۰۱ شهريور ۱۳۹۵ ۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۴۷۶
ahmad tasviri (2)

احمد تصویری، فارغالتحصیل کارشناسی روانشناسی بالینی از دانشگاه علامه است. او یکی از دانشجویان فعال در حوزه نشریات دانشجویی و فعالیت‌های علمی از این دست است. تصویری که هم اکنون در انتشارات روشنا مشغول به کار است در حوزه مواجهه کودکان با اینترنت، دو کتاب را ترجمه کرده و به چاپ رسانده است.


به گزارش عطنا، احمد تصویری، فعال دانشجویی سابق دانشگاه علامه، از اولین روزهای حضور خود در دانشگاه و انگیزه فعالیت فرهنگی-دانشجویی می‌گوید: «از همان ابتدای سال 1390 که وارد دانشگاه شدم، به دلیل علاقه‌ای که به حوزه‌های هنری از جمله عکاسی و نگارش داشتم، فضای کلاس‌ها را به اندازه کافی اقناع‌کننده نیافتم و در کنار کلاس‌های درسی به نشریات دانشجویی روی آوردم».


تصویری در بین دوستانش، علاقه‌مندان و هم‌فکرانی را می‌یابد و چراغ نشریه دانشجویی «طنین» را با همراهی آنان روشن می‌کند: «اولین فعالیت دانشجویی‌ام با نشریه طنین آغاز شد که توانستیم با نوآوری‌هایی که در صفحه‌آرایی و تازگی در محتوا به وجود آوریم آن را تبدیل به یک برند کنیم».


اما مهم‌ترین کار او و دوستان خوش ذوقش، تأسیس اولین نشریه دانشجویی بین‌دانشگاهی بود. نشریه «جیم»، که در بین دانشگاه‌های سطح یک تهران از جمله شهید بهشتی، علامه طباطبائی، تهران، صنعتی‌شریف و خواجه نصیر منتشر می‌شد و در نوع خود یک نوآوری و یک اتفاق مهم دانشجویی به حساب می‌آمد.


تصویری در باره این نشریه می‌گوید: «هر نسخه جیم بالغ بر صد صفحه و با استانداردهای یک مجله واقعیِ روی دکه منتشر می‌شد. قیمت هر نسخه 2000 تومان بود که گویا برای دانشجویان، گران به نظر می‌رسید. لذا در یک عمل ابتکاری، ویژه‌نامه‌هایی 8 صفحه‌ای از آن را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار دادیم که با استقبال خوبی مواجه شد».


اما بعد از جیم و گرفتن چند مقام برتر در مطبوعات دانشجویی، از جمله عکس برتر و گزارش برتر با رتبه‌های اول، انگار هنوز هم از کار خود رضایت نداشت. به همین دلیل «اولین» دیگری به کارنامه‌ خود و دوستان پرتلاشش اضافه کرد؛ اولین مجله موسیقی. «خط سفید»، که با الهام از طنین و تقریباً با همان تیم، روی دکه دانشکده‌های دانشگاه علامه آمد و به عقیده تصویری، این نشریه که هنوز هم در حال انتشار است، بازخورد خوبی داشته و دارد. او درباره این نشریه می‌گوید: «من در خط سفید مشارکت داشتم، البته این نشریه از ایده‌پردازی، تا هدایت و چاپ، همگی مرهون زحمات مهبد فدايى بود».
»


او از خاطرات دوران فعالیت دانشجویی، مصاحبه «جیم» با حسین معزی‌نیا، مدیر مسئول سابق سینما 24همشهری و همچنین مصاحبه با یحیی سیدمحمدی، مترجم نامدار کتاب‌های روانشناسی بالینی یاد‌ می‌کند و رفتن به غار تنهایی این اشخاص را یک اکتشاف جذاب می‌داند. «سرک کشیدن به دنیای این بزرگان و رسیدن به پاسخ این سوال، که پشت آن کتاب‌ها چه می‌گذرد، همیشه لذت‌بخش است».


تصویری از آن عکس که مقام اول را در جشنواره کسب کرده بود، با تلخی می‌گوید: «آن عکس در بازدید از بیمارستان روان‌پزشکی رازی گرفته شد. رقت‌انگیز بود. ما عکاس‌ها در گرفتن، تدوین و انتقال این عکس‌ها با دشواری روحی زیادی همراه هستیم. گاهی به این فکر می‌کنم، کاش چنین سوژه‌هایی نمی‌بود که تبدیل به عکس هنری شود».


فارغ‌التحصیل دانشگاه علامه طباطبائی حالا در دفتر عطنا است، دو عنوان کتاب روانشناسی در حوزه کودک در دست دارد؛ «تصمیم بزرگ دیجی اردک» و «پرنده کوچولو و ماجراهای امنیت اینترنت». این دو کتاب را انتشارات روشنا به چاپ رسانده است. همان جایی که تصویری اکنون بعد از فارغ‌التحصیلی به دعوت استاد خود دکتر فیاض‌بخش به مرکز روان‌شناسی آن رفته و مسئولیت اجرایی انتشارات آن را بر عهده گرفته است.


ahmad tasviri (7)




والدین آگاه، کودکان ایمن؛ نیازی که امروز احساس می‌شود


احمد تصویری درباره انگیزه خود از ترجمه دو کتاب در زمینه اینترنت و کودکان که به صورت مجموعه داستان تالیف شده است، می‌گوید: «در مراجعات به مراکز مشاوره و روانشناختی، یکی از مسائلی که با آن روبرو هستیم مواجه کودکان در سنین پایین با اینترنت و فضای مجازی است؛ نسلی که هنوز الفبا را خوب نمی‌شناسد عضو اینستاگرام است».


این مترجم جوان درباره مجموعه «والدین آگاه، کودکان ایمن» که در قالب داستان به مخاطرات فضای مجازی برای کودکان می‌پردازد، معتقد است: «در این کتاب‌ها از یک مجموعه داستان استفاده شده و همان‌طور که می‌دانید در آموزش به کودکان، غیرمستقیم بودن ادبیات داستانی نسبت به سایر روش‌ها، تاثیر دراز مدتی دارد».


فارغ التحصیل روانشناسی بالینی دانشگاه علامه، با اشاره به تهیه‌کنندگان نسخه اصلی این کتاب، این نکته را حائز اهمیت می‌داند و اظهار می‌دارد: «"تصمیم بزرگ دیجی اردک" را کمپانی مایکروسافت و "پرنده کوچولو و ماجراهای امنیت در اینترنت" را کمپانی ای.وی.جی بر عهده دارد که نشان از حمایت شرکت‌های مهم و سردمدار اینترنت از این مسئله دارد و حاکی از آن است، مسئله اینترنت و کودکان و آموزش زودهنگام به آنها، برای این شرکت‌ها، جدا از حرفه اقتصادی، در راستای تعهد اجتماعی بسیار حائز اهمیت است».


Ahmad-Tasviri---ketab


کتاب «تصمیم بزرگ دیجی اردک»، داستانی درباره اخلاق در فضای مجازی است که توسط لینزی باک، با تصویرگری سیارا فلاد و با حمایت شرکت مایکروسافت تهیه شده است. این کتاب را احمد تصویری ترجمه کرده که در انتشارات روشنا به چاپ رسیده است. آنچه کتاب تلاش دارد به والدین بیان کند، این است که در فضای مجازی از کودکان محافظت کنند؛ «این روزها کودکان عاشق استفاده از تکنولوژی هستند. آنها از سنین کم یاد می‌گیرند که در وب‌سایت‌های مختلف به صورت آنلاین بازی کنند. با کنسول‌های بازی، کار کنند و از وسایل الکترونیکی مثل تبلت‌ و موبایل هوشمند استفاده کنند. کودکان در این محیط‌ها نیاز به حمایت دارند تا از ابتدا، استفاده درست از اینترنت را یاد بگیرند و بیشترین بهره را از آن ببرند».


کیم سانچز، مدیر واحد امنیت فضای مجازی کمپانی مایکروسافت درباره این کتاب نوشته است: «امروزه یکی از کلیدهای رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان این است که یاد بگیرند در فضای مجازی، دوست خوبی باشند. کودکان باید بیاموزند که از فرصت‌های سودمند فراوانی که اینترنت و تکنولوژی در اختیارشان می‌گذارد، به‌ گونه‌ای ایمن، استفاده کنند». از دیدگاه او والدین برای رسیدن به این منظور نقش بسیار مهمی دارند.


«تصمیم بزرگ دیجی اردک» بستری را فراهم می‌کند تا والدین بتوانند با کودکان خود درباره این موضوع صحبت کنند که رفتارهای‌شان در فضای مجازی حتی اگر غیرعمد یا از سر شوخی و شیطنت باشد، چه تاثیری بر دیگران می‌گذارد.


سانچز در ادامه می‌آورد: «این داستان که با ظرافت به ماجرای یک جوجه اردک و ارتباط با دوستانش می‌پردازد، تاثیر عمیقی بر کودکان می‌گذارد. آنها بعد از خواندن این کتاب، با حساسیت و ملاحظه بیشتری در فضای مجازی رفتار خواهند کرد».


ahmad tasviri (5)


کتاب دیگر، «پرنده‌کوچولو و ماجراهای امنیت در اینترنت»، اولین راهنمای داستانی امنیت در اینترنت برای کودکان خردسال است که توسط مارگارت گارنزوردی و با تصویرگری تریسی اسپنسر تدوین شده است. دکتر محمد فیاض‌بخش، روان‌شناس تربیتی و مدیر انتشارات روشنا، در مقدمه این کتاب با اشاره به اینکه امروزه آموزش استفاده از اینترنت توسط والدین به کودکان نه تنها کار لوکس تربیتی نیست بلکه یک امر ضروری است، نوشته است: «شرایط دشواری که امروزه از جهت میزان و نیز نحوه ارتباط میان والدین و فرزندان وجود دارد، ضرورت آموزش‌ها را دو چندان نمایان می‌کند. والدین ابتدا نیازمند هستند تا بحران ارتباط با فرزندانشان را حل و رفع کنند و سپس در جریان داد و ستدی عاطفی و گرم و در عین حال غنی شده از آموزش و یادگیری، آموخته‌های خود را به اجرا بگذارند».


این کتاب‌ها هم اکنون در اغلب کتاب‌فروشی‌ها موجود است و توسط برخی نشریات کودکان، در بسیاری از مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی معرفی شده است. البته آنچه مسلم است، نیاز به معرفی و دسترسی به این کتاب‌ها برای آموزش به کودکان بیشتر از این‌ها احساس می‌شود.


احمد تصویری در خاتمه می‌گوید: «این پایان کار انتشارات روشنا نیست و این انتشارات در حال حاضر چهار تا پنج عنوان دیگر در این حوزه آماده چاپ دارد. همچنین مجموعه‌ای کتاب هم برای ترجمه انتخاب شده است».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار