۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۷:۲۴
کد خبر: ۳۶۷۶۱

salimi bajestani (1)


«هفته خوابگاه های دانشجویی» مناسکی سنتی است که سنگ بنای آن سال ها است در دانشگاه علامه طباطبائی گذاشته شده است. معاونت دانشجویی دانشگاه در مراسم امسال مثل سال های گذشته برنامه های متنوعی را برای دانشجویان، تدارک دیده است. معاون دانشجویی دانشگاه که به قول دکتر مقامی، مدیر امور دانشجویی قیچی این امر را خواهد زد در گفت‌وگویی دوستانه و صمیمی نکاتی را در مورد چند و چون این مراسم، اهداف و برنامه های این هفته که از شنبه در خوابگاه های بزرگ دانشجویی آغاز می شود بیان می کنند که در ادامه می خوانید؛


 



هفته خوابگاه ها و یادآوری اهمیت این سبک زندگی


دکتر سلیمی بجستانی، لفظ « خانه دانشجویی» را برازنده تر می داند: «خانه های دانشجویی فقط خوابگاه نیستند بلکه مکانی برای تجربیات و یادگیری هایی است که در زندگی انسان تاثیر به سزایی دارد».


وی ادامه می دهد: «محیط خانه دانشجویی، محیطی برای ارتباطات غیر رسمی است که با وجود نبودن سرفصل های مشترک بین اعضای یک اتاق، رفته رفته آنها علایق مشترک  و رفتارهایی را پیدا می کنند که به شخصیت آنها کمک خواهد کرد تا بتوانند در زمینه های مختلف فردی و اجتماعی دارای قدرت خلاقیت، فکرسازی و نوآوری بشوند.»


لذا دکتر سلیمی ، زندگی خوابگاهی را یک زندگی جذاب، پر چالش و انگیزاننده می داند.


از حسن تصادفهایی که هفته خوابگاه ها دارد این است که با نگین فصل بهار، یعنی ماه اردیبهشت مصادف شده است. دکتر سلیمی بجستانی در این باره معتقد است در این روزها دو دسته دانشجویان قابل توجه هستند؛ دسته ای از دانشجویان کسانی هستند که بعد از حدود چند ماه از سال تحصیلی کم کم با محیط خوابگاه اخت گرفته اند و دسته ی دیگر دانشجویانی که روزهای آخر دانشجویی را سپری می کنند.چرا که یکی از مسائل مهمی که در این باره وجود دارد «دلبستگی دانشجویان سال آخری» به یکدیگر و محیط دانشجویی است.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه به محیط دانشگاه به عنوان یک «کانون یادگیری غیر رسمی» و نه صرفا «محیط خواب» نگاه می کند و از اینکه این دانشگاه در این زمینه جزو دانشگاه های نمونه کشوری است ابراز خرسندی می کند و می گوید:« تمام سعی ما این است که در خور شأن دانشجویان در زمینه های مختلف فرهنگی، ورزشی، علمی و غیره خدمات ارائه دهیم».


سلیمی بجستانی می گوید: «900 اتاق دانشجویی با 3000 دانشجو برای خود یک شهرک بزرگ با ساکنانی از طیف های مختلف است که کنار هم یک سبک زندگی متفاوت و مهم را تجربه می کنند و هفته خوابگاه ها رویکردی است تا اهمیت این سبک، زندگی را به ما و به دانشجویان یادآوری کند».



خوشحالیم که مطالبات دانشجویان «صرفا رفاهی» نیست


salimi bajestani (3)


دکتر سلیمی بجستانی، با اشاره به برنامه های گوناگون مدیریت های زیرمجموعه این معاونت از جلسه مشترک با این مدیران و کارشناسان مختلف می گوید و ادامه می دهد:«برنامه ها با اهدافی نظیر نشاط، یادآوری رویه مثبت زندگی دانشجویی و شناخت و عملی ساختن پتانسیل های خوابگاه ها برنامه ریزی شده است».


وی ابراز خوشحالی می کند از اینکه بعد از مدت ها سطح مطالبات دانشجویان بالا رفته و از سطح صرفا رفاهی به سطح آموزشی، پژوهشی و بالاتر ارتقاء یافته است.


وی همچینی از پتانسیل های خانه های دانشجویی می گوید؛ از اینکه در خانه های دانشجویی دانشجویانی هستند که نماینده قوم، مذهب و فرهنگ منطقه ی خاصی از جغرافیای بی بدیل ایران اند. اینان با همنشینی ها آداب و رسوم خرده فرهنگ یکدیگر را می شناسند و با آشنایی به تفاوت های زیبای زبان های متنوع به همدلی می رسند چه بسا که هنوز هم «همدلی از هم زبانی خوش تر است».


نکته دیگر که دکتر می افزاید همنشینی دانشجویان رشته های مختلف در کنار هم است که این مهم را امروزه محیط های خوابگاهی محقق می سازد. او می گوید دانشجوهایی که در رشته خود غرق می شوند با تعامل با دیگر رشته ها علاوه بر تغییر در بینش و دانش خود به تضارب آرا و اندیشه و تولید فکر مشترک خواهند رسید.


به گفته معاون دانشجویی دانشگاه علامه ، برنامه های زیر در بین 6 خوابگاه دانشجویی پسرانه و سه خوابگاه دخترانه با توجه به امکانات خوابگاه و جنسیت دانشجویان اجرا خواهد شد.


هفته خوابگاه ها با تئاتر خیابانی توسط دانشجویان در محیط خوابگاه با عنوان «افتتاحیه جشن خوابگاه ها» از عصر جمعه آتی آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.


جشنواره غذاهای محلی یکی از این برنامه ها می باشد که هدف از آن شناخت تفاوت های اقوام مختلف ایران و به نمایش گذاردن هنر آشپزی و سلیقه دانشجویان داوطلب است.


یکی از برنامه های این هفته مسابقه «ویژگی های هم اتاقی خوب» است که علاقه مندان می توانند از طریق آدرس الکترونیک moshaver@atu.ac.ir در آن شرکت کنند.


از دیگر برنامه ها پخش و نقد و بررسی فیلم و برگزاری کارگاه های مختلف از جمله اشتغال، ازدواج و غیره با حضور کارشناسان و افراد موفق  در خوابگاه های دانشجویی است.



انتخاب اتاق نمونه؛ نگران شأن دانشجو هستیم


دکتر سلیمی بجستانی، با اشاره به اینکه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم برنامه ای با عنوان «انتخاب اتاق برتر» را به دانشگاه ها ابلاغ کرده است با ابراز امیدواری از اینکه تیم جدید مدیریت دانشجویی دانشگاه علامه در این مهم، اصرار و علاقه قلبی دارند می گوید: «این کار بسیار مهم است چرا که از خیلی ابعاد ما نگران وضعیت بهداشت، نظم و امنیت روانی در اتاق های دانشجویی هستیم».


وی در جواب اینکه بعضی دانشجویان اهمالکار بوده و یا فاز افسردگی می گیرند، می گوید:«همیشه انتخاب با فرد است که زندگی خود را به چه مسیری می کشاند».




برنامه های معاونت دانشجویی برای هفته خوابگاه ها؛


Untitled



گل _گشت های دانشجویی


دکتر سلیمی بجستانی علاوه بر این برنامه ها، به برنامه های دیگری هم اشاره می کند؛ از جمله «گل_گشت» برای تهران گردی در فصل بهار که دانشجویان همراه با مربی خود می توانند به صورت گروهی به جاهای دیدنی و طبیعت تهران بروند.


در پایان معاون دانشجویی دانشگاه علامه در این دیدار که در حضور دکتر مقامی، مدیر امور دانشجویی دانشگاه انجام شده است اظهار می دارد: «سعی کرده ایم با برنامه ریزی ها و هماهنگی هایی که انجام شده و آنچه می ماند مشارکت دانشجویان در این برنامه ها است».


وی با اشاره به اقدامات زیادی که در این مدت برای دانشجویان در خوابگاه هایی مثل خوابگاه شهید همت انجام شده و برنامه های آتی از جمله تغییر درب ورودی خوابگاه شهید همت و افتتاح ساختمان فرهنگی مجتمع سلامت از حمایت های ریاست محترم دانشگاه علامه طباطبائی قدردانی کرده و می افزاید: «از طرف ما هم انتظاراتی وجود دارد که خود دانشجویان از آن مطلع هستند از جمله ابعاد مختلف بهداشت فیزیکی و روانی محیط خوابگاه ،که باید خود دانشجویان مسئول بوده و ما را در ادامه  این مسیر رو به رشد همیاری کنند».


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار