۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ۱۱:۰۲
کد خبر: ۳۳۹۴۵
shahmiri (5)

shahmiri (4)


مراسم معنوی اعتکاف هر ساله به مناسبت ایام البیض مصادف با روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم رجب در سراسر کشور برگزار می‌شود. دانشگاه علامه نیز در حالی برای دومین سال به صورت مستقل این مراسم را برگزار می‌کند که صمیمیت و شور دانشجویی باعث اجرای هرچه بهتر این آئین می شود و تاثیرات معنوی آن را افزایش می‌دهد. دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مسئولیت اجرای این برنامه را برای دانشجویان عهده دار است. رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی ضمن مصاحبه با دفتر عطنا، با تاکید بر تاثیرات مثبت حضور دانشجویان در اجرای برنامه‌های فرهنگی و مراسم معنوی اعتکاف، معتقد است این مراسم دانشجویان را برای پذیرش نقش‌های اجتماعی آماده می‌کند. دکتر شهمیری فضای آرام و به دور از تشویش را لازمه اجرای کار فرهنگی می داند و شرایط دانشگاه علامه را برای اجرای برنامه‌های فرهنگی مساعد می خواند. آن چه در پی می‌آید حاصل مصاحبه خبرنگار عطنا با حجت الاسلام دکتر مرتضی شهمیری، رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی است.




  • آقای دکتر بفرمائید کدام مسجد برای برگزاری مراسم اعتکاف دانشگاه علامه طباطبائی انتخاب شده است و چه تعداد دانشجو می‌توانند برای این برنامه ثبت نام کنند؟


با توجه به این که هنوز مسجد دانشگاه به صورت کامل آماده بهره‌برداری نیست و از طرفی تاثیری که مراسم معنوی اعتکاف بر دانشجویان و سازندگی نسل جوان دارد، تقاضایی هر ساله از ما می‌شد که چون مسجد نداشتیم شرمنده دانشجویان می‌شدیم. سال گذشته صحبت شد که از مساجد بیرون دانشگاه استفاده کرده و مراسم اعتکاف را برگزار کنیم.


در سال گذشته مشکلاتی مانند دور بودن از دانشگاه و کوچک بودن مساجد انتخابی وجود داشت ولی مراسم اعتکاف به خوبی اجرا شد. امسال به همت اعضای هئیت اصحاب عاشورایی و پیگیری‌های انجام شده، مسجد الرضا در بلوار المپیک هماهنگ و امکان حضور 100دانشجوی پسر و 200 دانشجوی دختر در یک مسجد فراهم شده است.




  • چه برنامه‌هایی برای مراسم اعتکاف پیش بینی شده است؟


برنامه‌های متنوعی برای دانشجویان تدارک دیدیم که مسلما دانشجویان حاضر در این مراسم معنوی باید زمانی را برای عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال سپری کنند و در کنار این عبادت فردی، تلاوت دسته جمعی قرآن، حلقه‌های معرفت، حضور مداحان سرشناس و برگزاری دعای کمیل، حضور مبلغین از قم و برگزاری دعای ام‌داوود از جمله برنامه‌های جمعی است که برای دانشجویان پیش‌بینی کردیم.




  • برگزاری مراسم اعتکاف توسط دانشگاه‌ها چه تاثیراتی بر فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و دانشجویان دارد؟


مراسم اعتکاف از جمله برنامه‌های مورد سفارش دین مبین اسلام است و انسان در طول سال درگیر مسائل روزمره و مشکلات می‌باشد و به توصیه اسلام سه روز مناسب است که انسان‌ها در مساجد جامع معتکف شوند و سعی کنند که تمام فکر و وجودشان در برگزاری عبادت و ارتباط با خدا باشد.


سال به سال به رونق این مراسم افزوده می‌شود و دانشجویانی که در این مراسم شرکت می‌کنند بعضا دل‌نوشته‌هایی دارند که بازخوردشان بیانگر این است که مراسم اعتکاف بر روح و روان این جوانان بسیار تاثیرگذار بوده است.


در تمام برنامه‌ها از جمله جشن‌ها، وفات‌ها، مناسبت‌های ملی و سایر برنامه‌ها به دنبال این هستیم که دانشجویان خودشان درگیر برگزاری مراسم باشند. مراسم اعتکاف به گونه‌ای است که تشکل‌های دانشجویی، سیاسی، مذهبی، انجمن‌های علمی و کانون‌ها باید متولی این برنامه‌ها باشند تا در کنار ثواب زیاد برگزاری این برنامه، سازندگی هم برای نسل جوان دانشجوی ما هم به وجود بیاید.


دانشجویانی که برای اجرای این برنامه‌ها تلاش می‌کنند، احساس می‌کنند که مدیریت، برنامه‌ریزی و اجرای امر مهمی ‌در دانشگاه به آن‌ها سپرده شده است و کمک می‌کند تا این دانشجویان برای پذیرش نقش‌های مهم‌تر در جامعه آماده شوند. توصیه من همیشه به همکارانم این است که شاید دفتر نهاد رهبری یا معاونت فرهنگی برنامه‌ها را به خوبی برگزار کند اما انجام برنامه ها توسط دانشجویان حتی با سطح کیفی پایین‌تر بسیار تاثیرگذار و پیامد و آثاری که دارد خیلی بیشتر از اجرای برنامه‌ها توسط مسئولین است که می‌خواهند بر حسب تکلیف برنامه‌ای را اجرا کنند.


چند سالی است که مراسم‌های مختلف مانند دهه محرم، دهه فاطمیه و اعتکاف را با کمک هیئت دانشجویی اصحاب عاشورایی و با همکاری سایر دانشجویان انجام می‌دهیم و احساس می‌کنم کارهای خوبی صورت گرفته است.


shahmiri (6)




  • در سه سال اخیر اجرای برنامه‌های فرهنگی دانشگاه علامه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی نیاز به یک فضای آرام داریم و در موقعیتی که وضعیت معتدل برقرار است و افراد  در تنش و کشمکش و خشونت به سر نمی‌برند، برنامه‌ها‌ی فرهنگی در رسیدن به هدف موفق‌تر عمل می‌کنند و طبیعتا در چند سال اخیر با توجه به شرایط مثبتی که در دانشگاه ما حاکم شده و همه شاهد آن هستیم، احساس می‌کنم توفیقات بیشتری در اجرای برنامه‌ها به دست آمده است.


عقیده دارم که به هیچ وجه ما در دفتر نهاد به دنبال تصدی‌گری فرهنگی نیستیم. مجموعه‌ای از ماموریت‌ها بر عهده‌مان است که برخی از آن‌ها مانند اقامه نماز جماعت ذاتی نهاد و روحانیت است که خودمان باید انجام دهیم اما خیلی از حوزه‌ها و فعالیت‌هایی که دغدغه ماست و می‌خواهیم فعالیت کنیم، با برخی واحدها مشترک است. اهل رقابت نیستم و این که چنین احساسی کنیم که تشکل‌های دانشجویی، کانون‌ها یا انجمن‌ها و در کل معاونت فرهنگی ظرفیت را بر ما تنگ کردند، وجود ندارد و با رصد برنامه‌های فرهنگی به بهتر برگزاری برنامه‌ها کمک می‌کنیم. صرفا سعی در کمک و انتقال تجربه داریم نه این‌که حتما مستقیم ورود پیدا کنیم.




  • رویکرد دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه در سال جدید در برگزاری برنامه‌های فرهنگی چیست؟


برای سال 95، کارشناسان نهاد مشغول برنامه‌ریزی هستند که با سنجش درست فضای خالی و کارهایی که باید انجام می‌شد، اما مغفول مانده است و مجموعه‌های دیگری که کار نکردند را شناسایی کنند و با ورود به این مسائل جنبه‌های فرهنگی‌ای که به آن پرداخته نشده در دانشگاه در حد توان جبران و اجرا شود.


فعالان تشکل‌ها و هم چنین سایر دانشجویانی که قصد اجرای برنامه‌هایی مانند کرسی‌های آزاد‌اندیشی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، مورد حمایت نهاد قرار می‌گیرد.


یکی از فضاهای خوبی که دانشجویان کسب تجربه می‌کنند و برای آینده جوانان بسیار سازنده است، نشریات دانشجویی است. وجود حدود60 نشریه دانشجویی جای بسی خوشحالی و امیدواری دارد و ما هم تا جایی که توان داریم از این نشریات حمایت می‌کنیم و شرایط در این زمینه هم نسبت به قبل بهتر شده است.


در زمینه مسائل سیاسی دانشگاه علامه هم شاهد بودیم که تشکل‌های سیاسی مجوز برنامه‌های خود را گرفتند و در فضای آرام این برنامه‌ها را اجرا کردند و خدا را شکر در این زمینه‌ها هم مشکلی پیش نیامده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار