۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۵:۲۰
کد خبر: ۳۸۱۰۵

mehrvarz (1)


آیسک در سال 1948 توسط یازده دانشجو از 7 کشور عموما اروپایی تشکیل شد. اروپا از آن جهت که در آن سال بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای اروپایی درگیر این جنگ شده بودند و بسیاری از زیرساخت‌ها نابود شده بود و حتی رهبران آنها در جنگ از بین رفته بودند. آنها تصمیم ‌گرفتند انجمنی را به کمک دانشجویان با هدف صلح و شکوفاسازی توانایی‌های بشر تشکیل دهند. این هدف بلندمدت آیسک است. این سازمان در دانشگاه های  ایران نیز فعالیت دارد، ویلیام مهرورز دانشجوی ترم 5 زبان فرانسه دانشگاه علامه طباطبائی است که در حال حاضر ریاست سازمان آیسک دانشگاه را بر عهده دارد. گفتار زیر دربرگیرنده مصاحبه عطنا با مهرورز درباره آیسک و فعالیت آن در دانشگاه علامه است.


* چطور با سازمان آیسک آشنا شدید؟


من 3 سال پیش با این سازمان آشنا شدم و طی مراحلی توانستم به سمت رئیس سازمان آیسک دانشگاه علامه طباطبائی برسم. 2 سال پیش با کمک چند نفر از دوستان، آیسک دانشگاه امیرکبیر را تاسیس کردیم و پس از آن تصمیم گرفتیم در دانشگاه علامه که به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور مطرح است و از پتانسل خیلی خوبی برای استفاده دانشجویان از توانایی‌های راهبردی برخوردار است، این مرکز را تاسیس کنیم. از 5 ماه پیش شروع به نامه‌نگاری کردیم و بعد از ملاقات با مسئولین دانشگاه و دکتر نیسی، مدیریت امور پژوهشی دانشگاه قرار بر آن شد که فعالیت خود را آغاز کنیم.


* ماهیت سازمان آیسک چیست و این سازمان از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد؟


آیسک بزرگ‌ترین سازمان دانشجوگردان جهان است که به دانشجویان کمک می‌کند تا توانایی‌های راهبری خود را کشف کنند و به مرحله شکوفایی برسانند و از این طریق تاثیری مثبت در جامعه برجای بگذارند. یکی از اقدامات آیسک برگزاری کارآموزی‌های داوطلبانه است که از 4 هفته تا 8 هفته به طول ‌می‌انجامد.


آیسک در سال 1948 توسط یازده دانشجو از 7 کشور عموما اروپایی تشکیل شد. اروپایی از آن جهت که در آن سال بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای اروپایی درگیر این جنگ شده بودند و بسیاری از زیرساخت‌ها نابود شده بود و حتی رهبران آنها در جنگ از بین رفته بودند. آنها تصمیم ‌گرفتند انجمنی را به کمک دانشجویان با هدف صلح و شکوفاسازی توانایی‌های بشر تشکیل دهند. این هدف ویژن یا دوربرد آیسک است.


این سازمان در ابتدا فقط مخصوص دانشجویان علوم اقتصادی و تجاری بوده است اما در حال حاضر شامل همه دانشجویان همه رشته‌ها ‌می‌شود.


بزرگترین فردی که از فرانسه به عنوان موسس سازمان آیسک نام‌آور است، آقای ژان شاپلن است. آیسک بر این اصل استوار است که راهبری را ارتقا دهد و این راهبری است که از درون آیسک برآمده است.


از آن جهت که دیدگاه اصلی آیسک صلح است، کارآموزی‌های آن نیز به دنبال تقابل فرهنگی است. در اروپای شرقی (لهستان، مجارستان، اکراین و گرجستان) معمولا پروژه‌ها به این صورت است که کارآموز از هر کشوری که حضور ‌می‌یابد، یک معرفی نامه از کشور خود ارائه ‌می‌دهد و آن را در شهرها و مدارس مختلف نشان ‌می‌دهد و از طریق آن بر ذهن کودکان تاثیر مثبت ‌می‌گذارد.


کارآموزی تخصصی بیشتر شبیه کارورزی است به این دلیل که بازه زمانی آن بیشتر است و نیاز به تجربه حرفه‌ای دارد.


* سابقه حضور آیسک در ایران به چه زمانی بر می‌گردد؟


سابقه حضور آیسک در ایران به قبل از انقلاب بر ‌می‌گردد و به کسانی که در این حوزه فعالیت ‌می‌کنند آیسکر ‌می‌گویند. آیسک در 30 سال پیش هنوز آن قدر گسترش پیدا نکرده بود و همه رشته‌ها را دربر نمی‌گرفت و کارآموزی‌های آن بیشتر کارآموزی‌های رشته‌های حسابداری ‌را شامل می‌شد.


آیسک مخفف چند کلمه فرانسوی است که ترجمه آن انجمن بین المللی دانشجویان رشته‌های علوم اقتصادی و بازرگانی ‌می‌شود ولی در حال حاضر به این نام مورد استفاده قرار ‌نمی‌گیرد و فقط به عنوان کلمه آیسک استفاده ‌می‌شود.


بعد از انقلاب اسلا‌می ‌به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها کار آیسک نیز متوقف ‌می‌شود چون آیسک تنها در دانشگاه‌ها حضور دارد. بعد از این اتفاق در سال86 یکی از دانشجویان ایرانی که در آلمان مشغول تحصیل بود به فکر راه اندازی مجدد آیسک در ایران ‌می‌افتد و با کمک آیسک آلمان، آن را در ایران احیا ‌می‌کند. این سازمان ابتدا در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران شروع به کار ‌می‌کند و در سال 92 در دانشگاه امیرکبیر و اکنون نیز در دانشگاه علامه و شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز، کرج، اهواز و جزیره کیش فعالیت ‌می‌کند.


* تجربه شخصی شما از آیسک شامل چه مواردی است؟


آیسک به ما کمک ‌می‌کند که نقاط قوت خود را تقویت کنیم و نقاط ضعف خود را از بین ببریم. حضور در آیسک برای من سبب شد که در زندگی شخصی خود نظم بیشتری داشته باشم.


نقاط مثبت دیگری که آیسک برای من داشت این بود که در حال حاضر من از 50 کشور دنیا دوستانی دارم که اگر زمانی خواستم کاری را شروع کنم ‌می‌توانم از آنها کمک بگیرم علی الخصوص کشورهای همسایه مثل افغانستان، ارمنستان، گرجستان، بحرین و امارات که پیش از آن هیچ بهره ای از کشورهای آنان نداشتم.


ورود به سازمان آیسک پروسه‌ای دارد؛ به این صورت که باید فعالیت‌هایی توسط دانشجویان انجام گیرد تا از سوی آیسکر‌ها ارزیابی شوند و مشخص شود که شرایط لازم برای ورود به آیسک را دارند یا نه مثل کارگروهی یا سر وقت بودن یا استفاده بهینه از منابع انسانی.


* برنامه‌های دانشگاه علامه طباطبائی در سال جاری در زمینه آیسک شامل چه مواردی است؟


قرار است شورایی از مدیران تشکیل بشود که آیسک را برای آنها معرفی کنیم. آقای دکتر احمدوند، معاونت امور پژوهشی و مدیران ایشان در این شورا حضور خواهند داشت. در صورت موافقت این شورا آیسک را گسترش خواهیم داد و تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه امضا می‌کنیم تا دانشجویان بیشتر با این سازمان آشنا بشوند و از این سکو استفاده کنیم تا تجارب بهتری را کسب کنیم.


* به جز برنامه هایی که در دانشگاه علامه اجرا می‌کنید، چه برنامه‌هایی را در سایر دانشگاه ها در دستور کار دارید؟


نشست صدای جوانان یا youth speak یک ابتکار جهانی از آیسک است. صدای جوانان به نسل جوان امکان صحبت در رابطه با موضوعات جهانی را می‌دهد. آیسک ایران برای اولین بار این نشست را با همکاری آژانس‌های مختلف سازمان ملل متحد و انجمن علمی ‌زبان انگلیسی دانشگاه تهران برگزار خواهد کرد.


محوریت نشست صدای جوانان، اهداف توسعه پایدار است. در این نشست دانشجویان و جوانان پروژه‌هایی را طراحی خواهند کرد که به بهبود وضعیت جامعه کمک کند و آیسک ایران پروژه‌های برنده را در کشور اجرا خواهد کرد. این نشست در تاریخ 28 اردیبهشت ماه در سالن خلیج فارس دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه تهران برگزار میشد.


* خاطره جالب شما از آیسک چیست؟


اولین سفری که من با آیسک رفتم به کشور ارمنستان بود. در این کنفرانس از کشور گرجستان هم میهمانانی بود که از جمله آنان دونفر از کشور عراق بودند. پدر من جانباز جنگ هستند و همیشه دیدی نه چندان مثبت نسبت به شهروندان عراقی داشتم. زمانی که با آن نفر هم صحبت شدم متوجه شدم دیوی که در ذهن من در مورد آنها ساخته شده واقعیت ندارد و بعد از مدتی متوجه شدم که پدر آن نفر هم جانباز جنگ بوده و چند سال در ایران اسیر بوده است و بدین ترتیب با هم دوست شدیم. این برای من تجربه قشنگی بود که توانستم هم زمان دو نفر  از یک جنگ را که از دو گروه مخالف بودند در کنار هم ببینم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار