عطنا- نزدیک دو سال از شیوع کووید19 در جهان میگذرد و آموزش میلیونها دانشآموز همچنان مختل است. خساراتی که کودکان و جوانان از عدم حضور در مدرسه متحمل خواهند شد، ممکن است هرگز جبران نشود. خساراتی مانند فقدان یادگیری، پریشانی روانی، قرار گرفتن در معرض خشونت و آزار، کاهش رشد مهارتهای اجتماعی و پیامدهای منفی آن در پیشرفت تحصیلی و مشارکت اجتماعی و همچنین سلامت جسمی و روانی آنها محسوس خواهد بود.
بیشترین آسیب اغلب برای کودکانی است که در محیطهای کم منابع هستند و به ابزارهای یادگیری از راه دور دسترسی ندارند و کودکان کوچکتر (پیش دبستانی) که در مراحل کلیدی رشد هستند. با تعطیلیِ مدارس زیان برای والدین و مراقبان به یک اندازه سنگین بوده است و نگه داشتن کودکان در خانه، والدین را در سراسر جهان مجبور به ترک شغل خود کرده است.
بر اساس گزارش هایِ جدیدی که در 26 ژانویه 2022 منتشر شد، بسته شدن مدارس آسیب های بزرگ و مداومی به یادگیری و رفاه کودکان وارد کرده است که هزینه آن برای دهه های آینده محسوس خواهد بود. هیئت مشاورهای شواهد آموزشی جهانی (GEEAP) Global Education Evidence Advisory Panel که توسط دفتر خارجی مشترک المنافع و توسعه بریتانیا، دفتر تحقیقات یونیسف و بانک جهانی میزبانی می شود، تازهترین داده ها را در مورد تأثیر تعطیلی مدارس بر کودکان ارائه داده اند.
برآوردهای آنها حاکی از آن است که، کاهش یادگیری به دلیل تعطیلی مدارس یکی از بزرگترین تهدیدهای جهانی میان مدت و بلندمدت از COVID-19 است، برای مثال یک کودک کلاسِ سوم که یک سال تحصیلی را در طول همهگیری از دست داده است، میتواند در درازمدت تا سه سال ارزشِ یادگیری را از دست دهد.
گزارش های (GEEAP) نشان می دهد هزینه اقتصادی از دست دادن یادگیری شدید خواهد بود و بحران آموزش جهانی حتی بدتر از آن چیزی است که فکر می کردیم. تخمین اخیر پیشبینی میکند این نسل از دانشآموزان به دلیل تعطیلی مدارس و شوکهای اقتصادی مرتبط با COVID-19 در معرض خطر از دست دادنِ 17 تریلیون دلار درآمد مادامالعمر به ارزش فعلی یا حدود 14درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی امروز هستند. این پیشبینی جدید بسیار فراتر از تخمین 10 تریلیون دلاری است که در سال 2020 منتشر شد و نشان میدهد تأثیر همهگیری شدیدتر از آن چیزی است که قبلاً تصور میشد.
این گزارش ها همچنین خاطرنشان میکند کشورهای با درآمد پایین و متوسط و کودکانی که از قشر اجتماعی- اقتصادی پایینتر هستند، بیشترین آسیب را دیدهاند. مدارس کشورهای کم درآمد بهطور متوسط برای مدت طولانیتری نسبت به کشورهای پُردرآمد تعطیل بودهاند، این دانشآموزان در طول تعطیلی مدارس کمتر یا اصلاً به فناوری دسترسی نداشتهاند و سازگاری کمتری با چالشهای بحران وجود داشته است.
شواهد نشان می دهد اثربخشی کمِ یادگیری از راه دور در حال افزایش است. برای مثال در سائوپائولوِ برزیل، دانشآموزان کلاس پنجم در کلاسهای از راه دور تقریباً 75درصد کمتر یاد گرفتند و 5/2 برابر بیشتر احتمال داشت که ترک تحصیل کنند.
داده های جدید در مورد کاهش یادگیری نشان می دهد دانش آموزان کلاس چهارم در آفریقای جنوبی حداقل 62 درصد از یادگیری خود را به دلیل تعطیلی مدارس از دست داده اند و تخمین زده می شود دانش آموزان روستایی، حداقل یک سال کامل را از دست داده باشند.
شیوع کرونا افزایش نابرابری آموزشی بین کشورها و در داخل کشورها نیز ایجاد کرده است که به خودی خود یک بحران بزرگ است. این نابرابری ها و سطوح مختلف یادگیری در کلاس درس، آموزش و کمک به بسیاری از دانش آموزان را برای معلمان دشوارتر کرده است.
دکتر ابهیجیت بانرجی، رئیس مشترک GEAAP، در نشستی که اخیراً برگزار شده بود اعلام کرده، شواهد به ما میگویند مدارس باید بازگشایی شوند و تا آنجا که ممکن است، باز بمانند و اقدامهای لازم برای حضور مجدد کودکان در سیستم مدرسه انجام شود.
دانشآموزان برای بازگشت به مسیر قبلی، به حمایت شدید نیاز دارند، معلمان نیاز به دسترسی به آموزش و منابع با کیفیت دارند و سیستمهای آموزشی باید متحول شود.
(GEEAP) برای کمک به جلوگیری از ضررِ بیشتر و بازیابی یادگیری کودکان در گزارشی بیان کرده، باز نگه داشتن مدارس و مراکز پیش دبستانی باید در اولویت قرار گیرد. هزینه های سنگین آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشت روانی ناشی از تعطیلی مدارس و ناکافی بودن راهبردهای یادگیری از راه دور به عنوان جایگزینی برای یادگیری حضوری، روشن می سازد که تعطیلی مدارس باید آخرین راه حل باشد.
همچنین در این گزارش آمده است که باید دستورالعمل ها برای حمایت از نیازهای یادگیری کودکان و تمرکز بر مهارت های اساسی مهم تنظیم شود. ارزیابی سطح یادگیری دانش آموزان برای بازگشایی مدارس بسیار مهم است. در ادامه این گزارش همچنین آمده است که آموزش هدفمند متناسب با سطح یادگیری کودک برای کمک به دانش آموزان مقرون به صرفه است از جمله گروه بندی کودکان بر اساس سطح در تمام روز یا بخشی از روز و دولت ها باید اطمینان حاصل کنند که معلمان از حمایت کافی برای کمک به یادگیری دانش آموزان برخوردار هستند.
در نهایت ما باید زنگ خطر را در مورد بحران در آموزش به صدا در آوریم. این زنگ خطر توسط هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف و آدری آزولای، مدیر کل یونسکو در 09 ژوئیه 2021 در نشستی اعلام شد. آنها صراحتاً اعلام کردند "ما از تصمیم گیرندگان و دولت ها می خواهیم که بازگشایی ایمن مدارس را برای جلوگیری از یک فاجعه نسلی در اولویت قرار دهند."
در بسیاری از کشورها بستن مدارس، به عنوان نخستین اقدام به جای آخرین اقدام انجام شد، در حالی که کافیشاپها و رستورانها و تالارها و بسیاری از مکانهای عمومی باز بودند، این نباید ادامه پیدا کند. مدارس باید تازهترین مکانهایی باشد که تعطیل می شوند و اولین جایی باشد که بازگشایی میشوند.
بازگشایی مدارس برای یادگیری حضوری نمیتواند منتظر بماند. شواهد روشنی وجود دارد مبنی بر اینکه مدارس ابتدایی و متوسطه از عوامل اصلی انتقال بیماری نیستند. در همین حال، خطر انتقال COVID-19 در مدارس با استراتژیهای کاهش مناسب در بیشتر محیط ها قابل کنترل است.
تصمیم برای بازگشایی یا بسته شدن مدارس باید بر اساس تجزیه و تحلیل خطر و ملاحظات اپیدمیولوژیک در جوامعی باشد که در آن قرار دارند. همة مدارس باید آموزش حضوری را در اسرع وقت، بدون موانع دسترسی، ارائه دهند.
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید