۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۴۴
کد خبر: ۴۶۸۲۰
Mosahebe Farsi amoozan (2)
جیمز اسکانلند، دانشجوی اهل انگلستان است. او در دانشگاه اکستر که در جنوب غرب انگلستان واقع شده، در رشته زبان و ادبیات فارسی و عربی در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کند.

عاطفه جزایری- عطنا؛ جیمز اسکانلند که در دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی در تهران حضور دارد، با اشاره به اینکه تعداد کمی از مردم ایران در کشور انگلستان زندگی می‌کنند، می‌گوید: در آنجا یک رستوران ایرانی وجود دارد که من گاهی برای صحبت با ایرانیان به آنجا می‌روم.
او ادامه می‌دهد: من یک خواهر بزرگتر از خودم دارم که در لندن معلم است. پدرم معلم تاریخ و مادرم نیز پرستار است. همیشه از طریق پدرم با فرهنگ و تمدن‌های کشورهای دیگر آشنا می‌شدم و از این طریق در مورد کشور ایران نیز آشنایی داشتم.


اسکانلند در بخش دیگری از سخنانش به زیبایی زبان‌ فارسی اشاره کرده و توضیح می‌دهد: من خیلی کشورم را دوست دارم اما به نظر من زبان انگلیسی خیلی زیبا نیست. زبان انگلیسی از نظر ادبیات نوشتاری خیلی زیباست، اما اکنون که من با زبان‌ فارسی آشنا شده‌ام، باید بگویم زبان فارسی خیلی زیباتر از زبان انگلیسی است.
جیمز درباره انگیزه حضور در ایران و آشنایی با زبان ‌فارسی اظهار می دارد: من خیلی شعر دوست دارم و شنیده‌ام که ادبیات فارسی و شعر فارسی از معروف‌ترین و بهترین اشعار دنیاست، به همین دلیل تصمیم گرفتم که در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کنم.
جیمز در ادامه به تعدادی از شعرای ایرانی اشاره می‌کند و می گوید: فردوسی، حافظ، عطار و سعدی که نام آن در بنیاد سعدی نیز اشاره شده و مولوی از شعرای معروف ایران هستند که من به خوبی آن‌ها را می‌شناسم.


او درباره انگیزه‌ خود از شرکت در دوره دانش‌افزایی، عنوان می‌کند:  تصور می‌کردم این دوره یک فرصت خوب برای من است که بتوانم به ایران بیایم، چون از دانشجویی که در این دوره‌های پیشین شرکت داشته، شنیده بودم که برگزاری این دوره‌ها بسیار مفید است و او در پایان دوره‌اش، زبان‌فارسی را به خوبی صحبت می‌کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتم من نیز شرکت کنم.


او درباره تصورات خود از ایران، پیش از این سفر هم می‌گوید: شنیده بودم که ایران بسیار گرم و کشوری با سابقه تاریخی بسیار قدیمی است. من کمی از تاریخ ایران در کتاب‌ها خوانده‌ام. پیش از آمدن به ایران تعریف بسیاری از غذاهای ایرانی مثل چلوکباب شنیده‌ام اما تا به حال این غذا را نخورده‌ام و منتظر روزی هستم که این غذا را در ایران بخورم.


جیمز اسکانلند همچنین از روابط ایران و انگلستان سخن به‌میان می‌آورد: من می‌دانم که تحریم‌ها هنوز کامل برطرف نشده و هنوز مشکلات اقتصادی در ایران وجود دارد. این خیلی خوب است که اکنون سفارت ایران در لندن باز شده است و من امیدوارم که تعداد بیشتری از دانشجویان انگلیسی به ایران بیایند و به تنش روابط بین دو کشور خاتمه بدهند و سبب تقویت روابط شوند. به طور کلی در انگلستان شرکت‌کردن در این دوره‌ها خیلی مهم است.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و با همکاری و میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار