۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۳:۵۸
کد خبر: ۳۶۷۰۱
neshaste esteres (13)

neshaste esteres (9)


به گزارش عطنا، فرامرز سهرابی در نشست با خبرنگاران که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگزار شد، افزود: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، انسان را باید موجودی چهار بعدی دانست شامل بعد زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی، که اگر افراد بتوانند در این چهار حوزه سلامت خود را حفظ کنند با انسان‌هایی سالم و در نتیجه جامعه‌ای سالم روبرو هستیم.


وی با بیان اینکه استرس رویدادی است که می‌تواند به ابعاد وجودی انسان آسیب بزند، تصریح کرد: استرس به صورت محدود لازمه زندگی انسان است و "یوسترس" یا "استرس خوشایند" باعث می‌شود که افراد جنب و جوش داشته باشند اما زمانی که یکی از عملکردهای انسان را تحث تاثیر قرار بدهد و آن را به نوعی کاهش بدهد، خطر آفرین و منفی می‌شود.


وی یادآور شد: گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی طی سال‌های گذشته در این حوزه دو کنفرانس برگزار کرد و قرار بود این همایش به صورت دوسالانه انجام شود اما به دلایلی قریب به ده سال در این امر وقفه افتاد. این بار سومین دوره این همایش که بیست و یکم و بیست ودوم اردیبهشت ماه سال جاری برگزار خواهد شد، با توجه به تجربیات حاصل از دو دوره قبل و با همکاری متخصصان داخلی و خاجی، در حد بین‌المللی خواهد بود.


سهرابی اذعان داشت: این همایش حوزه‌های مختلف شامل مقالات، نشست‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی و غرفه‌هایی که در این رابطه قرار داده‌ایم را شامل خواهد شد.


دبیر اجرایی این همایش هدف اساسی از برگزاری این همایش را شناسایی ماهیت استرس در جامعه عنوان کرد و گفت: هدف دیگر از برگزاری این همایش، سبب شناسی و شناسایی علائم استرس و همچنین ایمن سازی افراد جامعه در مقابل حوادث استرس‌زا و تلاش برای یافتن راهکارهایی برای مدیریت بهینه استرس است.


وی اضافه کرد: همچنین با توجه به این که دانشگاه علامه طباطبائی بزرگ‌ترین دانشگاه ایران و خاورمیانه در حوزه علوم انسانی است، قصد داریم مرکز ملی تخصصی مدیریت استرس را با توجه به دستاوردهای این سمینار تاسیس کنیم.


سهرابی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم که سمینار را به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که نتایج عملی داشته باشد تا بتوانیم خروجی‌های همایش را به داده‌هایی تبدیل کنیم تا در اختیار سازمان‌های ملی و برنامه‌ریزی قرار دهیم.


سهرابی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.





  • چه تعداد مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال و چه تعدادی از آن‌ها ارائه خواهند شد؟


حدود 400 مقاله علمی از داخل و خارج کشور به دبیرخانه همایش رسیده است. در اولین جلسه‌ای که برای بررسی چکیده مقالات صورت گرفت، 120 مقاله انتخاب شدند و پس از بررسی اصل این مقالات 64 مقاله  انتخاب شد. از این تعداد 40 مقاله برای ارائه به صورت پوستر و بیست و چهار مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهد شد. همچنین 5 سخنرانی کلیدی هم با حضور پیشکسوتان علمی  در حوزه استرس و شیوه‌های مدیریت آن انجام خواهد شد.





  • از چه کشورها و دانشگاه‌هایی در این همایش شرکت خواهند کرد؟


مهمانان این همایش از کشورهای امریکا، آلمان، انگلیس و سوئد خواهند بود ضمن اینکه تعداد مهمانان خارجی 5 نفر بود است. البته تعداد مهمانان خارجی بیشتر بودند اما به دلیل مشکلات اخذ ویزا نتوانستند در همایش حضور پیدا کنند. قابل ذکر است که از قاره آسیا غیر از ایران کشور دیگری شرکت نخواهد کرد.





  • دلیل وقفه در برگزاری همایش چه عاملی بود؟


با توجه به نقل و انتقالاتی که این سال‌ها در دانشگاه صورت گرفت و این امر که مسئولین دانشگاه روی مسائل آموزشی بیشتر از مسائل پژوهشی از این سنخ توجه داشتند، بدین منظور وقفه موجود بیشتر اداری بود تا علمی.





  • همایش در چند محور برگزار می‌شود؟


سومین دوره این همایش در هفت محور انجام می‌شود که عبارتند از:


1-استرس و بیماری‌های روانی


2-استرس و آسیب‌های روانی-اجتماعی


3-دین، معنویت و استرس


4-استرس و مسئله خانواده


5-استرس و دوره‌های تحول زندگی


6-استرس و مسائل زیست محیطی


7-استرس و نظام‌های تصمیم‌گیری سیاست‌های اجتماعی





  • برنامه نشست‌ها به چه صورت خواهد بود؟


سه نشست از جمله نشست استرس و بیماری‌های روانی که چهارشنبه ساعت 11 الی 13 بعدازظهر با حضور متخصصان این حوزه و اساتید دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان هیئت علمی همایش و چند تن از حامیان برگزار خواهد شد. همچنین نشست دین، معنویت و استرس که چهارشنبه ساعت 16:30 الی 18 با حضور مسئولینی که در این حوزه فعالیت می‌کنند برگزار می‌شود.





  • با توجه به اهمیت موضوع همایش و همه‌گیری آن در جامعه، آیا از شخصیت‌های کشوری هم برای شرکت در این همایش دعوت شده است؟


از مسئولین کشوری جناب آقای دکتر فرهادی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه همایش سخنرانی خواهند کرد، همچنین رئیس انجمن علمی بین‌المللی مدیریت استرس برای این همایش پیامی را ارسال خواهد کرد.





  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی به چه صورت خواهد بود؟


14 کارگاه آموزشی در این دوره برگزار خواهد شد که از این تعداد 4 کارگاه با حضور مهمانان خارجی همایش خواهد بود که استقبال خوبی از این کارگاه‌ها صورت گرفته است. به جز یکی از کارگاه‌ها که روز دوشنبه مقرر شده است، سایر کارگاه‌ها روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شوند تا دانشجویان و اساتید بتوانند در آن‌ها شرکت داشته باشند.





  • کدام سازمان‌ها بیشترین مشارکت را در این همایش داشتند؟


کمک‌های علمی از ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت شده است.





  • اختتامیه همایش به چه صورت خواهد بود؟


تصمیم بر این است که در اختتامیه این همایش، ضمن یک سخنرانی کلیدی و ارائه شفاهی، یک پوستر مقاله برتر انتخاب و از آن‌ها تقدیر به عمل آید. در پایان از ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر سلیمی و معاونت پژوهشی دانشگاه بابت تلاش‌ها و پیگیری ایشان تشکر می‌کنیم.





  • چهارمین دوره همایش در چه تاریخی خواهد بود؟


براساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده، قرار بر این شد تا همایش را به صورت چهار ساله برگزار کنیم، بنابراین همایش بعدی در سال 99 خواهد بود.


[gallery size="medium" ids="36676,36677,36678,36679,36680,36675,36674,36673,36671,36670,36669,36667,36668,36666"]

 


 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار