۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ۱۲:۲۵
کد خبر: ۳۳۴۰
poor Hasan

قاسم پورحسن عضو هیئت علمی دانشگاه گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی درباره برخی از اندیشه‌های امام راحل در گفت‌وگویی، گفت: یکی از تفکرات امام راحل جریان فقه سیاسی بود با توجه به اینکه ایشان نظریه ولایت فقیه را نیز مطرح کردند و دیگر گرایش فکری ایشان تفکر فلسفی دنیای اسلام بود که پس از امام راحل و در دوره ایشان نیز متفکران دیگری دراین مسیر قرار داشتند.


وی با اشاره به تأثیر امام راحل از اندیشه ملاصدرا و ابن عربی گفت: البته اینگونه هم نبود که ایشان تنها متأثر ازاین دو باشند بلکه ایشان فقیه نیز بودند منتها توانستند حکمت متعالیه را نیز به اوج برسانند.


پورحسن با تأکید بر اهمیت فلسفه و عرفان اسلامی گفت: امام راحل نیز  این را می‌دانستند که سعادت واقعی جامعه تا انسان‌ها به همین فلسفه اسلامی و عرفان بستگی دارد. همه اینها البته بستگی به عقلانیت موجود در فلسفه اسلامی دارد، بسیاری از مؤلفه‌های اخلاقی که امام راحل بدان تأکید داشتند در همین قالب گنجانده شده است.


استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره نحوه تفکر امام خمینی (ره) توضیح داد: اندیشه ایشان با عقلانیت گره خورده بود ایشان پس از توجه به دین به حکومت توجه نشان دادند. در حوزه ایشان هم همانطور که گفتم امام متأثر از تفکر ابن عربی و سپس سید حیدر آملی بود و حتی اصطلاحات خاص ابن عربی را هم گفته بود، بنده پیشتر هم بدین نکته اشاره کردم.


وی در پایان یادآور شد: نکته دیگر در تفکر ایشان تأکید بر اخلاق بود ایشان در مناسبات حکومتی و اجتماعی و تفکری همه به اخلاق توجه داشتند و امروز اخلاق گمشده ماست که باید بیشتر بدان توجه کنیم امروز با بازگشت به اندیشه امام راحل می‌توانیم اخلاق را در جامعه احیاء کرده و شأن آن را بازسازی کنیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار