۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۸:۱۲
کد خبر: ۳۰۳۸۰۱

عطنا - در 25 مارس 2015 میادی برابر با 6 فروردین 1394 حمله هوائی ائتلافی از کشورهای حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی و باهمراهی و حمایت کشورهایی از جمله مراکش، مصر، اردن و سودان و حتی حمایت اتحادیه عرب به یمن شروع شد. همچنین محاصره زمینی، دریایی و هوائی یمن به دست آنان سبب وقوع بحران انسانی و کشته شدن حدود 13000 غیرنظامی دریمن شد. مردم یمن با مقاومتی که در این هفت سال از خود نشان دادند، با وجود تحریم و محاصره همه جانبه به توانایی هایی دست یافتند که حتی قادر به تولید پهپاد و مقابله با متجاوزان شده اند. آنان سبب اتفاقاتی شدند که در حد وسع به آنان پرداخته خواهد شد.

یمن؛ مؤثرتر از گذشته

عربستان سعودی با چراغ سبز ایالات متحده رویای اشغال چند هفته ای یمن را در سر میپروراند. حال پس از هفت سال به دنبال خروج و عقب نشینی آبرومندانه از یمن است. انصارالله یمن با وارد کردن ضرباتی سخت بر عربستان از جمله تاثیر بر حوزه انرژی توانسته با ادواتی ارزان قیمت در عمق خاک عربستان نفوذ کرده و از دیوارهای پدافندی فوق پیشرفته عربستان عبور کند. همین امر سبب بی آبرو شدن آنان در عرصه جهانی گشته است؛ همچنین حمله یمن به امارات درزمان برگزاری جشنواره اکسپوی دبی سبب عدم اطمینان خاطر  سرمایه گذاران خارجی به دلیل ناامنی شده است.

خروج سرمایه از دبی و درنتیجه ضرر مالی بسیار زیادی برای امارات پدید آورده است. استفاده نیروهای مقاومت یمنی از توان دریایی در یک سال گذشته نیز سبب اثر گذاری بسیار زیاد آن ها بر خلیج عدن شده است. بسیاری از نفتکشهای عبوری به قاره اروپا از این آبراهه حیاتی عبور میکنند.

حوثی ها؛ رئیس جدید اوپک!

درپی حمله نیروهای یمنی در بازه های زمانی مختلف به مخازن نفتی آرامکو، عرضه نفت با مشکل مواجه شده و قیمت نفت افزایش پیداکرده است. به طور مثال در حمله اخیر نیروهای مقاومت به مخازن نفتی آرامکو درجده قیمت جهانی نفت خام افزایش پیدا کرده و نفت برنت تا بشکه ای 120 دلار نیز رسیده است. گفته میشود بیش از یک چهارم ذخایره نفتی عربستان در مخازن جده قراردارد که به دست نیروهای یمنی نابود شده است. این امر سبب مشکلات اقتصادی در دراز مدت برای کشورهای متجاوز شده وآنان را با بحران اقتصادی مواجه خواهد ساخت.

خروج از باتلاق به هر قیمتی...

نامه ها و پیامهای محرمانه و درخواست های مکرر از انصارالله، خروج آن ها از لیست سازمان های تروریستی ایالات متحده و اتحادیه عرب تا مذاکره سعودیها با مقامات ایرانی برای حل بحران یمن و ابتکارات چند ماهه برای حل بحران یمن و ارائه آن به سازمانهای جهانی نشان دهنده ضعیف شدن گروههای متجاوز و خروج از این گرفتاری به هر نحوی است. یمن تا دست یابی به تمامی خواست ههایش و خروج از محاصره و آزادسازی یمن به مقاومت ادامه خواهد داد.

انصارالله؛ وجهه دیگری از مقاومت است

حال نوبت انصارالله است که بعد از گروههای مقاومت در عراق و سوریه و.... به ایفای نقش در منطقه و جهان بپردازد. گروه های مقاومت اسامی در مناطق حساس جغرافیایی از آبراهه های حیاتی و مهم جهان مانند باب المندب و تنگه هرمز گرفته حضور دارند. همچنین دسترسی به منابع نفتی و مناطق حاصلخیز عراق، دسترسی به مدیترانه و اروپا از طریق سوریه و فاصله کمتر از 30 کیلومتری پایگاه های مقاومت با مرزهای رژیم اشغالگر سبب نفوذ بسیار بالای آنان در خاورمیانه و جهان گشته است. حال این جبهه مقاومت است که بر تحولات منطقه اثر میگذارد و هیچ اتفاقی بدون خواست آنان ممکن نیست.

حمایت گروه های مقاومت اسلامی از یکدیگر سبب شکست ناپذیری این جبهه و در راس آن ها جمهوری اسلامی شده است و این امکان را به ایران به عنوان فرمانده گروههای مقاومت می دهد که تصمیماتش را منطقه به نحوی که تمایل دارد عملی کند.

نویسنده: محمد صادق صبری، گاهنامه حقوقی، سیاسی دادگر/ شماره شانزدهم / فروردین 1401

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار