۰۲ تير ۱۳۹۵ ۱۵:۵۳
کد خبر: ۴۲۰۴۰
Afkhami-Rashidi2


Afkhami-Rashidi


افخمی رشیدی گفت: اخیرا نیز گروهی از خبرنگاران «هرات» با حضور در سمینار علمی – آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در تهران با اساتید و پیشکسوتان خبرنگاری ایران اسلامی دیدار و به تبادل تجربیات پرداختند. سعی خواهد شد در آینده نزدیک تعدادی از خبرنگاران غرب افغانستان از بورسیه‌های تحصیلی «فوق لیسانس» و «دکترا» در ایران بهره‌مند شوند.


 به گزارش عطنا و به نقل از فارس، در هر کشوری رسانه و خبرنگاران هستند که به عنوان چشم بینا، زبان گویا و گوش شنوای جامعه فعالیت دارند.


در افغانستان و پس از فروپاشی حکومت طالبان رسانه‌های دیداری، شنیداری، و نوشتاری در کمترین زمان ممکن ایجاد و فعالیت‌های رسانه‌ای در ماه‌های نخست دولت موقت در این کشور مورد توجه مردم افغانستان و جهان قرار گرفت.


در این میان خبرنگاران بیشترین فعالیت رسانه‌ای را در ولایت‌های مختلف افغانستان انجام دادند که در اسرع وقت اتفاقات، حوادث و موضوعات خبری به سمع و نظر مردم این کشور و جهان که در زمان حکمروایی طالبان در این کشور هیچ دسترسی به اطلاعات و اخبار وجود نداشت، رسانده شد.


غرب افغانستان نیز از این قافله عقب نماند و در 15 سال گذشته ده‌ها تن خبرنگار، کادرفنی رسانه‌ای، فیلمبردار، گزارشگر، عکاس و گوینده از دانشکده خبرنگاری دانشگاه هرات فارغ‌التحصیل و در رسانه‌های مختلف محلی، ملی و بین‌المللی مشغول فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری شدند.


 خبرنگاران غرب افغانستان همراه با سایر هم‌مسلکان خود در سایر نقاط کشور، اتحادیه‌های صنفی خبرنگاری تشکیل داده و سعی کرده‌اند با ایجاد یک مکانیزم تعریف شده، از یک‌سو اتحاد و یکپارچگیشان را حفظ کنند و از طرف دیگر راه رسیدن به اهداف خبرنگاری نوین را هم چنان پر رهرو داشته باشند.


خبرنگاران و اصحاب رسانه همیشه سعی کرده‌اند تا روابط نزدیک با نمایندگی‌های سیاسی کشورهای جهان و بخصوص کشورهای همسایه داشته باشند.


همین روابط باعث شده‌است تا دیپلمات‌های خارجی نیز رسانه‌ها را به دیده قدر بنگرند و در ارایه اطلاعات و خبرهای مربوط به این نمایندگی‌ها به دلیل دسترسی آسان مردم به آنچه که در حضور و فعالیت آنان مطرح است، با خبرنگاران و رسانه‌ها همکار خوب باشند.


سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات پیش‌ قدم‌تر نسبت به سایر نمایندگی‌های سیاسی در غرب افغانستان، با خبرنگاران روابط بسیار صمیمانه دارد و همواره تلاش کرده تا از طریق رسانه‌های دیداری، شنیداری، چاپی و الکترونیکی فعالیت‌ها و خدمات جمهوری اسلامی ایران برای مردم افغانستان را به سمع و نظر مردم برساند.


به پاس همین دوستی‌ها شب گذشته نیز بیشتر از 50 تن از مسئولان رسانه‌ها، خبرنگاران، روسا و اعضای اتحادیه‌های خبرنگاری غرب افغانستان و به دلیل تحکیم دوستی و صمیت بیشتر در ضیافت افطاری حضور پیدا کردند که از جانب سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات برگزار شده بود.


در این دیدار که در فضای دوستانه در مقر سرکنسولگری ایران درهرات برگزار شد، مسئولان و اعضای اتحادیه‌های صنفی خبرنگاری در غرب افغانستان، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای برتحکیم دوستی و برادری بین 2 ملت مسلمان ایران و افغانستان تاکید کردند و خواستار گسترش این روابط که منجر به اتحاد و یکپارچگی مردمان این 2 سرزمین خواهد شد، شدند.


در آغاز «محمود افخمی رشیدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، ماه رمضان را ماه عطوفت و مهربانی، ماه از خودگذشتن و ایثار توصیف کرد و حضور اصحاب رسانه را در این نمایندگی نشانه دوستی و علاقه به توسعه این روابط دانست.


 افخمی رشیدی با بیان اینکه رسانه‌ها در هر کشوری رکن اساسی جامعه را تشکیل می‌دهند، افزود: در جمهوری اسلامی افغانستان رسانه‌ها هنوز نوپا وجوان هستند لذا فرصت خوبی‌است تا جایگاه خود را در بین جامعه باز کنند و چشم، زبان و گوش امانت‌دار مردم و دولت باشند.


سرکنسول ایران در هرات گفت: رسانه‌ها در غرب افغانستان از ظرفیت خوبی برخوردار هستند لذا با نظر می‌رسد که این قشر از جامعه می‌تواند پل مستحکمی بین دولت و ملت شریف افغانستان باشد.


افخمی رشیدی، با بیان اینکه رسالت و مسئولین رسانه در جامعه افغانستان حائز اهمیت است، افزود: همین رسانه‌ها هستند که باعث بلند رفتن سطح آگاهی و اطلاع مردم از آنچه که در ماحولشان می‌گذرد، می‌باشند و در این راه باید صداقت، امانت‎‎‌داری، پشتکار و توجه به ارزش‌های اسلامی و میهنی سرمشق راه خبرنگاران باشد.


این دیپلمات ایرانی مقیم هرات با اشاره به روابط بسیار نیک و حسنه در بین مسئولان 2 کشور اسلامی ایران و افغانستان، گفت: این روابط برپایه برادری، دوستی و صداقت استوار است و هر روز بر استحکام این پایه‌ها افزوده می‌شود.


افخمی رشیدی به سفرهای متعددی که روسای جمهور، والیان ولایت‌های مختلف، بازرگانان و سرمایه‌گزاران 2 کشور به «ایران و افغانستان» داشتند اشاره کرد و گفت: سطح این روابط در حد عالی قرار دارد و ادامه همین مراودات بین مسئولان و مردمان کشورهای اسلامی‌مان فاصله‌ها را از بین برده و هر روز شاهد توسعه هر چه بیشتر در امور فرهنگی، اقتصادی، بازسازی و همکاری‌های بین‎‎‌المللی هستیم.


وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دوست و برادر مردم شریف افغانستان است، گفت: ایران اسلامی از سالیان دور در کنار مردم و دولت مردمی این کشور بوده و خواهد بود و از هیچ  تلاشی به دلیل بهبود وضع امنیتی، اقتصادی، بازسازی و نوسازی در افغانستان دریغ نخواهد کرد.


سرکنسول ایران در هرات به همکاری‌های اقتصادی و بلاعوض ایران طی سالیان گذشته که تا کنون در غرب افغانستان ادامه دارد پرداخت و گفت: ایران، دولت و ملت افغانستان را در امور حکومت‌داری، ایجاد زمینه‌های شغلی با احداث و تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای در «هرات» و «فراه»، احداث جاده 120 کیلومتری « دوغارون – هرات»، احداث راه آهن «خواف – هرات» انتقال برق صنعتی و ساختمانی به غرب افغانستان و دها مورد امور خیریه‌ی دیگر که باعث رفاه و آسایش شهروندان این منطقه از افغانستان شده، همکاری کرده و برادران و خواهران مسلمان افغانستانی خود را تنها نگذاشته‌است.


افخمی رشیدی، به برگزاری دوره‌های آموزشی حرفه‌ای برای خبرنگاران افغانستان در جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره داشت و گفت: بیشتر از 100 تن از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در غرب افغانستان از این دوره‌های آموزشی که در طی چند سال اخیر در ایران برگزار شده با همکاری همه جانبه این نمایندگی بهره‌مند شدند که اخیرا نیز گروه 14 نفری از خبرنگاران «هرات» با حضور در سمینار علمی – آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در تهران با اساتید و پیشکسوتان خبرنگاری ایران اسلامی دیدار و به تبادل تجربیات پرداختند.


این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در هرات خاطرنشان کرد: این حمایت‌ها از قشر خبرنگار و آگاهان جامعه افغانستان ادامه خواهد داشت و سعی خواهد شد در آینده نزدیک  تعدادی از خبرنگاران غرب افغانستان از بورسیه‌های تحصیلی «فوق لیسانس» و «دکترا» در ایران بهره‌مند شوند.


سرکنسول ایران در هرات، خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ای در افغانستان را افراد مورد اعتماد مردم خطاب قرار داد و گفت: رسانه‌ها باید تلاش کنند تا وحدت و یکپارچگی در بین امت اسلامی بدون توجه به نژاد، زبان و قومیت بوجود بیاید و سعی کنند تا دسیسه‌های دشمنان را به مردم بشناسانند.


 وی به اوضاع جاری در کشورهای اسلامی نیز اشاره داشت و افزود: تروریسم بین‌المللی در تلاش است تا به هر نحو ممکن و با ایجاد اختلاف در بین فرق اسلامی، در کشورهای اسلامی مشکلاتی را به وجود بیاورد که اخیرا شاهد نابسامانی‌های در برخی از این کشورها هستیم.


افخمی رشیدی با بیان اینکه مردم آگاه و فهیم افغانستان دشمنانشان را به خوبی میشناسند و برنامه های سوء آنان را خوب می‌فهمند، گفت:  الحمدالله در افغانستان دشمن نتوانسته‌است در بین اقوام با هم برادر و مسلمان با طرح مسایلی چون مذهب و زبان اختلاف ایجاد کند، اما در برخی از کشورهای دیگر این آتش خانمانسوز توسط اجانب روشن شده و هر روز به دلیل بدتر شدن اوضاع دامن زده می‌شود.


وی آگاهی دهی و اطلاع رسانی دقیق را در این خصوص کار رسانه و خبرنگاران دانست و افزود: رسانه‌ها با توان بالایی که دارند می‌توانند با افشای این دسیسه‌ها جامعه را از این موج خطرناک عبور دهند و مردم را به وظایف شان در مقابله با این تهدیدات آگاه کنند.


در بخشی از این ملاقات دوستانه  تعدادی از خبرنگاران به نمایندگی از سایرین از همکاری‌ها و تلاش‌های بی‌شائبه سرکنسولگری ایران در هرات به دلیل گسترش دوستی‌ها وبرادری در بین 2 ملت اظهار قدردانی کردند و خواستار توسعه این مناسبات شدند.


«قدیر شاهین»، مسئول اتحادیه خبرنگاران افغانستان در غرب این کشور، از مهمان‌نوازی مسئولان نمایندگی سیاسی ایران در هرات تقدیر کرد و گفت: سرکنسولگری ایران در هرات همیشه همکار خبرنگاران و رسانه‌ها بوده و در اعزام سفرهای آموزشی، مناسبت‌ها و سفرهای رسمی و شخصی خبرنگاران به ایران با ایجاد سهولت‌ها سنگ تمام گذاشته‌است.


شاهین، بذل توجه مسئولان سرکنسولگری ایران در هرات نسبت به خبرنگاران را با ارزش دانست و گفت:  ایجاد بخش رسانه‌ای در سرکنسولگری و برقراری آسان ارتباط با این نمایندگی برای خبرنگاران اقدامی درخور ستایش است و این اقدام باور مسئولان سرکنسولگری به آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات را به گونه روشن و صریح بیان می‌دارد.


وی از همکاری‌ و کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان قدردانی کرد و خواهان توسعه این همکاری‌ها در قالب برنامه‌های آموزشی برای فعالان فرهنگی و رسانه ای، ایجاد پروژه‌های زیربنایی و عام‌المنفعه برای ایجاد اشتغال برای مردم و عطف توجه به بازسازی و زیباسازی شهر «هرات» شد.


 در پایان این مراسم تنی چند از اشتراک کنندگان در دوره‌های آموزشی «خبرنگاری نوین» که در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود، در خصوص چگونگی و اهمیت بر گزاری این دوره‌ها و آموخته‌های شان صحبت کردند و از مسئولان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در «هرات» خواستار تداوم این همکاری‌ها شدند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار