۲۵ فروردين ۱۳۹۵ ۲۳:۱۲
کد خبر: ۳۴۳۰۳

baluchi (2)


مدیر تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است امکانات ورزشی این دانشگاه نسبت به تعداد دانشجویانش در حد "ایده آل" است.اما آیا واقعا چنین است؟ آیا یکی از بزرگترین دانشگاه های علوم انسانی در خاورمیانه از لحاظ امکانات ورزشی که همزمان دو بار سنگین فرهنگی و تفریحی را به دوش می کشند، جوابگوی نیاز دانشجویان و برگزاری مسابقات در سطوح مختلف دانشگاهی تا بین المللی است؟ و آیا در کدام بخش ها محدویت و مشکل بیشتری وجود دارد؟


توسعه فضاها و اماکن ورزشی به نسبت افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه از دهه 80 به بعد سیر صعودی داشته است که براین اساس موجودی فضای ورزش دانشگاه از 600 مترمربع در سال 1384 به 8000 متر مربع در سال 1392 رسیده است که با افتتاح استخر 2600 مترمربع نیز به این فضا اضافه شده است. مسلما افزایش سرانه فضای ورزشی مناسب برای فعالیت های ورزشی در دانشگاه، زمینه ساز ایجاد فرهنگ ورزشی و ارتقای سطح سلامت در بین دانشگاهیان است.


به گفته آمار کمی و کیفی (از قبیل برگزاری مسابقات منطقه ای و مدال آوری دانشجویان) سال 94 سال خوبی برای بخش تربیت بدنی دانشگاه بوده است.برای آگاهی از کم و کیف آن و همچنین پاسخ به سوالات زیادی که پیش روی دانشجویان است، نزد دکتر رامین بلوچی رفتیم که مدیریت جدید تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی را بر عهده دارد. وی با طمأنینه خاصی به سوالات ما پاسخ داد؛





  • امکانات مجموعه ورزشی دانشگاه از بدو تاسیس تا به امروز چه مسیری را طی کرده است و چه میزان به آن اضافه شده است ؟




اگر به روزهایی که دانشگاه در حد یک موسسه آموزش عالی بود بر گردیم؛ ما فقط یک سالن در دانشکده ادبیات و زبان های خارجه و یک سالن در دانشکده اقتصاد داشتیم؛ ولی در طول 7-6 سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته ایم .









یکی از مشکلاتی که داریم تجمیع نبودن دانشکده ها و خوابگاه های دانشجویی در پردیس مرکزی است و دانشجویان به آن شکل از امکانات ورزشی دانشگاه استفاده نمی کنند که  دلیل آن هم دوری خوابگاه ها از پردیس مرکزی و امکانات ورزشی است.



  • آیا این فضاها با توجه به 17000هزار دانشجو کافی است ؟




چون آمار دقیقی از تعداد دقیق دانشجویان و تعداد متراژ دقیقی از فضاهای ورزشی نداریم این امکان وجود ندارد که سرانه ورزشی را دقیق بسنجیم. حتی در وزارت آموزش و پرورش و وزارت جوانان  این سرانه وجود ندارد؛ در کل سرانه ورزشی ما نسبت به استانداردها پایین است.






  • مسابقاتی را که در اسفند ماه سال 94 برگزار شد چطور ارزیابی می کنید؟




در مسابقات منطقه ای خوشبختانه ما توانستیم برای اولین بار سهمیه هایی را به دست آوریم . ما امسال توانستیم در رشته کشتی آزاد و فرنگی حدود 6 سهمیه ، در تکواندو 1 سهمیه و در بدمینتون 2 سهمیه کسب کنیم .


در مسابقات شاهد و ایثارگر که در اسفند ماه به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، در رشته های تنیس روی میز، شنا، دومیدانی، فوتسال و والیبال در بخش دختران و پسران دانشجویان ما توانستند مقام هایی کسب کنند از جمله: در رشته تنیس روی میز خانم ها توانستند مقام اول و دوم انفردای را کسب کرده و همچنین سهمیه المپیاد را به دست آورند. همچنین مقام اول تنیس روی میز دو نفره توسط دانشجویان دختر کسب شد. در رشته تنیس روی میز آقایان هم مقام اول انفرادی ومقام دوم دو نفره توسط این دانشجویان به ارمغان آمد.


ان شاالله  در المپیاد ورزشی دانشجویان در سال 95 به میزبانی دانشگاه فردوسی در شهر مقدس مشهد برگزار می شود، دانشجویانی که از هم اکنون در حال تمرین هستند با آمادگی کامل در این مسابقات شرکت کنند.





  • برگزاری المپیاد فرهنگی – ورزشی دانشجویان شاهد وایثارگر منطقه یک دانشگاه های کشور در دانشگاه علامه را چطور دیدید ؟




در شرایطی که فقط دو هفته مانده به برگزاری این مسابقات به دانشگاه علامه اطلاع داده شد و ما فرصت بسیار اندکی داشتیم، بد نبود .





  • در المپیاد ورزشی که در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد میزان مشارکت خانمها چطور بود ؟ و آیا برنامه ای هست که مشارکت های ورزشی دانشجویی بین دانشجویان دختر زیاد شود ؟




با توجه به اینکه بخش عظیمی از ورودی های دانشگاه را دختران تشکیل می دهند وبه دلیل شرایط فیزیکی و فرهنگی که داریم متاسفانه خانم ها کمتر در این صحنه ها خودشان را نشان می دهند و از طرفی هم نقش اساسی و اصلی در زندگی تمام جوامع بر عهده بانوان است.









«ان شاالله  در المپیاد ورزشی دانشجویان در سال 95 به میزبانی دانشگاه فردوسی در شهر مقدس مشهد برگزار می شود، دانشجویانی که از هم اکنون در حال تمرین هستند با آمادگی کامل در این مسابقات شرکت کنند».



  • مشکل عمده ای که در دانشکده تربیت بدنی با آن مواجه هستید، چیست ؟




یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که ما متاسفانه دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی نداریم و فقط دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داریم. یکی از عوامل موفقیت دانشگاه های دیگر مثلا دانشگاه تهران، شهید بهشتی، خوارزمی و حتی الزهرا این است که این دانشگاه ها در مقطع کارشناسی دانشجوی تربیت بدنی دارند به همین دلیل می توانند رتبه های بالایی کسب کنند؛ آنها به دلیل داشتن دانشجویان مقطع کارشناسی وخصوصا بچه های ملی پوشی که با داشتن سهمیه بدون کنکور وارد این دانشکده ها می شوند نسبت به ما برتری عددی دارند.





  • آیا با مرکز مشاوره و بهداشت هم همکاری دارید؟




مرکز مشاوره از بعد روانی دانشجویان را بررسی می کند و مرکز بهداشت هم از بعد جسمانی مانند سیستم های بدنی گردش خون، تنفس، فاکتورهای قلب مانند فشار خون، بیماری های عفونی و غیره،  ولی در مرکز تندرستی که در اینجا قرار دارد ما بحث بررسی ساختار قامتی دانشجویان را داریم که بیشتر ناهنجاری ها بررسی می شود، مانند شانه ی افتاده، پای پرانتزی، گودی کمر وغیره . در کنار اینها از ابعاد فیزیولوژی، آمادگی جسمانی ، تعداد ضربان قلب و غیره ، پس از بررسی آن هنجار هایی که دانشجویان دارند به آنها گزارش می دهیم و سپس ارجاع داده می شود به بخش اصلاحیه تا برای آنها برنامه های حرکات و تمرینات ورزشی  یا هیدروتراپی انجام شود .





  • کل مساحت مجموعه ورزشی دانشگاه چقدر است ؟




متراژ فضای ورزشی سر پوشیده ده هزار و 731 مترمربع و فضای روباز آن هزار و 464 مترمربع است.
ولی یکی از مشکلاتی که داریم تجمیع نبودن دانشکده ها وخوابگاه های دانشجویی در پردیس مرکزی است و دانشجویان به آن شکل از امکانات ورزشی دانشگاه استفاده نمی کنند که  دلیل آن هم دوری خوابگاه ها از پردیس مرکزی و امکانات ورزشی است.









یکی از دانشگاه هایی هستیم که سالن تیراندازی و یک سایت تیر اندازی مدرن دارد که گاهی حتی با سازمان ها و ادرات  بیرونی همکاری می کنیم و این سازمان ها از امکانات مجموعه ورزشی ما استفاده می کنند.



  • در مجموع، مجموعه ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی از نظر امکانات و مساحت در چه سطحی است ؟




مجموعه ورزشی که ما در پردیس مرکزی داریم یک سالن وسیع وچند منظوره است که در سال های گذشته مسابقات فوتسال آسیایی به میزبانی این دانشگاه برگزار کرده که در آن دوره تیم ملی دانشجویان ایران مقام اول را کسب کردند.
در کنار این سالن مرکزی ما چند سالن اقماری داریم از جمله سالن کشتی، رزمی و ژیمناستیک و سالن بدنسازی.یکی از دانشگاه هایی هستیم که سالن تیراندازی و یک سایت تیر اندازی مدرن دارد که گاهی حتی با سازمان ها و ادرات  بیرونی همکاری می کنیم و این سازمان ها از امکانات مجموعه ورزشی ما استفاده می کنند.
در پردیس مرکزی ما یک استخر ، سونا و جکوزی مدرن داریم ؛ سیستم آب استخر سیستم اوزن است که به تازگی راه اندازی شده و یکی از مدرن ترین استخر های سطح کشور است.


خدمات دهی استخر دانشگاه تنها به دانشجویان و پرسنل آن انجام می شود. خارج از دانشگاه ما خدمات دهی نداریم چون دانشگاه به فکر درآمد زایی از این راه نیست. استخر و امکانات ورزشی از نظافت و تندرستی خوبی برخوردار است.
در دانشکده ادبیات و زبان های خارجه نیز سالن چند منظوره داریم که درآنجا امکان بازی رشته های توپی وجود دارد .
در دانشکده اقتصاد هم یک سالن ورزشی داریم که به نسبت کوچکتر و محدودتر است که در آنجا، هم کلاسهای درسی و هم رشته های خاص برگزار می شود.
در مجموعه خوابگاهی سلامت که متشکل از 8-7 خوابگاه است یک سالن ورزشی مدرن داریم که در اوقات فراغت به دانشجویان خدمات می دهد. اخیرا هم در دانشکده تربیت بدنی یک سوله ورزشی در حال راه اندازی است که برنامه ما این است که یک زمین چمن فوتبال را هم افتتاح کنیم.



مصاحبه:


مهدی جهانشاهلو راد، فاطمه قلندری؛ عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار