۱۲ آذر ۱۴۰۰ ۲۲:۴۰
کد خبر: ۳۰۳۲۴۳

عطنا - به دنبال خروج آمریکا از برجام و لغو یک‌به‌یک تعهدات ایران در قبال برجام، دور جدیدی از مذاکرات در پایان دولت حسن روحانی با مسئولیت عباس عراقچی در وین آغاز شد که بنا به نقل قول‌هایی به واسطه قرارگیری در ماه‌های پایانی دولت روحانی با موفقیت قابل‌ذکری همراه نبود. پس از آغاز به کار دولت سید ابراهیم رئیسی در ایران دوباره تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات وین به جریان افتاد. در این مرحله علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران مسئول پیگیری مذاکرات است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از روز دوشنبه (۸ آذرماه/۲۹ نوامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد. این نخستین دور از این گفت‌وگوها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به‌گونه‌ای که قابل راستی آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

اگر توافق حاصل نشود، نباید وضعیت اقتصادی ایران را معطل مذاکرات کرد

ایران در نشست کارگروه لغو تحریم‌ها روز سه‌شنبه، خواسته‌های خود را برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌شده و مشخص مطرح کرد و به دیگر هیأت‌ها نیز توصیه کرده است که فعالانه و سازنده به ارائه راهکار و پیشنهاد درباره چگونگی برداشتن تحریم‌ها بپردازند.

در این مذاکرات ایران تیمی ۴۰ نفره را بسیج کرده و همچنین علاوه بر معاون سیاسی وزیر خارجه که رئیس تیم مذاکراتی هم به حساب می‌آید، ۴ معاون وزیر دیگر شامل غلامرضا پناهی معاون ارزی بانک مرکزی، مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت خارجه، محمدهادی سبحانیان معاون بین‌الملل وزارت اقتصاد و رضا نجفی معاون حقوقی وزارت خارجه در تیم مذاکراتی ما حاضر هستند.

لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که امروز جمعه (۱۲ آذر) کمیسیون مشترکی برگزار می‌شود و سپس هیات‌ها برای چند روز آینده به پایتخت کشورشان بازمی‌گردند.

در این باره علیرضا کوهکن، کارشناس و تحلیلگر روابط بین‌الملل و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با (عطنا) با بیان اینکه باید به همان موضوعی که باعث شد تا در سال 2015 به سمت مذاکرات حرکت کنیم، توجه داشته باشیم، عنوان کرد: «مهم‌ترین موضوع ورود ایران برای مذاکره با آمریکا، رفع تحریم‌ها است. در این مذاکرات باید به صورت واقعی نیازها و خواسته‌های خودمان را در نظر بگیریم.»

مهم‌ترین هدف در مذاکرات لغو تحریم‌ها است

وی با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد هدف و تأکید تیم مذاکره‌کننده جدید رفع تحریم‌ها است، تصریح کرد: «مذاکرات وین اگر بخواهد مسیر درستی را طی کند باید به دنبال رفع واقعی تحریم‌ها و ایجاد گشایش اقتصادی در کشور باشد. اگر مذاکره‌ای برای این منظور و هدف انجام شود، مؤثر است و تقریباً اکثریت مردم هم بر این موضوع تأکید دارند و این هدف را در تیم مذاکره‌کننده نیز شاهد هستیم.»

کوهکن با اشاره به اینکه تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم رویکرد واقع‌بینانه‌‌تری نسبت به دولت قبل دارد، بیان کرد: «این رویکرد حاصل یکسری تحولاتی است که در حوزه اجتماعی رخ داده، در حال حاضر میان سیاست‌مداران، کارشناسان و مردم تفاهمی صورت گرفته که آن لغو تحریم‌های ظالمانه است.»

اگر توافق خوبی حاصل نشود باید تلاش کنیم شرایط داخلی را بهبود ببخشیم

این کارشناس و تحلیلگر روابط بین‌الملل با بیان اینکه اگر توافق خوبی حاصل نشود، نباید وضعیت عمومی کشور را معطل مذاکره مجدد با غربی‌ها کرد، گفت: «در صورتی که توافق خوبی حاصل نشود، باید کارهایی در زمینه اصلاح اقتصادی انجام شود و به نظر می‌رسد دولت هم همین برنامه را دارد.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «وقتی جهت‌گیری کاملاً مشخص باشد احتمال اینکه به اهداف بیشتر و منافع بهتری در مذاکرات دست پیدا کنیم زیاد است. اگر توافق خوبی حاصل نشد باید تلاش کنیم شرایط داخلی را بهبود ببخشیم»

حضور ایران در مذاکرات جدی‌تر از قبل است

وی با تأکید بر اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات بستگی به آمریکایی‌ها دارد، عنوان کرد: «حضور یک تیم جدی از طرف ایران و آماده شدن طرح مذاکراتی مفصل نشان می‌دهد که ایران خیلی محکم‌تر از گذشته در مذاکرات شرکت کرده است و اگر طرف مقابل تعهدات خود را قبول کند حتماً مذاکرات را به نتیجه برساند.»

کوهکن با بیان اینکه تاکنون آمریکایی‌ها رفتارهای متفاوتی داشتند، افزود: «آمریکایی‌ها در مذاکرات قبلی نشان دادند که برنامه‌ای برای بازگشت به تعهدات خود ندارند اما در حال حاضر به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار می‌خواهند انعطاف بیشتری داشته باشند. به نظر می‌رسد امکان دسترسی به توافق در کوتاه‌مدت به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار