۰۵ دی ۱۳۹۹ ۰۱:۴۱
کد خبر: ۲۹۸۸۰۰
ساخت نرم ‌افزارهای آموزش زبان فارسی

ساخت نرم ‌افزارهای آموزش زبان فارسی مشکلاتی از قبیل فراهم نبودن زیرساخت‌های اینترنت پرسرعت در روستاها و کمبود استادان مسلط به زبان فارسی را تا حد بالایی حل می‌کند.


به گزارش عطنا، وبینار بین‌المللی «پیامدهای شیوع بیماری کرونا بر آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان» به همت دانشگاه علامه‌طباطبایی با همکاری بنیاد سعدی، سه‌شنبه و چهارشنبه 25 و 26 آذرماه برگزار شد.در این وبینار 29 استاد زبان و ادبیات فارسی از گرجستان، پاکستان، هندوستان، صربستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، آذربایجان، ترکیه، لبنان، تونس، کنیا، اسپانیا، بنگلادش، یمن، روسیه، عمان، مصر و عراق به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. در این نشست ریاست دانشگاه علامه طباطبایی، رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی لبنان و استاد زبان فارسی دانشگاه اسپانیا و رئیس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه گرجستان به ایراد سخن پرداخته بودند.



ساخت نرم ‌افزارهای آموزش زبان فارسی


حسین یوسف خوشی، رئیس بخش فارسی دانشگاه پیشاور پاکستان (لینک) به پیامدهای شیوع کووید 19 در گسترش زبان فارسی پرداخته است: 


دانشگاه پیشاور یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پاکستان است. آموزش زبان فارسی فقط در دانشگاه پیشاور زنده مانده است. ما در گروه آموزشی فارسی دانشگاه پیشاور برنامه‌های آموزش کوتاه مدت، مقطع کارشناسی، ارش و  دکتری داریم.


اما متأسفانه پس از بازنشسته شدن استادان زبان فارسی کلاس‌های دکتر برگزار نمی‌شود چراکه استاد فارسی نداریم. هر سال 2 دورۀ کوتاه مدت، سطح پایین و سطح بالا برگزار می‌شود.


متاسفانه در سال ۲۰۲۰ پس شیوع کرونا برگزاری دوره‌های کوتاه با چالش رو‌به‌رو شده است و دولت اجازۀ برگزاری کلاس‌ها را بخه صورت حضوری نمی‌دهد. در حال حاضر دولت تصمیم گرفته است همۀ دوره‌ها بصورت مجازی برگزار شود.



ساخت نرم ‌افزارهای آموزش زبان فارسی


برگزاری کلاس‌های مجازی به علت ضعف اینترنت به‌ویژه در روستاها بسیار مشکل است. ما امسال یک دوره مجازی در بخش فارسی داشتیم که بسیار از آن استقبال شد. در دانشگاه چند کتاب فارسی تدریس شده و شعر فارسی یکی از کتاب‌هایی است که در پاکستان چاپ شده است. همچنین کتاب زبان فارسی و کتاب «دان اول» به صورت نرم‌افزار در اختیار‌ دانشجویان است.


از دانشگاه علامه طباطبایی درخواست می‌کنم فایل کلاس‌های بازآموزی که قبل کرونا در تهران برگزار می‌شد به صورت رایگان در اختیار زبان‌آموزان قرار گیرد که دانشجویان کشور‌های مختلف بتوانند از آنها بهره ببرند. در پایان فکر می‌کنم ساخت نرم ‌افزارهای آموزش زبان فارسی می‌تواند کمک بزرگی به رشد دانشجویان کند. و باعث ارتقای دانش استادان این رشته شود.


خبرنگار: محدثه آقایی/ دبیر: فاطمه ملک محمدی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار