۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۱۸
کد خبر: ۳۰۲۸۱۴

عطنا- یک عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برخی تجمعات مقابل وزارت بهداشت مبنی بر مخالفت با تزریق واکسن کرونا در کشور، گفت: «این افراد تعداد بالای مرگ و میرها را ندیده و یا به آن بی توجهی می کنند. بحث، حرف من یا حرف دیگری نیست. بحث علم و تحقیقات پزشکی است. وقتی تحقیقات ثابت کرده که واکسن تنها راه درمان این ویروس کشنده است و کشورهایی که واکسن زده اند به راحتی به زندگی عادی خود بازگشتند، دیگر چه جای دعوا و لشکرکشی است؟»

شاید عجیب باشد که در این بحبوحه همه گیری ویروس کرونا که واکسن بهترین راه پیشگیری است، عده ای بیایند  و بگویند واکسن نمی زنیم و خواستار لغو طرح واکسیناسیون در کشور هم بشوند. آیا از واکسن می ترسند؟ به واکسن اعتمادی ندارند؟ توهم توطئه آنها را فرا گرفته و ....

آنها هر از گاهی با پلاکاردهایی در دست مقابل ساختمان وزارت بهداشت جمع شده و شعار می دهند. عده ای از آنها وجود ویروسی به نام کووید 19 را انکار می کنند و معتقدند که دنیا همان جای سابق و بدون ماسک و قرنطینه و پیشگیری است. حتی در هفته های قبل، در تجمعی که در مقابل وزارت بهداشت و درمان داشتند، ماسک هایی را به آتش کشیدند که نشانگر این عقیده شان بود.


عده دیگری هم در بین این تجمع کنندگان وجود دارند که قبول کرده اند که کووید 19 وجود دارد و هر روز جان هم وطنان بسیاری را می گیرد، اما راه درمان با این ویروس را واکسن نمی دانند. این عده معتقدند با درمان های سنتی و طب اسلامی - ایرانی می توان کرونا را به سرعت و راحت درمان کرد.


البته این گونه تجمعات در کشورهای توسعه یافته ای همچون آمریکا، فرانسه و انگلیس هم انجام شده است. البته با دلایلی همچون نقض آزادی و حقوق شهروندی.


هرچند توهم توطئه جهانی کووید 19 در همه این تجمعات یکسان است. چه در خارج ایران و چه این تعداد از هموطنانمان در ایران که می خواهند صدایشان را کسی شنیده و بر طرفداران منطقشان افزوده شود. آنها ساعت ها در مقابل وزارت بهداشت فریاد «نه به واکسن» سر داده و برای دیگران توضیح می دهند که علت مخالفتشان در مقابل واکسن چیست.


اما بازتاب تجمعات این عده در فضای مجازی هم بسیار وسیع بوده است. عده ای آنها را دنبال امیال سیاسی دانستند و عده ای هم شعار «نه به واکسن» را در مقابل شعار «واکسن بخریم» عنوان کرده اند.


اما با وجود تحریم های ظالمانه و بدقولی های کشورهای صادرکننده واکسن، همه منتظرند به هر طریقی شده چه نوع ایرانی و چه خارجی واکسن را تزریق کنند تا به زندگی عادی قبل از کرونا بازگردند.


در این باره مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در گفتگو با رسانه تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا)، گفت: «همه جای دنیا عده ای پیدا می شوند که نمی دانند چه می خواهند و چه چیزی به صلاحشان است و فقط دنبال توهمات یک یا دو نفر به خیابان ها می ریزند و تحقیقات و مطالعات دانشمندان را زیر سوال می برند.»


وی افزود: «این افراد تعداد بالای مرگ و میرها را ندیده و یا به آن بی توجهی می کنند. بحث، حرف من یا حرف دیگری نیست. بحث علم و تحقیقات پزشکی است. وقتی تحقیقات ثابت کرده است که واکسن تنها راه درمان این ویروس کشنده است و کشورهایی که واکسن زده اند به راحتی به زندگی عادی خود بازگشتند، دیگر چه جای دعوا و لشکرکشی است؟»


محرز با اشاره به اجباری نبودی تزریق واکسن خاطرنشان کرد: «هیچکس اجبار به زدن واکسن ندارد. حال واکسن خارجی باشد یا داخلی. اما از نظر من، واکسن اگر عوارض هم می داشت، در مقابل عوارض کووید 19، قابل شمارش نبوده و همین بر اصلح بودن واکسن دلالت می کند.»


این پزشک ایرانی، واکسن کرونای ایرانی را دارای قابلیت بالایی در مصونیت از انتقال ویروس کرونا دانست و تاکید کرد: «پزشکان و دانشمندان ما در این مدت اندک، با تمام سختی هایی که در پیش پای خود حس می کردند، برای نجات جان هموطنانمان، به تولید واکسن رو آوردند. زیرا می دانستیم که کشورهای توسعه یافته به راحتی واکسن در مقادیر بالا در اختیار ما قرار نمی دهند و حالا می بینید که باید در انتظار واکسن ایرانی خود باشیم.»


وی شایعات و حرف های ثابت نشده غیرعلمی را قابل اتکا ندانست و یادآور شد: «توصیه می کنم به دانشمندان و پزشکان خود باور داشته باشیم. دانشمندان ما کاری کردند که راحت نبوده و ساعت ها مطالعات و تحقیقات را پشت سر گذاشته اند. من واکسن ایرانی را قبول دارم. اما اولویت ما در این دوره، واکسن زدن است. هر نوع واکسنی که باشد و تا زمانی که واکسن نزنیم از آمار مرگ و میرها کاسته نشده و پیک های مداوم را باید پشت هم تحمل کنیم.»


محرز در پاسخ به این سوال که آیا این تجمع کنندگان اهداف خاصی را دنبال می کنند؟، گفت: «اصلا اهمیتی ندارد. همانطور که گفتم وقتی تحقیقات بر روی حیوان و واکسیناسیون بر روی انسان آنقدر موفقیت آمیز بوده که خطرات جدی به هیچ وجه نداشته است، جای حرف دیگری باقی نمی ماند. پس چرا باید دنبال شایعات و مطالب غیرعلمی باشیم.»


این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: «پزشکان ابتدا واکسن های تولید شده را خود می زنند تا جان افراد را نجات دهند. مساله مهم دانشمندان و پزشکان نجات جان افراد است. در حالی که عده ای ندانسته راه می افتند و شعار «نه به واکسن» می دهند. من اصلا نمی دانم که چه می خواهند و خواسته اصلیشان چیست.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار