزه باشیم این امر دلیل نمی‌شود که به دنبال برتری تمدنی و غلبه بر دیگر فرهنگ‌ها هستیم.


وی با بیان اینکه چیرگی غرب بر تمدن‌ها پس از انقلاب اسلامی ایران دچار شک و تردید شد، توضیح داد: تفکراتی چون داعش و القاعده، تروریسم و ... به دلیل همین تلاش غرب برای حفظ بقای خود صورت گرفت.


کلباسی یادآور شد: تمدن غرب با اتفاقاتی چون جنگ های بین‌المللی دچار افول شده است، و امروز نکته مهم اثراتی است که این تمدن بر جوامع گذاشته است این تمدن آثار اجتماعی بسیاری در نقاط مختلف دنیا گذاشته است.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار