۲۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۳۴
کد خبر: ۳۰۵۳۲۱

عطنا - به گزارش روابط عمومی، نشست علمی «رژیم صهیونیستی؛ گذشته، حال، آینده» با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر سعدالله زارعی، رئیس موسسه اندیشه‌سازان نور و رئیس پژوهشکده جبهه مقاومت، دکتر مجید عباسی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر ابوالقاسم فاتحی، رئیس پژوهشکده تحول علوم انسانی و جمعی از معاونان، مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه، ۲۴ مهرماه ۱۴۰۲، به همت بسیج اساتید دانشگاه، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

دکتر معتمدی در این نشست گفت: در آیه 39 سوره حج آمده است «به کسانی که جنگ بر آنها تحمیل می‌گردد اجازه جهاد داده شده است زیرا آن‌ها مورد ستم واقع شده‌اند و بی‌تردید خداوند بر یاری آنها کاملا توانا است». قصه فلسطین یک قصه پردرد و کهنه است که سال‌های زیادی ادامه پیدا کرده و نشان از مناسبات ظالمانه موجود در جهان دارد. ماجرای فلسطین نشانه‌ای از تسلط زور و دسیسه‌ای است که در روابط بین ملت‌ها وجود دارد.

وی به ماجرایی که گفته می‌شود اسرائیلی‌ها آمدند و سرزمین فلسطینی‌ها را خریداری و حق مالکیت پیدا کردند، اشاره کرد و تاکید کرد: حتی اگر این حرف درست هم باشد که البته مورد مناقشه است، باز هم اگر بیگانه‌ای زمینی را مالک شود، حاکمیت آن کشور و سرزمین تغییر نمی‌کند. اینکه یک بیگانه مالکیتی پیدا کند، تغییر حاکمیت اتفاق نمی‌افتد اما چیزی که در مورد فلسطین اتفاق افتاد ناشی از همان روابط ناسالم بود.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی بیان کرد: منطقی که بر صهیونیست‌ها حاکم است، منطق نژادپرستی، زورگویی، خشونت، دنیاطلبی و پیوند با سرمایه‌داری است و این منطق در مقابل منطق عدالت‌خواهی، استقامت و شهادت‌طلبی مسلمانان قرار دارد. مطمئن باشید که آینده از آن منطق قوی مسلمانان است و اینکه خداوند به نصر خود وعده می‌دهد، مبتنی بر همین شواهدی است که وجود دارد.

اسرائیل کشور نیست بلکه یک طرح و پروژه غربی است

دکتر زارعی در ابتدای این نشست گفت: بر اساس اسناد بنیانگذاران اسرائیل و پروتکل‌های منتشر شده رژیم صهیونیستی، اسرائیل کشور نیست بلکه یک طرح و پروژه است که انگلیسی‌ها آن را ایجاد کردند تا مطمئن شوند آسیا تحت قدرت غرب باقی خواهد ماند. به همین دلیل کشورهای غربی مدام بیان می‌کنند که امنیت اسرائیل، امنیت ما است.

وی با بیان اینکه غرب برای حفظ قدرت خود در آسیا شروررترین و باقابلیت‌ترین پروژه را در آسیا تاسیس کرد، افزود‌: به همین جهت امام خمینی(ره) وقتی روز قدس را تعیین کردند، فرمودند این روز، روز همه کشورهای مسلمان است.

رئیس موسسه اندیشه‌سازان نور ادامه داد: با وجود همه تلاش‌های غرب،‌ ماجرای ایجاد یک طرح یهودی در منطقه چون با واقعیت و اصول منطقه‌ای بنا نشده و بر مبنای ظلم بنا شده است، نتوانسته آنچنان که باید، کاری انجام دهد. البته مشکلاتی همچون تجزیه و فروپاشی و اسلام هراسی و ... ایجاد کرده است ولی نتوانسته آنگونه که کشورهای غربی خواسته‌اند عمل کند؛ چون پروژه‌ای خارج از محاسبات غربی‌ها به عنوان انقلاب اسلامی در منطقه ایجاد شد که ندای آزادی را شعار خود قرار داد. هر چه غربی‌ها می‌گفتند انقلاب اسلامی خلاف آن را بیان می‌کرد و این کار باعث تضعیف رژیم صهیونیستی و به دنبال آن حضور غرب در منطقه شد.

منشا شکست همه طرح‌های تثبیت اسرائیل، انقلاب اسلامی است

وی تاکید کرد: از سال ۱۳۵۷، توسعه فیزیکی اسرائیل متوقف شد و حتی کمی هم عقب‌رفت داشته و همه تلاش‌ها برای توسعه آن با شکست مواجه شده است. هر طرح اساسی که اسرائیل داشت حتی همین طرح عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه، دچار نوسان شد که دلیل آن انقلاب اسلامی بود. انقلاب اسلامی فقط شعار نداد بلکه هدف‌گیری کرد و هیچوقت تغییر موضع نداد. انقلاب اسلامی گفت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و فلسطین سرزمینی است که باید آزاد شود.

رئیس پژوهشکده جبهه مقاومت با اشاره به اینکه از سال ۱۳۵۷ تاکنون ۲۸ طرح برای تثبیت اسرائیل توسط کشورهای مختلف مطرح شد ولی همه طرح‌ها با شکست مواجه شدند، افزود: منشا این شکست‌ها انقلاب اسلامی است. استراتژی جمهوری اسلامی در مورد مسئله فلسطین این است که اسرائیل یک غده سرطانی است و با وجود غده سرطانی نمی‌توان سلامت بود. در این استراتژی، آزادسازی فلسطین باید به دست عناصر فلسطینی در این جغرافیا انجام شود. 

وی اظهار کرد: کار آزادسازی فلسطین باید بوسیله مقاومت مسلحانه حل شود  چون طرح ایجاد اسرائیل یک ابر طرح است که بوسیله سلاح پشتیبانی می‌شود. فلسطین از طریق مدنی به حق خود نمی‌رسد، چون اسرائیل از همان ابتدا با اسلحه ایجاد شد پس باید با اسلحه از بین برود.

جهان اسلام باید به طور کامل و جامع از عناصر فلسطینی حمایت کند

دکتر زارعی بر حمایت کامل و جامع جهان اسلام از عناصر فلسطینی تاکید کرد و افزود:‌ کشورهای اسلامی باید به اندازه توان خود در حمایت و پشتیبانی از فلسطین اقدام کنند. البته هر اتفاقی که قرار است در فلسطین رقم بخورد باید توسط خود فلسطینی‌ها انجام شود و ما هم باید از تصمیم آن‌ها که ناظر به آزادی فلسطین و تضعیف اسرائیل است، حمایت متناسب کنیم.

وی با اشاره به انجام عملیات طوفان الاقصی، گفت: انجام این عملیات ثابت کرد که می‌توان بر ماشین نظامی اسرائیل غلبه کرد و آن را از کار انداخت. اسرائیل ۶ سرویس اطلاعاتی مهم دارد که هیچکدام نتوانستند عملیات طوفان الاقصی را پیش‌بینی کنند و این عملیات توانست اسرائیل را غافلگیر کند.

رئیس موسسه اندیشه‌سازان نور به ایجاد موج امید در فلسطینی‌ها بعد از انجام عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و ادامه داد: انجام این عملیات به فلسطینی‌ها ثابت کرد که می‌توان به اسرائیل آسیب زد و از طرفی به اسرائیل ثابت کرد که دیگر امنیت ندارد. 

وی ادامه داد: عملیات طوفان الاقصی اسرائیل را نگران کرده است که ممکن است عملیات بعدی یک عملیات نظامی و اجتماعی باشد. اسرائیل به این عملیات به چشم یک شکست عملیاتی نگاه نمی‌کند بلکه به چشم یک شکست مطلق به آن نگاه می‌کند.

اسرائیل در این صحنه موفق نخواهد شد

رئیس پژوهشکده جبهه مقاومت گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده، نتانیاهو با حمله به غزه برای شکست مقاومت و پاکسازی حماس، به دنبال تضعیف ذهنیت فلسطینی‌ها و تقویت ذهنیت اسرائیلی‌ها است ولی نمی‌تواند. در این صحنه اسرائیل موفق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه رایزنی‌ها برای اسکان ساکنان غزه در کشورهای دیگر تاکنون به نتیجه نرسیده است گفت: در حال حاضر اسرائیل بر سر دو راهی قرار گرفته است. راه اول اینکه باید جمعیت ۷میلیونی فلسطینی را با کشتن، زخمی‌کردن و ... از کار بیندازند که این کار شدنی نیست؛ ضمن اینکه هشدار داده شده است که اگر این کار متوقف نشود جبهه‌های دیگر هم فعال می‌شود. راه دوم هم تصرف بخش‌هایی از منطقه و محدود کردن حماس در غزه است.

در ادامه دکتر زارعی به سوال‌های استادان و دانشجویان حاضر در نشست پاسخ داد.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار