۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۵:۱۷
کد خبر: ۳۸۶۳۰

panel hghogh (8)


نخستین همایش ملی «وضعیت کنونی و آینده حقوق ارتباطات و رسانه در ایران» در دو دانشکده علوم ارتباطات و حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


پنل تخصصی «مبانی تحولات حقوق ارتباطات» در تالار دفاع دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزارشد در این پنل به ترتیب دکتر رویا معتمد نژاد،دکتر ناصرعلی منصوریان، دکتر آرامش شهبازی و دکتر پوریا عسگری به ارائه مقاله و نقطه نظر خود پرداختند.


دکتر معتمدنژاد مقاله خود را با عنوان «حقوق جهانی ارتباطات و دغدغه بشری» کرد و گفت: از اینکه در حقوق ارتباطات خیلی به منافع عمومی، به انسان و بشریت توجه می شود جای خوشحالی است.


او با اشاره به قدمت زیاد حقوق ارتباطات گفت: 250 سال پیش در سوئد قانون حقوق ارتباطات تصویب شد،حقوق ارتباطات فرای حقوق ملی و بین المللی است که از قرن هیجدهم پا گرفته است.


این هیئت علمی علامه طباطبائی در ادامه اظهار داشت: اگر از حقوق آزادی بیان، حق دسترس آزاد  افراد به اطلاعات،از استقلال مطبوعات و رادیو و تلویزیون صحبت می شود به خاطر مردم است.


وی ادامه داد در راستای حقوق بشر در سازمان ملل گفته است هنگامی رسانه ها آزاد باشند تبعیض های نژادی و جنسیتی برداشته می شوند.


معتمد نژاد در بخش دیگری از سخنانش به تکنولوژی های ارتباطی پرداخت و اینترنت را منبع دانش عمومی،جهان خواند و بحث اینترنت شهروندی در مقابل اینترنت شی واره را مطرح کرد.


وی سخنانش را با تاکید به سرآمدن اهداف توسعه در هزاره قبل و شروع توسعه پایدار است که به محور تکنولوژی های ارتباطی تاکید دارد به پایان برد.


دکتر ناصرعلی منصوریان مقاله ای با عنوان « فلسفه حقوق ارتباطات» ارائه کرد و گفت: اعتراف می کنم این عنوان بزرگی است و باید عنوان مقاله ام را چیستی حقوق ارتباطات یا سیر تحول حقوق نام گذاری می کردم.


این هیئت علمی علامه طباطبائی ابتدا به معنای لغوی و تعریف ارتباط و ارتباطات پرداختد و سپس به سیر تحول ارتباطات و حقوق ارتباطات پرداخت.


وی در باره چگونگی پیدایش حقوق ارتباطات و گسترش آن اظهار داشت: نقطه شروع حقوق ارتباطات از قرن شانوزدهم بود که در کنار حقوق بین الملل و تجارت دریا به حقوق مطبوعات نیز پرداخته شد.


رشد سریع تکنولوژی‌های ارتباطی باعث عقب ماندن حقوق از این تحولات است


دکتر آرامش شهبازی نیز ضمن اظهار نظر درباره اینکه حقوق ارتباطات مختص دانشجویان ارتباطات نیست و تنها همه رشته های علمی درگیر ارتباطات شده اند بلکه ادامه حیات همه انسان‌ها در گرو ارتباطات تحقق می یابد مقاله خود را با عنوان «حقوق ارتباطات در نوسان میان خلاهای ملی و بین‌المللی» در این پنل ارائه کرد.


هیئت علمی علامه طباطبائی اظهار کرد: تکنولوژیهای ارتباطی آن قدر به سرعت رشد کردند و تحولاتی در مقوله ارتباطات و اطلاعات اتفاق افتاده است که حقوق از این تحولات عقب مانده است.


وی گفت: معمولا در کشورهای غربی ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار یکدیگر قرار می گیرند و در یک دانشگاه تدریس می شوند اما در ایران این دو از هم جدا هستند، ایا اصلا اطلاعات و ارتباطات از تکنولوژی های ارتباطی می تواند جدا باشند سوالی که باید به آن پاسخ داده شود.


رشد تکنولوژیهای ارتباطی امکان تجاوز به حریم خصوصی را بالا برده است


در بخش آخر این پنل دکتر پوریا عسگری مقاله خود را با عنوان« حقوق ارتباطات و چالش امنیت و حریم خصوصی» ارائه کرد.


این هیئت علمی علامه طباطبائی در باره مقله خود گفت: من در این مقاله سعی کردم ایجاد سوال کنم و به بدین گونه ادامه داد که اگر می خواید ویزای اقامت در آمریکا را بگیرید آنها همه صفحات شخصی مجازی شما را بررسی می کند و حتما علایق و لایک های شما به موفقیت شما در دریافت تاثیر گذار خواهد بود.


وی ادامه داد که بنابراین چشم سومی همه جا هست و حتی سران کشور های برزگ اروپایی مثل مرکل هم از آن در امان نیستند آیا این سرک کشیدن به حریم خصوصی افراد قانونی است؟


وی در باره  اینکه چه قانون درباره سرک کشیدن به حریم خصوصی افراد چه گفته است اظهار داشت: در قانون آمده است که نمی توان سرک کشیدن خودسرانه و مداخه در حریم خصوصی افراد بر خلاف قانون است که این بدان معناست که یعنی زمانی که در حالت های قانونی می شود به زندگی خصوصی و مجازی افراد سرک کشید.


عسگری در پایان گفت آمریکاییان با توجیهه و بهانه داعش و پدیده تروریست به گوگل و فیس بوک فشار آوردند تا اطلاعات کاربران خود را در اختیار دولت امریکا قرار بدهد و الان از این اطلاعات دارند استفاده می کند و این نقض حریم خصوصی افراد است که هر روز هم بیشتر و بیشتر می شود.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار