۱۸ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۳۰
کد خبر: ۳۰۳۱۶۱

عطنا - یک روانشناس معتقد است: «وقتی در سه‌ماه فقط 16 ازدواج در اپلیکیشن همدم به ثبت رسیده یعنی مردم با این اپلیکیشن هیچ ارتباطی برقرار نکردند و به نظر می‌رسد افرادی که در پشت‌صحنه این برنامه حضور دارند از تخصص کافی برخوردار نیستند.»
 
۲۱ تیر ۱۴۰۰ اپلیکیشن همدم طی مراسمی و با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی راه اندازی شد. بر اساس توضیحاتی که برای این اپلیکیشن آورده شده، «همدم» راهکار جامع و پویای همسان‌گزینی تبیان برای موضوع ازدواج جوانان است. در واقع این پلتفرم نسخه کارآمدی از همسان‌گزینی تبیان بر بستر تلفن همراه است. اما سه ماه پس از رونمایی و شروع به کار رسمی این اپلیکیشن، زهره حسینی، مدیر نرم‌افزار همسریابی همدم، خبر داد که در این مدت ۱۶ ازدواج از طریق این اپلیکیشن انجام شده است. به گفته زهره حسینی از زمان آغاز به کار نرم‌افزار همدم تاکنون ۲۰۰ هزار نفر این برنامه را دانلود و نصب کرده‌اند و از این تعداد ۱۷۰ هزار نفر به سرویس همدم‌یاب رسیدند. ثبت آمار پایین ازدواج در این برنامه باعث شد عده‌ای نسبت به آن انتقاد کنند؛ اما مدیر نرم‌افزار همسریابی همدم اندک بودن تعداد ازدواج‌ها از طریق این نرم‌افزار را به «ماه‌های حرام» نسبت داد و مدعی شد که در ماه‌های محرم و صفر آمار ازدواج پایین آمده است. به‌راستی دلایل استقبال کم از این اپلیکیشن چیست؟
 
در این باره دکتر احمد برجعلی ‌استاد گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با عطنا با بیان اینکه ازدواج امری مکانیکی نیست، گفت: «ازدواج یک روش سنتی دارد و در حال حاضر هم افرادی وجود دارند که واسطه ازدواج می‌شوند. این موضوع ممکن است کم‌رنگ شده باشد، ولی از بین نرفته است و خانواده‌ها به این روش باور دارند و معمولا فرد واسطه‌گر با توجه به ارزیابی و شناختی که از دو طرف دارد معرف می‌شود.»
 
وی با بیان اینکه نخستین عاملی که باعث شکست اپلیکیشن همدم شده، عدم تبلیغ درست و کافی آن است، افزود: «برای این برنامه به خوبی تبلیغ نشده و همین امر یکی از دلایل شکست این برنامه است. از دیگر دلایل، کاهش اعتماد اجتماعی است. وقتی اعتماد اجتماعی کم شود اعتماد به این‌گونه برنامه‌ها هم کاهش می‌یابد.»
 
کارشناسان «همدم» از تخصص کافی برخوردار نیستند
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «افرادی که در پشت‌صحنه این اپلیکیشن حضور دارند از تخصص کافی برخوردار نیستند و این امر نیاز به کارشناسان دارای رزومه و باسواد دارد. به نظر می‌رسد این افراد از تخصص و رزومه کافی برخوردار نیستند و حتی شاید دانشجو یا مجرد باشند.»


این مطلب را هم بخوانید

اپلیکیشن همدم نمی تواند ضمانتی بر ازدواج پایدار باشد


برجعلی با بیان اینکه مسئولین برنامه همدم از واقعیت، یک ارزیابی ضعیفی داشتند، عنوان کرد: «نمی‌توان افراد را با توجه به سن، تحصیلات و مواردی از این دست به یکدیگر معرفی کرد، این‌ها اولویت های یک رابطه است. وقتی فردی واسطه ازدواج می‌شود چون دو طرف آن را می‌شناسند به وی اعتماد می‌کنند. این سامانه مشکلات اساسی دارد و در واقع یک هزینه‌ بدون ارزیابی و تحلیل پیامدهای آن صورت گرفته است.»
 
آمار نشان می‌دهد مردم با برنامه همدم ارتباط برقرار نکردند
وی با اشاره به اینکه وقتی در 3 ماه فقط 16 ازدواج به ثبت رسیده یعنی مردم با این سامانه هیچ ارتباطی برقرار نکردند، تصریح کرد: «ازدواج تصمیم سرنوشت‌ساز زندگی است و در این موضوع عمق شخصیت افراد مهم است. ممکن است این برنامه در برخی جوامع جواب بدهد ولی در کشور ما قطعاً پاسخگو نخواهد بود چون مسائل مذهبی، فرهنگی و خانواده دخیل هستند.»
 
مشاوره قبل از ازدواج بسیار تأثیرگذار است
وی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی چنین روشی‌هایی را برای ازدواج نمی‌پذیرد، گفت: «در ازدواج باید از روش‌های سنتی استفاده کرد. ازدواج تنها 16 نفر در سه ‌ماه ‌نشان می‌دهد که وضعیت مطلوب نیست و این برنامه شکست‌ خورده است. مراکز مشاوره خوبی در سطح کشور وجود دارد که نهادهای رسمی باید آن‌ها را تقویت کنند و هزینه بی‌مورد برای برنامه‌های این‌چنینی انجام ندهند.»
 
این روانشناس ادامه داد: «به عنوان مثال به زوج‌های جوان بخشی از هزینه مشاوره قبل از ازدواج را پرداخت کنند تا جوانان ترغیب شوند در این مراکز که افراد متخصص حضور دارند مشاوره بگیرند. مشاوره قبل از ازدواج بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند به جوانان کمک شایانی در ادامه زندگی کند.»
 
زیربنای مشکلات ازدواج، بیکاری است
وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مانع ازدواج شده، مقوله بیکاری است، عنوان کرد: «در حال حاضر مشکل و چالش مهم جوانان کسب درآمد است. اگر جوانان درآمد داشته باشند حتماً به سمت ازدواج سوق پیدا می‌کنند. لذا می‌توان گفت زیربنای مشکل ازدواج، بیکاری است و دولت‌ باید به این موضوع توجه ویژه‌ای کند.»
 
درباره سربازی باید تجدیدنظر صورت بگیرد
برجعلی با تأکید بر اینکه اگر سربازی، حرفه‌ای شود یک امیدآفرینی برای نسل جوان ایجاد و نگاه جامعه عوض می‌شود، افزود: «عامل مهم دیگر که مانع ازدواج شده، سربازی است. سربازی باید حرفه‌ای شود، اگر وقفه‌ای مانند سربازی بین کسب مدرک و دانشی که قرار است در کار استفاده شود بیافتد، باعث پرورش نیروی بی‌سواد می‌شود. لذا باید گفت جوانان برای ازدواج و فرزندآوری آمادگی دارند و ایجاد اشتغال و سربازی حرفه‌ای بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.»
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: «متأسفانه در رسانه بیشتر خشونت و درگیری خانواده‌ها نشان داده می‌شود و محبت و آرامش کمتر به نمایش درمی‌آید، البته محدودیت‌هایی وجود دارد اما رسانه باید محبت را در خانواده نشان دهد. این موضوع هم باید در یک فضای منطقی باشد و این فضا نیازمند اشتغال برای جوانان است.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
مریم
Iran (Islamic Republic of)
01/08/1401 - 22:20
1
4
درسته در بحث ازدواج مسائل شغلی و مالی خیلی مهم است ولی روش های سنتی، انتخاب ها رو محدود میکند به سلیقه و نظر دیگران، ازدواج غیرسنتی هم که از خیابان و پارک و مهمانی دختر و پسرها باشه که مورد پسند فرهنگ جامعه نیست و حتی اگه اتفاق هم افتاده باشه به دروغ یه چیز دیگه میگند، پس گزینه سوم استفاده از ساختاری با فضای مناسب که مابین این دو گزینه باشه که میشه استفاده از تکنولوژی متناسب با فرهنگ ایرانی که برنامه همدم فراهم کرده و به خودی خود این برنامه ایرادی نداره ولی مهم جوان ها به آموزش و بلوغ فکری خوبی برای درست استفاده کردن و درست انتخاب کردن رسیده باشند
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار