۲۴ آذر ۱۴۰۰ ۰۸:۱۸
کد خبر: ۳۰۳۲۸۸

عطنا - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که دانشگاه یا حوزه علمیه نسل فعلی باید با زندگی مرتبط باشند، گفت: حوزه‌های علمیه خواهران، دانشگاه دولتی، دانشگاه آزاد یا دانشگاه آکسفورد اگر بخواهند پویا باشند، باید بتوانند به نیاز افراد پاسخ دهند.

دکتر محمدتقی کرمی در نشست هم‌اندیشی «اقتضائات نگاه راهبردی به نظام آموزش در حوزه‌های علمیه خواهران» که سه شنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ در سالن آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، در ارائه علمی خود مبنی بر «نظام آموزش رسمی و رقبای جدید»، حوزه‌های علمیه خواهران را یک مرکز آموزشی بیشتر شبیه به دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: حوزه‌های خواهران به دانشگاه نظر بیشتری در مقایسه با نگاه به حوزه علمیه برادران دارد؛ به معنایی بنیاد حوزه علمیه خواهران تقلید یا اسکنی از دانشگاه است.

وی با اشاره به چالش پیش روی نظام آموزش رسمی کشور، افزود: این چالش به نوعی مرگ نظام آموزش رسمی است و نشانه‌های آن را می توان در خالی بودن صندلی دانشگاه‌ها دید که ۳۵ درصد داوطلبان کنکور امسال برای دانشگاه ثبت نام نکرده‌اند و حدود ۳۰ درصد کسانی که در کنکور شرکت کرده‌اند انتخاب رشته نکرده‌اند و در این بین هستند افرادی که ثبت نام نکرده‌اند و یا دوره را به پایان نمی‌برند که این علائم نشان دهنده اعتذار آموزش رسمی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، از انصراف دادن برخی از دانشجویان در زمان ارائه پایان‌نامه خبر داد و گفت: انصراف این فرد که الان موقع چیدن میوه و ثمره محصول تحصیل خود است نشان می‌دهد که امید در به دست آوردن مدرک تحصیلی تا اینجا تنزل پیدا کرده است.

وی منزلت مهندسی یا دکتری را از دست رفته توصیف کرد و ادامه داد: دولت‌ها از نظام آموزش رسمی دل بریده‌اند چون نیاز این دولت‌ها را تأمین نمی‌کند؛ بنابراین پشت نظام آموزشی به وسیله دولت خالی می‌شود.

دکتر کرمی، نظام آموزش رسمی را بی‌ربط با جامعه ارزیابی کرد و بیان داشت: حرکت نظام آموزشی نیاز جامعه را تأمین نمی‌کند، برخی می‌گویند اصل نظام آموزش رسمی در حال مرگ است، چه برسد به فرع آن که برای مثال حوزه علمیه خواهران باشد.

وی در بیانی دیگر گفت: توصیف مرگ برای این وضعیت شاید درست نباشد؛ باید بگوییم که در حال عوض شدن نسل است؛ دانشگاه نسل فعلی باید با زندگی مرتبط باشد، حوزه علمیه یا دانشگاهی که به نیاز مخاطب نگاه می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نظام آموزشی جدید را سیال دانست و خاطرنشان کرد: در فضای مجازی هر فرد آموزش‌هایی را به دیگران می‌دهد که باید فکر کنیم که از این جنگل وحشی چطور عبور کنیم و دیگران را به سلامت عبور دهیم.

وی ابراز داشت: مخاطب از این به بعد از ما مدرک نمی‌خواهد؛ جریان اصلی مخاطبان ما آموزه‌های دینی می‌خواهند که ما با کاربست آموزه‌های دینی ثمره آن کاربست را در زندگی شخصی خود ببینیم؛ این نظام یک نظام تعاملی است؛ یعنی اگر حوزه‌های علمیه خواهران، دانشگاه دولتی، دانشگاه آزاد یا دانشگاه آکسفورد بخواهد پویا باشد باید بتواند به نیاز افراد پاسخ دهد.

دکتر کرمی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند در آموزش غیر رسمی فعالیت کنند، در قدم اول باید این ساز و کار و فضا را بشناسند؛ امروزه یک کانال تلگرامی یا صفحه اینستاگرامی، برای خود یک دانشگاه است.

وی در پایان هشدار داد: رقبای گفتمانی ما زودتر از ما این فضای مجازی را شناخته‌اند و امیدواریم که حوزه‌های علمیه در کنار آموزش رسمی خود به نظام غیررسمی توجه کنند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار