۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ۱۶:۳۱
کد خبر: ۳۴۹۵۲
sedabardari (7)
sedabardari (6)

کتاب،اولین چیزی که از این واژه به ذهن انسان خطور می کند "خواندن" است و خواندن مصدری است که به "دیدن" نیاز دارد. این کلیشه ای است که از گذشته های دور در مورد کتاب خواندن وجود داشته است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر کتاب همان نسخه چاپ شده روی کاغذ نیست. امروز طیف وسیعی از افراد  وجود دارند که مصدر شنیدن را جای مصدر دیدن به کار می برند. این قشر هیچ تفاوتی با دیگران ندارند، از جمله ی آنها، روشندلانی هستند که معتقدند« کتاب خوب را باید شنید».هنوز چندی از سال تحصیلی جدید نگذشته بود که دانشگاه علامه به همت دانشجویان رشته علوم ارتباطات کار بزرگی را شروع کرد؛ کتابخانه صوتی .
قطعا این کار، دشوار بوده است برای همین عطنا سری به محل ضبط و اصطلاحا گویا کردن این کتاب ها زده تا چند و چون ماجرا را از زبان پایه گذاران این امر در دانشگاه علامه بشنود؛



از سنگهای پیش رو تا تاثیر گروه های تلگرام


مبین بهرام میرزایی، دانشجوی ارشد رشته ارتباطات می گوید:ایده کتابخانه صوتی از زمان فعالیت در انجمن روابط عمومی شکل گرفت و وجود مکان مخصوص در محل جدید دانشکده ارتباطات،  نقطه عطفی شد تا عزم خویش را جزم کنیم و این امر را به ثمر برسانیم.


به گفته مبین، دانشجوها به صورت خودجوش از طریق اعلامیه ای در تلگرام جمع شدند و مجوزهای لازم را از دکتر عبدالهی نژاد، معاون دانشکده ارتباطات و دکتر جولا، رییس کتابخانه اخذ کردند.


این دانشجوی فعال ادامه می دهد : در ترم گذشته با دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد و دانشجویان تئاتر همکاری صورت گرفت که بعد از گذشت مدتی در باب ورود به فضای دانشگاه علامه طباطبائی به مشکل برخورد می کردند. با تمام مشکلات موفق شدیم شش کتاب از ارتباطات را به فرمت گویا تبدیل کنیم.


جمع آوری کتاب‌های مورد نیاز از موسسه هایی چون عصای سفید، رودکی و دانشگاه تهران صورت می گرفت. در مجموع 65 کتاب صوتی حوزه ارتباطات در هاردی جمع آوری شده که در اختیار دانشجویان روشن دل و سایر دانشجویان قرار می گیرد که هیچ هزینه ای در قبال آن از دانشجویان دریافت نمی شود؛ دانشکده برای حل پراکندگی کتاب ها هاردی رو برای آرشیو در اختیار کتابخانه صوتی قرار داده است.









کتاب هایی که بهرام میرزایی از آنها یاد می کند به شرح زیر هستند؛ تکنیک های روابط عمومی دکتر رحمان سعیدی، ارتباطات رسانه ای در عمل دکتر بروجردی، خبر یونس شکرخواه، روزنامه نگاری الکترونیک دکتر کیا،مبانی ارتباطات انسانی دکتر محسنیان راد، نگارش رسانه ای دکتر بروجردی، تا امروز صوتی شده است.

وقتی با «ارتباطات انسانی» شروع کردیم


sedabardari (10)


از او می پرسم چرا با کتاب مبانی ارتباطات انسانی «دکتر محسنیان راد» شروع کردید؟ می گوید:این کتاب اولویت دانشجویان روشندل ترم جاری بود. قبل از این دانشجویان روشن دل از طریق دوستان خود به کتاب های صوتی دسترسی پیدا می کردند که خالی از مشکلات نبود و در دسترس همگان قرار نمی گرفت و گاهی به علت کمبود وقت این دانشجویان نمی توانستند به کتاب مد نظر خود حتی در شب امتحان، دسترسی پیدا کنند.



از مسئولیت پذیری تا تداخل کلاس های درس


sedabardari (5)


از لابلای حرفهایش به این سوال می رسم؛ در ابتدای امر با حجم وسیعی از استقبال دانشجویان مواجه می شوید اما رفته رفته با افزیش سختی کار تعداد داوطلبین کاسته می شود، دلیل این امر چیست؟ که  مبین بهرام میرازیی از خودجوش و بدون مزایا بودن فعالیت اعضا می گوید که  به مرور با کاهش مسئولیت پذیری آنها و دلسرد شدنشان مواجه می شویم به طوری که کار ضبط یک کتاب در نیمه راه رها می شود. به همین دلیل ممکن است یک کتاب باصدای چند نفر و نامنظم ضبط شود.تداخل روزها با کلاس های دانشکده روانشناسی که در این مکان جمع می شوند مانع از پیشرفت روند کار می شود.



سنگ های پیش روی روشندلان


sedabardari (4)


جابر بخشی، دانشجوی روشندل کارشناسی روابط عمومی، تدوین کتاب های صوتی را در این مجموعه برعهده دارد و درباره مشکلات کتابخانه صوتی می گوید: دانشگاه تهران با استخدام چند کارمند صرفا برای خواندن کتاب ها تا حدودی نیاز دانشجویان روشن دل را برطرف می کند اما در دانشگاه علامه طباطبائی همچین امکانی در اختیار دانشجویان روشندل قرار داده نشده وما از حداقل امکانات محرومیم و فقط یک منشی مختص ایام امتحانات که آن هم از کارمندان آموزش است در نظر گرفته می شود.


جابر گلایه های دیگری هم دارد: در طول ترم، برای جزوه برداری فقط از دانشجویان می توان کمک گرفت و گاهی این نیاز از طریق دستگاه ضبط صوت شخصی انجام می گیرد. کتاب های صوتی ارتباطات بسیار کمتر از سایر رشته ها است، کم کاری از طرف دانشگاه است دانشگاه تهران برای دانشجویان روشندل یا کتاب ها را تهیه می کند و یا آن ها را به صورت صوتی در اختیار دانشجویان قرار می دهد.









جابر پیشنهاد اختصاص کتابخانه ای مخصوص تمامی کتاب های گویا مختص دانشجویان روشندل تمامی رشته ها را می دهد که بتوان با به خدمت گرفتن کارمندانی این امر را اجرا کرد.

انجمن های علمی ارتباطات و روزنامه نگاری همکاری و تبلیغات نمی کنند. در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی گروهی در تلگرام تشکیل شده که ارتباط دوسویه حفظ شود و 40 نفر برای همکاری با کتابخانه صوتی اعلام امادگی کرده اند.در عین حال آنچه مسلم است نیاز مبرم به یک اپراتور است که وجود آن به عنوان کار دانشجویی در کتابخانه صوتی بسیار حیاتی است.


اساتید باید در کلاس ها در این باره با دانشجویان گفتگو کنند تا تمام دانشجویانی که از نعمت بینایی برخوردارند تبدیل کردن یک کتاب به کتاب گویا را وظیفه خود تلقی کنند که این امر نیاز به فرهنگ سازی و حمایت اساتید دارد.



این سنت پابرجا بماند، سامانی پور جانشین میرزایی


sedabardari (8)

سامانی پور که قرار است راه مبین بهرام میرزایی را ادامه دهد، معتقد است: برای ادامه کار کتابخانه صوتی باید اساتید و اعضای هیئت علمی در جریان قرار بگیرند و در کلاس ها تبلیغ شود؛


وی حمایت ها از جانب دانشکده ارتباطات ، دکتر عبدالهی نژاد، دکتر جولا و پیگیری و برپایی جلسات و هماهنگی با دانشجویان مشتاق علامه طباطبائی و دانشجویان سایر دانشگاه ها را مثمر می داند.


در پایان میرزایی، علاوه بر اظهار رضایت مبنی بر ادامه راه توسط آقای سامانی پور تقاضای هم افزایی مشارکت دانشجویان را دارد و می گوید دانشجو باید برای دانشجو کار کند.


وی همچنین افزود: در امور دانشجویی ممارست و پشتکار و مسئولیت پذیری کم است دانشجویان وقتی به نیمه راه می رسند کار را رها می کنند و این مساله نیاز به یک آسیب شناسی دارد چون به غیر از دانشجو کسی برای دانشجو کاری انجام نمی دهد.فعالیت های انجمن ها اطلاع رسانی نمی شود و سایر دانشجویان در جریان امور قرار نمی گیرند باعث می شود استقبال دانشجویان و همکاری آنها مقطعی باشد.


گزارش:


نیلوفر پیشگاهی ؛ عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار