۰۹ خرداد ۱۳۹۵ ۲۳:۵۵
کد خبر: ۳۹۸۸۰

darvaze ghaar


آیین رونمایی از کتاب «نگاهی به دروازه‌غار»، جدیدترین اثر احمد مسجد‌جامعی با حضور جمعی از نویسندگان، مترجمان، پژوهشگران، روزنامه‌نگاران و علاقه‌مندان حوزه‌ی محله‌نگاری، در کتاب‌فروشی نشر‌ ثالث برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از خبرنگار انجمن علمی دانشجویی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه، در این مراسم چهره‌هایی چون سید فرید قاسمی، اسدالله امرایی، محمدهاشم اکبریانی، ناصر تکمیل‌همایون، نصرالله حدادی، داریوش شهبازی و پژمان موسوی، به معرفی و شرح اثر پرداختند.


سید فرید قاسمی در معرفی این کتاب گفت: «نگاهی به دروازه‌غار» نوعی مردم‌نگاری شهری محسوب می‌شود. نویسنده در پرداختن به بخش‌هایی از منطقه ۱۲، به عنوان هسته‌ی اولیه‌ی شکل‌گیری شهر تهران، بدون آن‌که صحبت از فرهنگ و سبک زندگی مردمان به میان آورد، به ما نشان می‌دهد که چه‌قدر بنیان‌های فرهنگی مردم جامعه دستخوش تغییر شده‌اند.


وی در تدوین چنین آثاری، نقشِ پژوهشِ میدانی را بسیار پررنگ‌تر و گاه دقیق‌تر از منابعِ کتابخانه‌ای دانست و گفت: بسیاری از دانش‌های مردمی و فرهنگ عامه، از اسناد غیررسمیِ محله‌ها تولید می‌شود. اطلاعاتی را که هیچ‌گاه نمی‌توان در منابع سطحی و گاه خاموشِ کتابخوانه‌ای یافت، در میان سکنه‌ی محله‌ها می‌توان جست‌وجو کرد.


سید فرید قاسمی در خصوص کاربردِ این‌گونه کتاب‌ها گفت: این کتاب پایان کار نیست، بلکه آغاز بسیاری از پژوهش‌ها و مطالعات است. نویسنده اثری را به وجود آورده که در شاخه‌ها و رشته‌های دیگر، چه در جامعه‌شناسی، چه در مردم‌شناسی و... پژوهشگران می‌توانند ادامه‌دهنده‌ی این مسیر باشند. به علاوه روزنامه‌نگاران نیز با استفاده از داده‌ها و اطلاعات این‌گونه آثار می‌توانند اینفوگرافی یا داده‌نما درست کنند.


قاسمی در پایان گفت: «نگاهی به دروازه‌غار» از آن دست کتاب‌هایی است که روزبه‌روز ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و این ارزشمندی را مدیون اطلاعاتی است که در زمینه‌های گوناگون در خود جای داده‌است.


پیش از این نیز، آیین رونمایی از این کتاب در قهوه‌خانه‌ی «رمضون یخی»، از اماکن قدیمی محله‌ی دروازه‌غار، برگزار شده بود. امروزه دروازه‌غار را محله‌ی «هرندی» می‌خوانند و بر اساس تقسیمات شهری در منطقه‌ی ۱۲ شهرداری تهران واقع شده‌است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار