۱۷ بهمن ۱۳۹۳ ۰۷:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۹

سرویس هنری باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) ، سیده فاطمه یاسینی: بعضی آدم ها با ترس هایشان زندگی می کنند، ترس از دانستن، ترس از حرکت، ترس از عشق و ... . فیلم عصر یخبندان ساخته مصطفی کیایی فیلمی اجتماعی است که به بیان همین ترس ها می پردازد، واقعیت های تلخ جامعه ی امروز ما که در این فیلم بسیار عالی نشان داده شد. موضوع فیلم و بازی ها و حتی فیلمنامه بسیار جدی و تلخ است اما در بعضی پلان ها خنده دار می شود، خنده ای که در پی آن احساس شرمندگی است و این بدین معناست که کیایی خوب توانسته مفهوم را در ذهن تماشاگر القا نماید.


asre
همیشه قرار نیست واقعیت ها را طوری نشان دهیم که حالمان خراب شود. گاهی می توان با انتخاب دیالوگ هایی محکم هم مقصودمان را بگوییم و هم علت بعضی مسائل را. به طور مثال در سکانس هایی از فیلم، بازیگران با دیالوگ هایی خوب به توجیه بعضی هنجار شکنی های امروز جامعه ایران می پردازند که خود نقطه ی عطفی در این فیلم است.
داستان فیلم روایت چندین فرد است که داستان زندگی شان به واسطه خیانت، اعتیاد، قتل، عشق و ...به هم متصل است. موضوعاتی تکراری که کلیشه ی مابقی فیلم ها را ندارد و روند آن خسته کننده نیست.
واقعیت های درون فیلم تلخ است ولی با این اثر سینمایی هم می توان خندید، هم گریه کرد و هم درد را حس کرد و از معضلات درگیر اجتماع خسته نشد.
یکی از نقاط قوت عصر یخبندان کیایی شروع و پایان پلان هاست که به خوبی می داند گره داستان را کجا قرار دهد و در کجای فیلم گره گشایی کند. فیلم از اواسط قصه شروع می شود و در پایان هم انگار فیلم ادامه دارد و ذهن مدام درگیر این است که فیلم کی تمام می شود و هربار در نقطه ای که انگار پایان ماجراست، پایانی دیگر در راه است و به عبارتی از روایت خطی برای روند فیلم بهره نبرده است.



asre 2


از عوامل موفقیت فیلم می توان به بازی خوب بازیگرانی چون مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، بهرام رادان و ... اشاره کرد. مهتاب کرامتی در این فیلم بسیار خوب توانسته با ایجاد تیک های عصبی رفتارهای یک زن معتاد به شیشه را بازی کند و بازی فرهاد اصلانی هم آنقدر خوب هست که حس مردی که زنش به او خیانت کرده را القا کند. بهرام رادان نقش پسر یک آقازاده را ایفا می کند و به نوعی می توان وی را تنه ی شخصیت های داستان دانست زیرا که تمام افراد ماجرا به نوعی با این نقش ارتباط دارند.
در پایان مصطفی کیایی می داند که تماشاگر آگاه است، فیلم را با دقت می بیند، با ظرافت در ذهنش مرور می کند و نتیجه می گیرد، لذا فیلمی ساخته است که عطش مخاطب را سیراب کند و این سیرابی را می توان از انتهای فیلم فهمید که مخاطب از سر وجد فیلم را تحسین می کند!


هم اکنون فیلم عصر یخبندان در رتبه اول با میانگین امتیاز 12/3 آرای مردمی در جشنواره سی و سوم فیلم فجر است.


asre 3

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار