۲۶ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۴۲
کد خبر: ۳۰۲۸۷۷

عطنا- یک استاد دانشگاه مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش کشور در خصوص عدم پذیرش دانشجو از دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته های غیرمرتبط در مقطع کارشناسی ارشد را تصمیمی اشتباه و غیر کارشناسی خواند.
 
بر اساس مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش کشور، از سال ۱۴۰۱، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های «مرتبط» امکان‌پذیر خواهد بود. این خبر با واکنش های انتقادی زیادی در جامعه دانشگاهی روبرو شده، تا جایی که وزیر علوم هم در گفتگو با خبرگزاری مهر به آن واکنش نشان داد و گفت این تصمیم فعلاً قابل اجرا نیست تا اینکه موضوع در شورای سنجش پذیرش مطرح شود. احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفته هفته جاری این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح و بررسی خواهد شد.
 
درباره این موضوع دکتر حسین راغفر استاد رشته اقتصاد دانشگاه الزهرا در گفتگو با رسانه تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) گفت: «بنده معتقدم این تصمیم کاملا اشتباه بود.»
 
وی با اشاره به اینکه در رشته ای مانند اقتصاد بسیاری از افرادی که در حال حاضر جزو موفق ترین فارغ التحصیلان این رشته هستند، از رشته های دیگری به اقتصاد آمده‌اند و این فقط هم منوط به کشور ما نمی شود، افزود: «به طور مثال در سال های اخیر یک ریاضیدان و یا حتی یک روانشناس جایزه نوبل اقتصاد را به خود اختصاص داده اند. لذا این موضوع  نشان می دهد که در این تصمیم باید تجدیدنظر شود.»
 
این اقتصاددان تصریح کرد: «باید این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود و این بدان معنا است که باید دانشجویان در انتخاب رشته کارشناسی دقت کافی را داشته باشند. چرا که بسیاری از دانشجویان متاسفانه بر اثر جبر و رشته هایی که شخص دیگری برای آنها انتخاب کرده، چهار سال از زمان خود را به رشته دیگری اختصاص می دهند که به آن علاقه ندارند. اما برای حضور در مقطع کارشناسی ارشد شناخت کافی از رشته‌های مختلف و توانمندی خود دارند و همین موضوع می‌تواند به آنها در این مقطع کمک کند.»
 
راغفر در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: «تصمیم گرفته شده هیچ تناسبی با روند تحولات و پیشرفت‌های علمی کشور ندارد و ما فقط عده ای را که به احتمال زیاد توان حضور در رشته های دیگری را دارند از موفقیت باز می داریم. بی تردید این موضوع می تواند اثر مخربی در سطح کاری دانش آموختگان دانشگاهها در مقطع ارشد بگذارد.»
 
وی ادامه داد: «اگر یک دانشجو از رشته دیگری به کارشناسی ارشد بیاید و بتواند توانایی‌های خود را ثابت کند، نه در ایران بلکه در تمام دنیا به او بهای بیشتری داده می شود. البته در رشته اقتصاد یک فرد می تواند در یک موضوع تبحر کسب و آن را پرورش دهد.»
 
این استاد دانشگاه گفت: «نباید فراموش شود که وقتی می گوییم فردی با تحصیلات ریاضی یا آی تی می‌تواند در اقتصاد موفق باشد، به این دلیل است که تجربه نشان داده علاقمندان اقتصاد با طی کردن مسیر به همین روش به موفقیت رسیده اند. البته این صحبت به این معنا نیست که آنها در تمام حوزه‌های اقتصادی موفق هستند؛ اما بی تردید می توانند در این حوزه  قابلیت‌های خود را به خوبی نشان دهند. آن وقت ما با این تصمیم کشور را از داشتن افرادی توانا در علم اقتصاد محروم می کنیم و در عین حال به خود آن افراد نیز اجحاف می کنیم.»
 
راغفر در پایان تصریح کرد: «تردیدی وجود ندارد که نظام آموزشی دچار مشکلاتی است که همواره باعث بروز اختلافات مدیریتی در بخش تصمیمات آموزشی در  رده‌های مختلف سنی شده است. موضوع تغییرات در پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و لزوم حضور افراد رشته های مرتبط می تواند ضرر جبران ناپذیری به این افراد و حتی سیستم آموزشی و به تبع آن سیستم اقتصادی کشور بزند و مسئولان آموزش عالی در کشور باید در قبال این گونه تصمیمات اشتباه به تصمیم گیران هشدار بدهند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار