۲۲ دی ۱۴۰۰ ۰۷:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۳۷۸

عطنا- دکتر ابراهیم برزگر اظهار كرد: توسعه و پیشرفت، در جهان در حال توسعه توأم با مزاحمت ساختاری است، یعنی الگوهای بومی پیشرفت یا توسعه باید هم بستر و محیط داخلی اعم از عوامل فیزیکی، فرهنگی، فردی و اجتماعی را تدبیر کنند و هم به طور توأمان با مزاحمت بیرونی و تصلب ساختاری غرب مبارزه کنند. 

وی ادامه داد: از طرفی، ساختار مزاحمتی الگوی تمدن غرب و لیبرال دموکراسیِ حاکمِ ۴۰۰ ساله به دلیل عالم‌گیری و جهانی شدن و نهادینه کردن خود در صورت‌های ارزشی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی، بین‌المللی و فناورانه بستر مساعدی برای ظهور الگوهای مدعی، رقیب و بدیل فراهم نمی‌کند و همواره با ایجاد مزاحمت، الگوهای رقیب و بدیل را در نطفه خفه می‌کند و به همین دلیل است که به حیات خود ادامه می‌دهد.
 
این استاد دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: شکست این مزاحمت ساختاری، صرفاً با قدرت کارگزاری و تدبیری که در بیانات رهبر معظم انقلاب با عنوان مدیریت جهادی مفهوم‌سازی شده، ممکن است. مدیریت جهادی، هنر رهبری فعالیت‌های دسته‌جمعی و مردمی برای رفع مزاحمت ساختاری و دست‌یابی به اهداف راهبردی و کلان است. دلیل جهادی بودن آن، همین سختی کار است.

وی تاکید کرد: مدیریت جهادی به عنوان الگویی که در جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، کارآمدی خود را برای مزاحمت ساختاری غرب نشان داد و علیه ائتلاف بیش از ۲۰ کشور علیه ایران و قدرت‌های بزرگ، مقاومت کرد. این روحیه جهادی رزمندگان  و مدیریت جهادی فرماندهان فداکار  چنان اعجاز کرد که سرانجام ائتلاف بیش از ۲۰ کشور منطقه با همراهی تمامی قدرت های برزگ در جنگ در کنار عراق را شکست داد. الگوی شناخت داغ این مدیریت جهادی در سبک شهید قاسم سلیمانی عینیت یافته است که چگونه نقشه خاورمیانه بزرگ و دیگر طرح‌های آمریکا در منطقه را ناکام گذاشت.
 
عضو اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: بنابراین ساختار مسلط جهانی موجود اجازه ظهور و موفقیت عملی الگوی توسعه رقیب نمی‌دهد و عبور از آن با تلاش عادی امکان‌پذیر نیست و فقط با تلاش حداکثری و روحیه فداکارانه و قدرت کارگزاری مدیریت جهادی این کار امکان‌پذیر است این امر مجرب را در دفاع مقدس هشت سالانه پیش چشم داریم.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار