سرفصل آموزشی و برنامۀ درسی کارشناسی ارشد روابط عمومی در ۵ گرایش «روابط عمومی و امور اجتماعی»، «روابط عمومی و امور بینالملل»، «روابط عمومی و امور فرهنگی»، «روابط عمومی و صنعت و بازرگانی» و «روابط عمومی و رسانههای اجتماعی» با رعایت معیارهای اسلامیسازی، بومیسازی، روزآمدی و کارآمدی تدوین شد.
به گزارش عطنا، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، «جلسه 193 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی» با موضوع «بررسی سرفصل مقطع کارشناسی ارشد روابط عمومی با پنج گرایش» به صورت حضوری و برخط در دبیرخانه این شورا برگزار شد.
در این نشست دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلاموالمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلاموالمسلمین علیمحمد حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سیدمحمدحسین کاظمینی، معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامهطباطبایی، دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس کارگروه فرهنگ، ارتباطات و رسانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بیان دیدگاههای خود دربارۀ «روابط عمومی» پرداختند.
در ابتدای این نشست دکتر غلامعلی حدادعادل با اشاره به جایگاه بالای روابط عمومی در دستگاهها و سازمانها، گفت: «روابط عمومی در دستگاهها حلقه اتصال دستگاه با بیرون و بالعکس میباشد و امروزه با ظهور و بروز رسانههای جدید اجتماعی و فضای مجازی، روابط عمومی به حلقه اتصال تولیدکننده و مصرفکننده تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی جزء جداییناپذیر واقعیتهای دنیای امروز است، گفت: یکی از مهمترین دغدغههای هر مدیری داشتن یک روابط عمومی کارآمد است و نوعاً، روابط عمومی دستگاهها از افراد متخصص و تحصیلکرده این رشته نیستند و عمدتاً مسئولیت این بخش در سازمانها و دستگاهها، به افراد توانمندی که روابط اجتماعی بالایی دارند سپرده میشود.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به نقش حساس روابط عمومی در سازمانها اشاره کرد و گفت: اگر مسئول روابط عمومی فرد ورزیده و شایستهای باشد، بسیاری از نارضایتیهای عامه مردم برطرف میشود زیرا روابط عمومی در تعامل بین مردم و سازمان و انتقال مشکلات مردم به دستگاه، نقش اساسی دارد.
دکتر حداد عادل اضافه کرد: روابط عمومی از رشتههایی پر طرفداری است که بازار کار دارد و اگر «توسعه صحیح» پیدا کند، دانشآموختگان این رشته در زمینه اشتغال مشکلی نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه این رشته در ایران دارای سابقه است و در سایر کشورهای دنیا دکترای این رشته نیز وجود دارد، گفت: تصویب کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی گام مثبتی است برای تاسیس دوره دکتری این رشته بود، تا دانشگاهها بتوانند افراد متخصص و کار بلدی در این حوزه تربیت کنند.»
در ادامه دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس کارگروه فرهنگ، ارتباطات و رسانه شورای تحول و استاد ارتباطات دانشگاه علامهطباطبایی گزارشی در این زمینه ارائه کرد.
وی با بیان اینکه رشته کارشناسی ارشد روابط عمومی یکی از رشتههای کاربردی علوم اجتماعی در حوزه علوم ارتباطات است، گفت: رشته روابط عمومی به عنوان یکی از رشتههای زیرمجموعه علوم انسانی برای تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای مختلف کشور و درک نیازها و ضرورتها و نوآوری و خلاقیت در عرصه نظر و عمل، نیازمند ارتقا به مقاطع تحصیلات تکمیلی و تربیت کارشناسان و متخصصان برای دستگاههای اجرایی کشور است.
دکتر فرقانی ادامه داد: رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی ارشد در ۵ گرایش «روابط عمومی و امور اجتماعی»، «روابط عمومی و امور بینالملل»، «روابط عمومی و امور فرهنگی»، «روابط عمومی و صنعت و بازرگانی» و «روابط عمومی و رسانههای اجتماعی» با رعایت معیارهای اسلامیسازی، بومیسازی، روزآمدی و کارآمدی تدوین شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: توسعه روز افزون ارتباطات و رسانهها از ضرورتهای مبرم در جوامع معاصر است، و نیاز به کارشناسان توانمند که بتوانند از ابزارها و کانالهای ارتباطی و شرایط پیچیده حاکم بر آنها به نفع مطلوب استفاده کنند، همواره رو به افزایش است.
وی اظهار کرد: روابط عمومی یکی از حوزههای تخصصی علوم ارتباطات است و در مفهوم کاربردی، یکی از اعمال مدیریت محسوب میشود که مدیر به وسیله آن ضمن شناخت عامه به منظور ایجاد حسن رابطه و تفاهم متقابل، برنامههای ارتباطی را طرحریزی و بین سازمان و عامه در سطح ملی و جهانی به اجرا میگذارد.
دکتر فرقانی اضافه کرد: دانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی، از میان دانشآموختگان دورههای کارشناسی رشتههای روابط عمومی، روزنامهنگاری و مطالعات ارتباطی و رسانهای، ارتباطات اجتماعی، فرهنگ و ارتباطات و نظایر این از طریق آزمون ورودی پذیرفته میشود و دانشآموختگان سایر رشتهها اعم از علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر، علوم پایه، مهندسی، کشاورزی و پزشکی نیز میتوانند در آزمون ورودی آن شرکت کنند.
وی خاطر نشان کرد: این دسته از داوطلبان در صورت موفقیت در آزمون ورودی ملزم به گذراندن درسهای جبرانی دوره کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی تا سقف 63 واحد از دروس کارشناسی هستند که عناوین آنها برای هر داوطلب، طبق تشخیص گروه آموزشی تعیین میشود.
در ادامه دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سخنانی اظهار کرد: روابط عمومی باید در حوزه مسائل ملی، خطرها و حوادث دوران بحران حساس باشد و آنها را مسئله و مشکل خود بداند و با رفتار سازمانی صحیح در بحرانهای عمومی به حل این مسائل ملی کمک کند.
وی افزود: رشته روابط عمومی تا حد زیادی میتواند مسائل عمیق ملی و بحرانهای موجود را شناسایی و تبدل به سرفصل کرده و برنامه تهیه کند و از این طریق میتواند خدمات شایستهای در جامعه انجام دهد.
در ادامه حجتالاسلاموالمسلمین علیمحمد حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخنانی گفت: نزدیک چهار میلیون جامعه علمی، دانشگاهی و پژوهشگاهی در کشور داریم، ولی زبان علمی مشترک که بتواند محاوره بین دانشگاهها و جامعه علمی ایجاد کند وجود ندارد.
وی پیشنهاد داد: در رشته روابط عمومی، گرایشی برای روابط عمومی دانشگاهی و پژوهشگاهی ایجاد شود، تا با توجه به جایگاه رفیع این مراکز علمی، یک روابط عمومی علم و فناوری داشته باشیم.
در ادامه دکتر محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی اظهار داشت: باید مشخص شود که دانش آموختههای این رشته و گرایشهای آن در کجا مشغول فعالیت میشوند.
وی به رشتههای پر طرفداری مثل روانشناسی و حقوق اشاره کرد و گفت: در این رشتهها به قدری تولید انبوه صورت گرفته است که الان مواجه با بیکاری دانشآموختگان این رشتهها شدیم، و این نگرانی در زمینه رشته روابط عمومی نیز وجود دارد که به دلیل استقبال زیادی که در گام اول صورت میگیرد باعث شود مجدداً دانشگاهها پذیرش بالایی داشته باشند، و در نتیجه گسترش زیاد این رشته باعث میشود که دانشآموختگان این رشته در زمینه اشتغال دچار مشکل شوند.
وی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از مخاطرات خاصی که رشتههای پرطرفدار با خود دارند و برای پیشگیری از آسیبهای بعدی به شان و جایگاه این رشته، ضروری است در نسخه نهایی شرایط پذیرش دانشجو در این رشته قید شود که چه زیرنظامهایی و با چه مشخصاتی اجازه دارند در این رشته پذیرش دانشجو داشته باشند.
دکتر آهنچیان به پنج گرایش این رشته اشاره کرد و گفت: قطعاً هر کدام از این گرایشها وزن یکسانی از لحاظ میزان اشتغالزایی ندارند، اگر تعداد این گرایشها کاهش یابد بهتر است زیرا کاهش گرایشها هم مقبول سیاستهای وزارت علوم و آموش عالی است و همچنین امکان بیکاری دانشآموختگان این رشته را کم و فرصت اشتغال را افزایش میدهد.
در ادامه دکتر فرقانی در سخنانی اظهار کرد: تعدد گرایشها ممکن است اختلالهایی را ایجاد کند اما ما یک نیاز انباشته در خصوص این رشته در کشور داریم که سالیان سال طول میکشد تا به این نیاز پاسخ داده شود و تمایل زیادی برای استفاده از دانشآموختگان کارشناسی ارشد روابط عمومی در همه مؤسسات سازمانها وجود دارد.
وی تاکید کرد: اگر نظارت شورای گسترش وزارت علوم، برای احراز شرایط پذیرش دانشجو وجود داشته باشد، قطعا از جذب بیرویه دانشجو در این رشته جلوگیری میکند.
حجتالاسلاموالمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سخنانی گفت: بحث بومیسازی، اسلامیسازی و کارامدی باید با دقت بیشتری در این رشته لحاظ شود.
وی با بیان اینکه روابط عمومی نسبت وسیعی با رسانه دارد، اظهار کرد: بحث اخلاق روابط عمومی و ارزشهای دینی حاکم بر این حوزه باید در این رشته به دقت مورد ملاحظه قرار گیرد.
در ادامه حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سیدمحمدحسین کاظمینی، معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: اهتمامی که به رویکرد بومیسازی و اسلامیسازی در این رشته شده است و همچنین انسجام سر فصلهای دروس از نقاط قوت این برنامه است.
وی ادامه داد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته روابط عمومی باید نسبت به چهار مولفه مردم، سازمانها به معنای اعم، ارتباط و تعامل بین مردم و سازمانها که در این ارتباط رسانه محوریت دارد و نظام هنجاری و ارزشی که حاکم بر اینها است، تسلط داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین کاظمینی ادامه داد: از بین این چهار مولفه، فقط به بحث رسانه در منابع و درسها به خوبی پرداخته شده است اما سه مولفه دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: مولفه مردم، نیازمند این است که در این خصوص یا درس تالیف شود یا ذیل برخی درسها منابعی تدارک دیده شود، همچنین مولفه سازمان نیز در سرفصلها و گرایشها ضعیف است لذا اگر سازمان را یک متغییر کلیدی بدانیم، خود سازمانها، اقتضائات و هنجارهای سازمانی و حتی قواعد حقوقی و تفاوت بین سازمان نیازمند تقویت است و در مولفه نظام هنجاری نیز جایگاههایی وجود دارد که باید تقویت شود.
همچنین دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی باید به عنوان یک مقطع حرفهای دیده شود، گفت: برای دانشجویانی که به تازگی وارد این رشته میشوند باید اطلاعاتی در حوزه سیاست، جامعه شناسی، مطالعات فرهنگی و حقوق ارتباطات لحاظ شود زیرا بیشتر مسائل روابط عمومیها در این زمینه است و این اطلاعات به غنای بیشتر رشته کمک میکند.
در پایان این جلسه پس از اظهار نظر و پیشنهادات اعضا، کلیات سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید و بررسی جزئیات این برنامه به جلسه آینده موکول شد.
کارشناسی ارشدد برای کارمندانی که میخواهند ارتقاء رتبه داشته باشند خیلی عالی هست و ممنون ازز تصویب ارشد روابط عمومی